Et spejl til frihed Mennesket er social

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Konklusion på Workshop om sindslidende
Anerkendende refleksion
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Medborgerskab – på sporet
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Formidling og forankring i organisationen – hvordan
Uddannelsesparathed - hvad er det
Dagsorden: Demokrati i klubberne – konkrete eksempler Klubberne og medborgerskab Fritidsspilfordeler og ungdomsskolen placering i nærdemokrati.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Empowerment og sundhed
Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Lærerprofessionen.
Sociale kompetencer Og Undervisning i fag
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Dialogmøde om 2020 mål Flere borgere skal hjælpes ud af hjemløshed
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Uddannelse for udviklingshæmmede
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Fællesskabets mestre Det spirende landsmøde KFUM-Spejderne i Danmark 12. maj 2012.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
De seks bedste billeder fra gruppen
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Brønderslev Kommune Projekt Samvær.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Jeg bestemmer Medborgerskab – Tema 1. 2 Tema 1 – Dag 1 Medborgerskab 1. Jeg bestemmer 2. Vi bestemmer 3. Med i samfundet 4. Indflydelse De 4 temaer.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
AFDELING Magistratsafdeling Aarhus Kommune Patient – borger - Medborger Januarkonference 2016.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
INTRO NOl-LEOOS Dette projekt (projekt nr NO1-LEO ) er finansieret med støtte fra Europa Kommissionen. Denne publikation.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Ungdommens Folkemøde
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Med i samfundet Medborgerskab – Tema 3.
Rehabilitering og hjemmehjælp
Ældrekommissionens rapport 2012
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Fra ”jeg” til ”vi”- støttende samtaler
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Et spejl til frihed Mennesket er social Medborgerskab Et spejl til frihed Mennesket er social

Hvad er medborgerskab Medborgerskab handler om at den enkelte borger har mulighed for at bruge de rettigheder, som den pågældende har i henhold til lovgivningen og samfundets tilbud. Og at den enkelte har mulighed for at deltage og være medbestemmende i fællesskabet. Både på samfundsplan og i det nære

Hvad vil vi med projektet Medvirke til at senmodne/udviklingshæmmede borgere i Esbjerg kommune får ejerskab af egne praksisfællesskaber (§ 104).   Øge borgernes selvtillid og selvværd til at tage definitions magten og udøve selvbestemmelse /medbestemmelse /indflydelse over aktiviteter og udførsel. At borgere i højere grad søger selskab/venskab borgerne imellem, i kraft af deltagelse i egne praksisfællesskaber Vi vil med, en ny understøttende lærende pædagogisk tilgang, skabe en ramme/mulighed for at borgerne støttes i at mestre denne udfordring.    at borgere i § 104, igennem arbejdet med selvbestemmelse, medbestemmelse og indflydelse mestre sociale relationer, der før stod som barriere for § 104/ 103.

Individ og fællesskaber

selvvalgte eller forpligtende fællesskaber?

2 + 2 giver 6 Individ fokus Forpligtende fællesskaber medborgerskabs kursus og læringsgrupper Selvvalgte fællesskaber

Prøvelser / øvelser

Kultur tur og evaluering