 Language and Gesture  Peter  Nikolaj  Stemme og Krop  Lasse  Joakim.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvad består mundtlighed af? Hvad skal eleverne kunne?
Kommunikation Intern Klubuddannelse
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Uskrevne Regler Modul november 2011.
Den oversete lyd - ? Dorthe Carlsen 28. september 2011
Workshop almene boligdage
Lærings- og praksisfortællinger:
Fra formel til funktionel undervisning
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
KOMMUNIKATION OG KROPSSPROG
Afsætning 2012.
E-case eksamen En unik eksamensform Du laver et PowerPointshow
Tidsplan for ”Kommunikation”
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Brug et øjeblik af din dag til at lære nogle gode leveregler…
Hvad gør livet så værdifuldt
Målorienteret og differentieret undervisning
Mundtlig fremlæggelse
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Hvad gør livet så værdifuldt
Problemformulering Indeholder:
Den anerkendende interviewform
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Hvad gør livet så værdifuldt
Vi var venner i fortiden..... … og vil være det altid.
Kommunikativ sprogfærdighed
Relationelle Kompetencer
Vejledning på modul 5 med udgangspunkt i en forestilling om vejledningsgenre.
Matrix for ideevaluering Ideevaluering ud fra en matrix i form af to akser med forskellige faktorer kan reelt udvides og tilpasses i det uendelige ud fra.
Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Anvendelsesorientering på FLOW Målgruppe: FLOW teater – unge som på STX Anvendelse – forstået som i umiddelbar relation til deres liv og tværfagligt Fagligt.
Sproglig teori og metode (I)
Linjefag - mundtlighed Gentofte Ungdomsskole
Den sproglige læreplan
Forarbejdningsfaserne
Indhold Hvad er Actio? Mundtlig fremførsel af talen Svært at beskrive og systematisere Artikulation Tempo og Pausering Styrke Melodik Klang
Ethos analyse af Camilla, Thor, Peter og Jens. Analyse af troværdighed Kompetence Sikker Sproget indeholder få grammatiske fejl Ekstravagant sprogbrug.
Funktioner generelt nr. 16
Kommunikation.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
Aristoteles’ fem faser
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Oplæsningens byggeklodser. Oplæsning Publikum skal kunne høre din oplevelse og forståelse af teksten, når du læser op. Dette kan du træne ved at gøre.
Målrettet kommunikation
Ansøgning for dummies.
Bachelorprojektvejledning?
Kommunikation Modul A.
Verbal kommunikation Ord og samtale
Demens Anne Mette Jensen.
Inventio At samle stof og finde på argumentation alle vinkler
Den pædagogiske læreplan
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Europaparlamentsvalg Europas unge
Oplæsningens byggeklodser
"De er jo så søde alle sammen"
Redskaber og overvejelser
Workshop c Pernille Hargbøl Madsen
Ansøgning for dummies.
Ansøgning for dummies.
Ansøgning for dummies.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

 Language and Gesture  Peter  Nikolaj  Stemme og Krop  Lasse  Joakim

GestikulationEmblemPantomimeTegnsprog Talemæssige forhold Lingvistiske forhold Konventioner Semitiske forhold Obligatorisk Tilstedeværelse Valgfri Tilstedeværelse Af definition Ingen sprogbrug Bedst uden Sprogbrug Ingen Forhold Nogle lingvistiske Træk Ingen Forhold Lingvistik som et talt sprog Ingen Konventioner Nogle Konventioner Ingen Konventioner Følger et bestemt sæt konventioner Globale og Syntetiske Segmenterede Og syntetiske Segmenterede Og syntetiske Segmenterede Og analytiske Nikolaj Peter RRRAAW! Joakim

Hvordan man fanger lytterens opmærksomhed Lasse

 Dansker != Gestikulation  Tale efterfølges af kropssprog  Eksempel Thorkild Bjørnvig  Betydende faktorer:  Stemmeføring/fraseringen  Mimik  Kropsholdning  Gestikulation

 Levende nuanceret  Forskellig: tonegang, tempo og dynamik  Dårlig = Monoton (eks. Oplæsning)  Bytinget beviser fakta  Artikulation = Udtale hver stavelse  Mindre vigtigt

 Uendelig mimik  Kendetegn fra god lytter:  Ler, lytter, griner  Øjenkontakt  Blik vigtigt, hjælper til overbevisning  Typiske eksempler: Sur, ude af fatning  Venligt/uvenligt udseende ikke stor betydning

 Åben eller lukket  Afvisende attitude  Energisk kropsholdning Joakim

 Ivrig eller ingen gestikulation  Kommunikerende gestus  Dirigerende gestus

 Vindertræk:  Levende, varieret stemmeføring  Tydelig, energisk artikulation  Intenst blik der holder modtageren fast  Kropsparathed  Ivrig gestikulation  Faste, dirigerende gestus  Tabertræk: − Monoton stemmeføring − Slap artikulation  Præcision  Fasthed  Energi  Engagement

Mads var også med…. Men Mægtige Mads slacker!