Hermeneutik Gruppe 9. Opgavespørgsmål nr.1: Hvordan definerer hermeneutikken det meningsfulde og fortolkning (se især Pahuus: pp. 140-145)? Hvordan definerer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til 3 ugers kursus
Advertisements

Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Sprogvejlederuddannelsen - Dokumentation og evaluering af børns sprog -Observationer i videnskabsteoretisk perspektiv.
Hermeneutik og strukturalisme
AT-1 - efterspil 2013.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Kildeværdi og hermeneutik
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Introduktion til centrale begreber
Almen sTudieforberedelse - AT
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Sprogpakken Praksisopgaven.
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Videnskabsteori & metode
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Hermeneutik og kritisk rationalisme
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Positivisme vs. hermeneutik
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
2.møde: program Hermeneutik som teori og metode
Nogle videnskabsteoretiske retninger
forståelse & støtte til mønsterbrydere
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Videnskabsteori og metode
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Udvikling af fiktionskompetence
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Videnskabsteori & metode
Historiske kilder Kildekritik
Den Hermeneutiske cirkel
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Humanistisk videnskabsteori
Den Kreative Platform I TIK 3
SKABELON.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
DANSK Intro Dagens program.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan.
Kommunikation og skabelsen af sociale verdener
Brikker til litteraturhistorien
LITTERATUR HISTORISK OVERSIGT
Lederen som oversætter.
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
FAKTISKE TEKSTER PÅ NETTET
Kommunikationskursus
torsdag den 11. april 2019 Basen
Præsentationens transcript:

Hermeneutik Gruppe 9

Opgavespørgsmål nr.1: Hvordan definerer hermeneutikken det meningsfulde og fortolkning (se især Pahuus: pp )? Hvordan definerer hermeneutikken det meningsfulde og fortolkning (se især Pahuus: pp )?

Det meningsfulde: Man skelner mellem de personlige/besjælede størrelser og naturting som f.eks. floder, træer, sten, bygninger, stole med meget mere! Man skelner mellem de personlige/besjælede størrelser og naturting som f.eks. floder, træer, sten, bygninger, stole med meget mere! Personer er størrelser der har noget at udtrykke. ”Det at forstå en person er at forstå, hvad vedkommende kan give udtryk for” Personer er størrelser der har noget at udtrykke. ”Det at forstå en person er at forstå, hvad vedkommende kan give udtryk for” Personer er størrelser der i enhver aktivitet har at gøre med noget. Personer er størrelser der i enhver aktivitet har at gøre med noget.

Fortolkning ”Forståelse blev (…) opfattet som lig med en indlevelse i, en indføling i eller en genoplevelse af det bevidsthedsindhold, som en tekst er udtryk for” – Schleiermacher. ”Forståelse blev (…) opfattet som lig med en indlevelse i, en indføling i eller en genoplevelse af det bevidsthedsindhold, som en tekst er udtryk for” – Schleiermacher. ”Det er ved hjælp af indføling, at vi forstår historiske personers handlinger” – Robin George Collingwood. ”Det er ved hjælp af indføling, at vi forstår historiske personers handlinger” – Robin George Collingwood. Dilthey siger at denne form for indføling ikke kan forekomme nogen 100% objektiv, da alle altid vil have en forforståelse af situationen. Dilthey siger at denne form for indføling ikke kan forekomme nogen 100% objektiv, da alle altid vil have en forforståelse af situationen. Indfølingsteorien forkastes til fordel for fortolkning = begribelse af mening. Indfølingsteorien forkastes til fordel for fortolkning = begribelse af mening.

Den intentionalistiske fejltagelse: Det er en fejltagelse at tro, at det at spørge efter en teksts mening er det samme som at spørge efter forfatterens intention!!

Opgavespørgsmål nr. 2: Giv et eksempel på, hvordan mening, betydning og fortolkning er centrale begreber i nogle af jeres fag på Fremmedsprog: Giv et eksempel på, hvordan mening, betydning og fortolkning er centrale begreber i nogle af jeres fag på Fremmedsprog:

Tekstanalyse og Historie: Her fortolkes skønlitterære tekster. Tekstanalyse og Historie: Her fortolkes skønlitterære tekster. Idé- og videnshistorie: Mening og betydning uddrages af blandt andet filosofiske tekster. Idé- og videnshistorie: Mening og betydning uddrages af blandt andet filosofiske tekster. Soc. history: Betydning af historiske tekster fortolkes. Soc. history: Betydning af historiske tekster fortolkes.

Opgavespørgsmål nr. 3: Er der nogen af jeres fag, som slet ikke beskæftiger sig med betydningsdannelse og fortolkning. Er der nogen af jeres fag, som slet ikke beskæftiger sig med betydningsdannelse og fortolkning.

Ja, det er der: Grammatik!