Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Advertisements

Caseoplæg om Facebook.
Lederens kommunikation og værktøjer
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
LinkedIn Intro.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Undervisningsplanlægning
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Om formidlingens mangeartethed
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Målgruppeanalyse Kategorisering.
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Analyse af N.Kjær Bilcenter a/s
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
ART GALLERIES Gruppe 4.
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Om feedback og tilbagemeldinger
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Kommunikation / it.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Jyske Bank Anne, Christian, Michael & Rasmus. Den nye Jyske Bank ► De forsøger sig med et nyt og mere ungdommeligt koncept, som de reklamere for via tv-reklamer.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Appelformer Logos, etos og patos.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Vejlederens kommunikation
Sikker Internet og SMS. Ole Clausen - Maglegårdsskolen – Gentofte - Baggrund for forløbet Multimedie generation Multimedie generation.
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Agenda Indledning Troværdighedsanalyse Koncept Arbejdsprocessen Afslutning.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kategorisering.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet April 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse OPSUMMERING.
Kompetence Sikker Danisco bruger på deres hjemmeside et professionelt sprog der får hjemmesiden til at fremstå som en sikker hjemmeside.
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Webanalyse Formidlingsparametre Afslutning på tema.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Målgruppen i formidlingen på nettet.
Pia Svejgaard Pedersen
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Om evalueringen 2.Annedorthe Kring og Stine Thulin : - om E-nyhedsbreve 3.Viktor:
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Min fætter BR min fætter
Ethos analyse af Camilla, Thor, Peter og Jens. Analyse af troværdighed Kompetence Sikker Sproget indeholder få grammatiske fejl Ekstravagant sprogbrug.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
Tekstformidling på Internettet E 2003 Dagens program 1)Opsamling på øvelser (sprog, struktur) 2)Tekst i kontekst - del I (repræsentationsformer +/-) 3)Pause.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Reklameanalyse.
SKABELON.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
Den populærvidenskabelige artikel
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Din kreative online praksis! – del 2
Den populærvidenskabelige artikel
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Virksomhedssamarbejde
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Sisse K. Ibsen, Politiken 2.Opsummering, Viktor 3.Tilbagemelding, Pia 4.Eksamensøvelse Plan for i dag

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Hvad var nu pointen med det hele? 2.Udgangspunkt 3.Overvejelser bag formidlingen 4.Hvad har vi til rådighed - praksis Opsummering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Overvejelser bag formidling - samt formidling i praksis Hvorledes formidler man mest hensigtsmæssigt på internettet vha. mulige tekniske, sproglige og multimediale virkemidler. Pointen med kurset

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Hvad er formidlingens FORMÅL?Hvad er formidlingens FORMÅL? Hvilke RESSOURCER er der til rådighed?Hvilke RESSOURCER er der til rådighed? Udgangspunkt

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Udgangspunkt Formålet kunne overordnet være: - at bibeholde eller forbedre omdømme - etablere et ansigt udadtil - udbredelse af kendskab - etablere en forbedret kundekontakt - osv. osv.…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Udgangspunkt Formålet kunne underordnet være: - at aflaste supportafdelingens arbejde - stramme op på hjemmesidens rod - lægge forskningsresultater online - få kunderne til at anbefale hjemmesiden til andre - osv. osv.…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet GENERALIST-modellen AFSENDER MODTAGER E F INDHOLD Æ INTERNETTET SOM MEDIE

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet InteraktivtInteraktivt MultimedieMultimedie UdviklingUdvikling KomplekstKomplekst HypertekstHypertekst Modtagerens dobbeltrolleModtagerens dobbeltrolle Internettet som medie Adskillelse i tid og rumAdskillelse i tid og rum RemedieringRemediering MediekonvergensMediekonvergens MediedivergensMediedivergens MediedødMediedød … relevans for case…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Mennesket (homo socius, faber, sapiens, ludens) Præferencer og behov (holdninger forudsætninger, barrierer, lyst, interesser, forståelse. Kategorisering (demografisk, socio-økonomisk, kulturelt) Brugerscenarier Modtagere (målgruppe)

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Både hvordan det burde være, og en beskrivelse af hvordan det er – afhængigt af hvad det bruges til: 1)beskrivelse af målgruppen som den er, eller 2)beskrivelse af produktets ideelle anvendelse, eller 3)evt. beskrivelse af en problematisk anvendelse Det vigtige er at der redegøres for brugerscenariets anvendelse og pointe Brugerscenarier Modtagere (målgruppe)

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Modtagere (community) "Sociale" genrer på nettet: Debatfora (emnebaserede diskussioner mellem forskellige usere. Deling af viden og egne erfaringer. Mere eller mindre i dialog med folk, der styrer site). Kan være baseret.Debatfora (emnebaserede diskussioner mellem forskellige usere. Deling af viden og egne erfaringer. Mere eller mindre i dialog med folk, der styrer site). Kan være baseret. Weblogs (kommunikerer typisk i et "blogcluster", forholder sig til andres blogs,comments-funktion).Weblogs (kommunikerer typisk i et "blogcluster", forholder sig til andres blogs,comments-funktion). Øvrige community sites (indlæg, artikler, , maillists, weblogs, newsgroups, online spil, chat rooms, videoconferencer, virtuelle rum).Øvrige community sites (indlæg, artikler, , maillists, weblogs, newsgroups, online spil, chat rooms, videoconferencer, virtuelle rum).

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Qvortrup… Afsender-modtager

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Afsenderen fortæller / Modtageren fortæller Værdier og identitet knyttes til afsenderen / Fortællinger bruges i forbrugernes identitetsdannelse Én afsender til en masse (modtagere) / En masse afsendere til én modtager (en masse modtagere) Afsender-modtager

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Hvad gør brugeren? Vurderer afsenderenVurderer afsenderen Vurderer sig selvVurderer sig selv Vurderer medietVurderer mediet Spiller på sin erfaringSpiller på sin erfaring Afsender-modtager

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Taler til både modtagerens fornuft og følelser Kompetence (herunder sikker, konsekvent klar) Karakter (herunder åben, ærlig, velvillig, medmenneskelig, beskeden, humoristisk) Tilstedeværelse (herunder engageret, ægte, nærværende, levende) Troværdighed

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet TILLID:RisikoForankringRelation Aktiv (handling) Til: Troværdighed Kompetencer Kompetencer Sikkerhed Sikkerhed Skæbnen osv. Skæbnen osv. Implicerer en modtager TROVÆRDIGHED: Egenskab, beskrivelse Fortolkningsafhængig Kan have slagside (Ole Thyssen) Implicerer ikke nødv. modtager Etos: hvem man er Patos: appel til f ø lelserne Logos: den saglige begrundelse Tillid og troværdighed

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet MAYA Most Advanced Yet Acceptable ”Amatørarbejde” - ikke accept ”Traditionel” - accept ”Avanceret” - accept ”Over kill” - ikke accept Overraskelse Mål: at brugeren bliver positivt overrasket  +

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet GENERALIST-modellen AFSENDER MODTAGER E F INDHOLD Æ INTERNETTET SOM MEDIE

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet FormålFormål KonceptKoncept BrandingBranding VidenViden BrugerinteraktionBrugerinteraktion SprogSprog VærdierVærdier EtosEtos Indhold … relevans for case…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Grafisk designGrafisk design LayoutLayout ÆstetikÆstetik IntegrationIntegration Dynamiske lagDynamiske lag Auditive lagAuditive lag GrænsefladeGrænseflade Genre og stilGenre og stil Æstetik … relevans for case…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet TilgængelighedTilgængelighed HastighedHastighed NavigationNavigation FindbarhedFindbarhed Funktionalitet … relevans for case…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet MorsomMorsom SeriøsSeriøs LidenskabeligLidenskabelig TørTør SlagkraftigSlagkraftig KonservativKonservativ STEMNINGER… … relevans for case… AlsidigAlsidig ”I øjenhøjde””I øjenhøjde” GennemsigtigGennemsigtig FarverigFarverig PædagogiskPædagogisk Osv. osv.…Osv. osv.…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Tekst Sociale genrer Interaktivitet Visualisering Multimedia Tekst, billede og lyd … relevans for case…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Andre repræsentationsformer end teksten kan - illustrere (hvordan fungerer dingenoten) - uddybe (tegning af rute, ekstra forklaring) - supplere (tilføje ekstra mening, ironi, kommentar) - forankre mening (forklare, uddybe) - - forklare det som tekst ikke kan (interaktiv grafik af flodbølge) - - skabe overblik over kompleks information (statistik) Tekst, billede og lyd

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Sprog - er et godt medium til at repræsentere et tidsligt forløb (sekvens af begivenheder, handlinger) Billede - er et godt medium til at repræsentere rum (arrangement, ”display”) Tekst, billede og lyd

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Det simple er ikke altid det rigtige… Tekst, billede og lyd

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet De 10 bud om sproget på internettet (Skrivgodt.dk, kapitel 7) Tekst, billede og lyd Skriv så det passer til situationen Skriv kortfattet og informativt Skriv klart Skriv uformelt Skriv mundtligt 6. Skriv overskueligt 7. Skriv objektivt 8. Skriv konkret 9. Skriv direkte til læseren 10. Skriv korrekt

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Fortællinger og metaforer - FANTASI fænger kræver ingen forklaring kan gøre det komplekse simpelt underholde forføre eksemplificere give bruger en lystfyldt (købs)oplevelse gøre noget tørt og kedeligt til noget spændende Få brugeren til at kunne sætte sig ind i sagen Tekst, billede og lyd

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Konkretisering – rumligørelse Udtømmende beskrivelse ”Nemt” at gå til - (skanbart) Realistisk Det simple ikoniske - det hurtigt genkendelige, skanbare Det komplekse repræsentative - forankre mening (det er det her sted) - genkendelighed (sådan her ser hun ud) Tekst, billede og lyd

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Orienterer handling og synsretning Fortælle (underlægningsmusik, lyde) Stemningsskabende (skubbe/påvirke betydningsdannelse) Effekt (eksplosion) Branding (genkendelighed/kobling) “feedback” (rigtig/forkert handling - reaktion) For de blinde Repræsentere/identificerere (mandens stemme) tale – lydeffekt - musik Tekst, billede og lyd