Midtvejskonference for demonstrationsskoleforsøg. Undervisningsministeriet Trinity Fredericia 16.3. 2015 IT i den innovative skole Forskning i Shop-a-blog:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Danehofskolens værdigrundlag
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Uddannelse til tværfaglighed
Læring i bevægelse - hvorfor?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Lærerprofessionen.
Det udvidede klasserum
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Unge og undervisningens medialisering
Mediepædagogik og didaktik
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lærermiddelkultur(er)?
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Læring og inklusion i skolen
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Planlægning, proces og evaluering
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Digital Didaktisk Design
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Sprog og læring på museet - om museet som inspirerende og inkluderende læringsrum for voksne sprogkursister Sorø Kunstmuseum, fredag d. 22. marts 2013.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Små glade ben i tal.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
It i folkeskolens matematikundervisning
Den pædagogiske læreplan
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Projekt: Koncept til formidling
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
– hvordan får vi de ansatte med?
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Midtvejskonference for demonstrationsskoleforsøg. Undervisningsministeriet Trinity Fredericia IT i den innovative skole Forskning i Shop-a-blog: et interventionsforløb i engelsk Karen Lund DPU Aarhus Universitet 1

Et interventionsforløb med blogs Det dobbelte formål: At implementere læringsrige multimodale sammenhænge mhp.: Faglig, sproglig og it-mæssig kompetenceudvikling for eleverne At implementere pædagogiske platforme mhp.: Udvikling af nye praksisformer og kompetenceudvikling for lærere 2

Læringsmål: – Kommunikative læringsmål for engelsk, fx Udtrykke sig mundtligt med en præcision der sikrer forståelse hos kundeklassen (L/F) Anvende et forholdsvis præcist ordforråd omkring blogs Vælge relevante læsestrategier til søgning efter information til bloggen Forstå grundlæggende værdier hos kundegruppen i forbindelse med deres bestilling – Teknologiske it-didaktiske læringsmål Anvende digitale værktøjer til brainstorming samarbejde i par omkring informationssøgning og afdækning af kundens behov formidle informationer om den valgte tematik på en dynamisk blog der lever op til kriterier for en god blog – Innovative læringsmål: Nysgerrighed Samarbejde, Divergent tænkning Handlekraft og eksperimenteren Tro på egen formåen 3

Et interventionsforløb med blogs Det dobbelte formål: At implementere læringsrige multimodale sammenhænge mhp.: Faglig, sproglig og it-mæssig kompetenceudvikling for eleverne At implementere pædagogiske platforme mhp.: Udvikling af nye praksisformer og kompetenceudvikling for lærere 4

Forskningsspørgsmål Hvilke forandringspotentialer afspejler der sig i engelsklærernes praksis og i deres refleksioner? 5

Hvilke interventioner bygger projektet på? 6

Interventioner som befordrer sprog- og it- læring Projekt- og problemløsningsbaserede aktiviteter med særligt fokus på det entreprenørielle og kontakten til omverdenen indholdsbaseret, kommunikativ undervisning høj elevaktivitet kollaborative arbejdsformer tætte samspil mellem klasserummet og den virtuelle og reelle virkelighed 7

Folkeskolereformen og Den åbne skole 8

Samspillet mellem skole og virkelighed og de autentiske læringsressourcer og opgaver => at der er aktive samspil mellem det der sker i klassen, og det der sker ude i andre skolevirkeligheder at eleverne arbejder med autentiske problemer og (i) autentiske situationer at eleverne arbejder med autentiske læringsressourcer og er meddidaktiserende på læremidlet at eleverne bringer arbejde med ind i og med ud af klassen via de opgaver de stilles/stiller sig og stiller hinanden inde og ude? 9

Hvilke undersøgelsesfelter? Engelsk – Hvilke sproglæringsaktiviteter? – Hvilke kommunikative aktiviteter? Digitale teknologiers didaktiske potentialer – Omfang og typer af IT? – Kendskab til valgte teknologier? – Elevvalgte og/eller lærervalgte teknologier? – Begrundelser for valg af teknologier Undervisningens organisering – Ændringer i lærernes rutiner? – Organisering af projektbaserede forløb Elevernes læring – motivation, engagement, trivsel? – Elevstilladsering? – Samarbejde; kreativitet; problemløsning; innovation; produktion? 10

Hvilke data Spørgeskemaer til lærere og elever Observation og lydoptagelse af lærersamarbejde Observation og videooptagelse af undervisningen, bl.a. med brug af digitalt redskab anvendt ved baseline Lærer-logbog med kommentarer og vurderinger af udvalgt elevblogs samt en episodebeskrivelse af en aktivitet der har fungeret godt, og med begrundelser hvorfor Fokusgruppeinterview med hvert lærerteam Opsamlende workshop hvor: – Hvert lærerteam præsenterer deres gennemførte forløb og begrunder det/dem didaktisk-pædagogisk – Afsluttende fokusgruppeinterview 11

Foreløbige resultater og tendenser Foreløbige tendenser: It-læring og it-innovation – Hvilke styrker?: – kommunikation ud af klassen – forpligtende samarbejder både indenfor og udad – Nødvendigheden af problemløsende samarbejde => kreativ sociokognitiv knoklen => øgede læringsmuligheder – Samarbejde; udveksling => faglige aktiviteter i fællesskab => den sociale dimension af læringen tilgodeses => sociokognitive læringsmuligheder Masser af elev-elev- stilladsering og lærer-elev-stilladsering => optimale muligheder for læring og vejen ind i nærmeste udviklingszone – Digitale samarbejder både inde og udad – Uforfærdethed – optagethed – gode energier – dvs. motiverende => læringsdrive 12

Foreløbige resultater Foreløbige tendenser: Sproglæringsresultater – Hvilke styrker?: – Indholdsbaseret kommunikation på både i og ud af klassen => autentisk brug af engelsk til delvis autentiske formål => læringsincitamenter – Forskellige interaktionspartnere Muligheder for varierede gentagelser i autentiske samtaler om et indhold Muligheder for kreativ anvendelse af engelsk til kommunikative formål  optimale muligheder for såvel at eksperimentere sprogligt som at få automatiseret sproget – Nødvendigheden af problemløsende samarbejde på engelsk => kreativ sociokognitiv knoklen => øgede læringsmuligheder – Samarbejde; udveksling => faglige aktiviteter i fællesskab => den sociale dimension af engelsklæringen tilgodeses => sociokognitive læringsmuligheder – Uforfærdethed – optagethed – gode energier – dvs. motiverende => engelsklæringsdrive Sproglæringsresultater - Hvilke svagheder tegner sig i praksis?: – Fraværende??/utilstrækkelige muligheder for sproglig opmærksomhed => man forlader sig på at engelsk læres enten ubevidst gennem brug, eller at eleverne selv problemløser uden hjælp fra eksperten => for dårlige betingelser for engelsklæring – Fraværende (??) elev-elev-stilladsering og freværende (??) lærer-elev-stiladsering => ikke optimale muligheder for sprogtlæring, og for at eleven bevæger sig frem mod sin nærmeste udviklingszone 13

Foreløbige resultater Foreløbige tendenser: Innovation – Hvilke styrker? – Kreativitetsfremmende; kollaborative arbejdsformer; problemløsningsbaserede arbejdsformer – Energifyldt arbejdsmiljø Entreprenørskab – Hvilke styrker?: – Alle har to aktørroller: Både kunde og producent med aktører der befinder sig uden for 14

Potentialer for transformative forandringsskabende læreprocesser? Transformativ læring al læring der indebærer ændringer af den lærendes identitet involverer bevidstgørelse og erkendelse, og dermed muligheder for ændringer af eksisterende forestillinger Vej til frigørelse Skaber ændringer i såvel de kognitive, de emotionelle og de sociale mentale strukturerK. Illeris 2013 Aktiv, problemorienteret og handlingsrettet læring => udvidelse og forandring af de lærendes forståelse og handlemuligheder Freire 1973 Måske potentialer for eleverne? ? Og måske finder vi nogle sprækker for lærerne?? 15

Vigtigheden af flere gennemløb 16