Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Inspiration til fotografering.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
klik her for næste billede
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
John.M.Nielsen Metode & Co.
TV- og filmreklamer.
I dag er temaet Visualisering
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Erkendelsesteori: vidensmodel
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Jeg støtter barnet ved:
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Kommunikation / it.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Observation af din/andres undervisning –
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Kortfilm – de 7 parametre
Uddannelsesparathed - hvad er det
5 psykologiske dimensioner af lyd
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Audiovisuel betydning
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
7 bevidsthedstilstande
Snak med din sidemand om dette et par min.
- et forsøg på en analyse
Børns udvikling Tamim harise.
Et mærkeligt skib.
Pædagogisk forår i København
Tv-reklame.
Kort om vores brug af musik Filmmusikteori Egne oplevelser Ikke noget objektivt ”rigtigt/forkert” - kun konventioner Bedømmelse af musik ved hjælp af dommerpaneler/juryer.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Dopplerekten.
Læsning.
Kortfilm Et overblik.
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
Spøgelser Gruppe 7. Her er CPH Det er et non-place. -Et offentligt sted. -Et sted man passerer; mister noget af sin identitet og føler mangel på tilknytning.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Freud Drømmetydning Gruppe 14. Hvilken status og funktion har drømmen i forbindelse med tydningen? ”Jeg må hævde, at drømmen virkelig har en betydning,
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Hjemmesiden Stilen Funktionalitet Mangler. Stilen Simpel, enkle linier, klart mønster Få farver i tekst – symbolik – valgt med henblik på kunstnerens.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
HCI - Lyd som output Lyd som logo Produktlyd - ”lyden af kvalitet” Som støtte til blinde/svagtseende Lyd som ekstra modalitet/dimension i interaktive miljøer.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Levende billeder: Kortfilm
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Meningsskabelse som relationskompetence
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte” svag handling (fx brug af popnumre) –Musikken vil blive brugt til mere end det, men hvad??? Hvordan ved vi om den refererer til: ”atmosfæren” – intersubjektivt i fiktionsuniverset En persons subjektive tilstand – intrasubjektivt –”- –Tilskueren skaber mening – musikken ”passer” altid Diegesen består ikke af lyd, musik og billede Den bliver til hos tilskueren af –”- ((( Digital lyd – lektion 4 )))

Tilskuerens rolle Hvad gør tilskueren ved musikken? –Specificering og kontekstualisering af den musikalske ekspressivitet er en vedvarende aktivitet. Både prospektiv og retrospektiv Inden for begrænset tidsløb Skiftende opmærksomhedsfokus Skiftende perceptionsmåder –Musikken er ikke primært narrativ, men snarere noget der gør at vi mere præcist kan forholde os til narrationen som realiseret fortælling.  1)Musikken har som regel aldrig kun én funktion.  2)Tilskuerens perception af musikken kan ændre karakter selvom musikken ikke gør det. ((( Digital lyd – lektion 4 )))

Tilskuerens rolle Langkjær (2000): –Tilskueren relaterer og forstår musikkens ekspressivitet i forhold til: A)En fiktiv persons subjektive tilstand B)Den dramatiske situation C)Tilskuerens overordnede sympatistruktur ((( Digital lyd – lektion 4 )))

Tilskuerens rolle Ad A) –Hvordan kan vi tilskrive personerne følelser? Vi ved jo det er fiktion! a)Variabel persondybde b)Variabel adgang (direkte eller indirekte) c)Variabelt antal (en eller flere personer) - Musikkens ekspressivitet kan på én gang karakterisere en given person i filmen og specificeres af denne. - typisk to forhold: - personens opmærksomhedsstruktur - personens emotive evalueringer ((( Digital lyd – lektion 4 )))

Tilskuerens rolle Ad B) Den dramatiske situation Ex: Musik udmåler tid, giver situation tidslig retning. Musik kan fastholde vores opmærksomhed på noget vi ikke længere kan se. –Kan musik beskrive handlinger? (som i Mickey Mousing) Kun redundans i samtidighed ((( Digital lyd – lektion 4 )))

Tilskuerens rolle Ad C) Tilskuersympati Tilskuerens forståelse af musikken afhænger af hans sympati for personerne i filmen. ((( Digital lyd – lektion 4 )))

Lyden som fortælleteoretisk element Hørelsen vs. synet –Vi kan lukke øjnene, men ikke hørelsen –Hørelsen placerer os i centrum af vores omverden – antropocentrisk –Med synet står vi udenfor og kigger ind –Hørelsen er omnidirektionel –Lyden kan fortælle noget andet end synet – fx døde tings materiale –Lyden er altid fortællende ((( Digital lyd – lektion 4 )))

Lyden som fortælleteoretisk element Semiotisk vinkel: –Ikoniske lyde Alle naturlige lyde og efterligninger af lyde der findes i virkeligheden –Symbolske lyde Konventionelle eller arbitrære forbindelser Ingen naturlig forbindelse mellem lyden og det symboliserede –Indeksale lyde Refererer til eller indikerer en (skjult) sammenhæng mellem to fænomener ((( Digital lyd – lektion 4 )))

Lyden som fortælleteoretisk element Lyden fortæller –Om sig selv (klang, ”farve”, frekvens, etc.) –Om sin kilde (hvad er kilden? Hvad ligger uden for lyden selv? Hvordan er den blevet til? Hvad er kildens substans?) Disse informationer har været nødvendige for vores overlevelse –Noget taktilt ((( Digital lyd – lektion 4 )))

Lyden som fortælleteoretisk element Handlingssammenhænge Miljø/kontekst –Lyden fortæller også om sine omgivelser Rummets størrelse Form Materiale Keynote sounds og soundmarks ((( Digital lyd – lektion 4 ))) AktionslydSignallyd Siger noget om kildenUdtalt kommunikativ funktion i forhold til adressat Én der råberÉn der har brug for hjælp BildørMercedes bil MotorcykelHarley