TR´erne og offentlig kvalitetsreform Henning Jørgensen FTF, Aalborg, den 20.11.2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

Hvad er internationalisering
Den danske strukturreform
Værdigrundlaget i Greve
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Oplæg ved Jens Chr. Birch, kommunaldirektør i Næstved Kommune og formand for Kommunaldirektørforeningen i Danmark Arendalkonferencen Den 9. juni 2010.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Ledelsesudfordringer i de danske kommuner
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Forældremøde X årgang.
Tillid Temadag for AMIR
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Offentlig ledelse New public management
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Nye fagprofessionelle lederroller
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
TR-træf om OK15 Ved Ghita Parry, formand Line Posselt, direktør &
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Offentlig ledelse New public management
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Hvad blev der af kvalitetsreformen?
Forvaltningspolitik og faglig strategi - en negliceret sammenhæng?
Modernisering, kvalitetsreform og New Public Management
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Vision mission værdier handleplaner
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Rasmus Antoft, Oktober 2008 Opgaveglidning - mellem kontrol med arbejdsområder og forhandling om arbejdspraksis.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
SUF - gevinstrealisering
Idegrundlag og målsætninger
Rammeaftale 2018 – Baggrund og opstart
Medlemsmøde for statsansatte
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

TR´erne og offentlig kvalitetsreform Henning Jørgensen FTF, Aalborg, den

2 Den nye italesættelse – farlig? Før Nu  borgere brugere  undervisning læring  elever produktionsenheder  velfærd nytte  velstand bundlinien  offentlige goder output  kvalifikationer kompetencer  forfordeling individuelle incitamenter  makro mikro Det, der binder os sammen adskiller os fra hinanden

3 TR´erne må: binde det faglige arbejde stærkere sammen binde det fagpolitiske arbejde stærkere sammen binde hverdagens modernisering stærkere sammen med medlemsinteresserne

4 TR´erne, veje og vilkår VEJE: * det arbejdspladsnære arbejde * koble handlinger på tværs og op og ned * NPM-moderniseringen VILKÅR: - tid? - løn? - kvalifikationer? - udviklingsmuligheder? - opbakning?

5 Kvalitetsreform: Hvad kan du gøre som TR? Bliv nøglespiller ved at:  Skabe fokus på kvalitetens kerne  Være med til at finde den meningsfulde dokumentation  Udvikle kvalitetsbevidst styring  Sikre medlemmerne indflydelse  Bygge bro mellem politikniveau og medlemmer Og hvorfor er det vigtigt? For at varetage medlemmernes interesser bedst For at få faglig stolthed og arbejdsglæde tilbage Fordi FTF´ernes arbejde både har betydning på det individuelle plan, lokalt og for samfundsudviklingen

6 KVALITET - et begreb uden modhager - alle er for mere … - et problem er løs … - tilstand - balance: - Velstand - Velfærd

7 Fra velfærds- til kvalitetsdebat Velfærdsdebatten startede med: - Velfærdsstatens langsigtede finansieringsproblem - Globaliseringens ”udfordringer” Velfærdsforhandlingerne: - Fokus på øget arbejdsudbud - Skaffe flere penge til øgede offentlige udgifter nu Situationen lige nu: - Mangel på arbejdskraft - Enorme årgange, der runder de 60 år - Grupper, som har svært ved at finde beskæftigelse Kvalitets-debatten startede med: - VK-regeringens vælgerproblem med offentligt ansatte - Den offentlige sektors fremtidige rekrutteringsproblem

8 Arbejdsstyrkeprognose for perioden

9 Politikudviklinger Fra REFORMER til programmer og projekter Aktive politikker Firmatisering ”Value for money” PlanlægningEvaluering, Kontrol

10 Typer af offentlig sektor egenskaber statens rolle påvirkningsinstru- menter konfliktløsnings- mekanisme borgernes rolle kvalitetsbegreb AutoritetsstatForhandlingsstatMarkedsstat overhøjhed styring magt undersåt myndighedsbestemt part forhandling forståelse part fælles normer markedsagent udbud konkurrence købere/efterspørgere individuel tilfredshed

11 Moderniseringsprogrammer Oversigt over moderniseringsprogrammer Program”Modernisering af den offentlige sektor” (1983) ”Nyt syn på offentlig sektor” (1993) ”Med borgeren ved roret” (2002) Indhold  Budgetreform  Ledelsesreform (Fra chef til leder)  Regelforenkling  Markedsstyring  Ny teknologi  Kontraktstyring  Ledelsesfokus og statslig personale­politik  Offentlig-privat samspil  Info-samfund og det digitale Danmark  Regnskabsreform og resultatstyring  God offentlig topledelse og ny personalepolitik  Regelforenkling  Markedsstyring: privatisering, udbud, udlicitering  Fritvalgs-ordnin­ger Centrale aktører  Finansministeriet  Statsministeriet  KL og Amtsråds­ foreningen  Finansministeriet  Økonomistyrelsen  Erhvervsministeriet  Forskningsministeriet  KL og Amtsråds­foreningen  Statsministeriet  Finansministeriet  Personalestyrelsen  Økonomistyrelsen  Økonomi- og Erhvervsministeriet  KL og Amtsråds­ foreningen (Danske Regioner)  Personaleorganisationer

12 Realvækst i privat og offentligt forbrug respektive 2002 – 2005, %. (ekskl. pris- og lønstigninger)

13 Gennemsnitlige årlige vækstrater Tabel 1: Gennemsnitlige årlige vækstrater i offentligt og privat forbrug samt BNP (%) Offentligt forbrug Privat forbrug BNP ,41,22, ,52,92, ,02,01,4 (Kilde: Mod nye mål – Danmark 2015, 2007 og Danmarks Statistik)

14 Klassekvotienter i folkeskolen fra 2000/2002 til 2005/2006 Kilde: UVM og kommunale nøgletal og 2005 er regnskabstal er budgettal. Løbende priser.

15 Kommunale udgifter pr barn i pasningstilbud 2003 – 2006 Kilde: Danmarks Statistik og Kommunernes Landsforening. Jf. Politikken: Guide til politikernes talkrig om velfærden. 31. august og 2005 er regnskabstal er budgettal. Løbende priser

16 Kommunale udgifter pr borgere over 67 år, 2003 – 2006 Kilde: Danmarks Statistik og Kommunernes Landsforening. Jf. Politikken: Guide til politikernes talkrig om velfærden. 31. august og 2005 er regnskabstal er budgettal. Løbende priser.

17 Bedre velfærd og større arbejdsglæde, regeringen, august 2007  Brugerne i centrum  Målbare resultater og effekter – høj kvalitet  Standardiseret dokumentation, serviceinformation  Klare incitamenter til optimal arbejdstilrette- læggelse og effektiv ressourceudnyttelse OG  Større frihed til at tænke nyt  Brugerdreven innovation  Sammenhængende service  Attraktive arbejdspladser  Vækstfora og kvalitetsnetværk  Ansvarlig og professionel ledelse  Arbejdsglæde

18 Regeringens kvalitetsforståelse  den faglige kvalitet  brugerens oplevelse af servicen  organisatorisk kvalitet  forståelse indskrænkes til brugerniveauet  overser politisk bestemmelse af opgaver  lægger pres på medarbejderne og fagligheden  diskuteres mest ud fra social- og sundhedsområderne

19 Regeringens medicin for offentlig sektor  KONKURRENCE  - mellem offentlige og private leverandører  - mellem offentlige leverandører  - fritvalgsordninger  - benchmarking  KONTROL  - kontraktualisering  - brugerstyring  - dokumentationer og evalueringer  - resultatmålinger  - processtandardiseringer

20 Hvad kvalitet ikke er:  = KVANTITET  = STANDARDISERING  = UDLICITERING  = FRUSTREREDE OG STRESSEDE MEDARBEJDERE

21 KVALITET – af hvad?  servicens effektivitet  responsivitet (imødekomme ønsker)  produktivitet  ligebehandling  relevans  evne til at dække behov

22 Kvalitetens dobbelthed Kvalitet af den offentlige sektor Kvalitet i de offentlige ydelser

23 Det basale grundlag for offentlig sektor  OFFENTLIG ETOS :  særlige normer, værdier og arrangementer, der gør det muligt, at vi kan leve fornuftigt sammen

24 Kvalitet: Af hvad: - alle typer af offentlige aktiviteter må ses i lyset af den offentlige etos: ikke kun det effektive, men også det ligebehandlende, retfærdige og socialt fornuftige tæller - reel behovssikring sker gennem gode forudsætninger, processer og resultater for samspil mellem offentligt ansatte og borgerne - og gennem institutionernes brug af de offentligt ansattes forståelser, viden og kunnen For hvem: os alle - medborgerne

25 Politiske styringsforestillinger Traditionel parlamentarisk styring Fælles forhandlingsstyring New Public Management PolitikAutoritative regler fastlægges (lovgivning) Fælles opgaveløsningerOpstille mål og kvalitetskrav til off. service AdministrationSagsbehandlingFaglig ekspertiseMålrealisering (service/drift) Forholdet mellem politik og administration Adskillelse (over-/underordning) Arbejdsdeling på tværsAdskillelse og ikke-indblanding PolitikerrolleBeslutningstagereMedspillereStrateger (generelle målstyrere) AdministratorrolleEmbedsmændEksperter/konsulenterLedere og producenter BorgerrolleVælgere (”voice”/stemme) Berørte parter (”medansvar”) (For)brugere (”choice”/valg) OrienteringshorisontInteresser og behov (input) Gensidig forståelse, krav (proces) Individuel tilfredshed (output)

26 OFFENTLIGE AKTIVITETER  BRUGER-niveau: individuel nytte  INSTITUTIONS-niveau: udvidet nytte  SAMFUNDS-niveau: fælles værdi

27 Roller i forhold til det offentlige træk ved rolleBORGERKLIENTBRUGERKUNDE Hvem? allemodtagere af off. ydelser brugere af off. tjenester købere af off. service Opgaverstyring og produktion af kollektive goder produktion af individuelle goder Udøvende styringsniveau stat (kommuner/regio ner) stat/ regioner/ kommuner kommuner/ regioner (stat) kommuner/ regioner (stat) Legitimitetsgrundlagretfærdighedretfærdighed/ effektivitet effektivitet (retfærdighed) effektivitet

28 Roller i forhold til det offentlige: Klient:Rettighedssystem (modtagere af offentlige ydelser) Bruger:Privatiseret demokrati (individuel bruger) Kunde:Pengepung styrer offentlig service (køber af offentlig service) Borger:Fællesskab og retfærdighed (politisk myndighed)

29 KVALITET – for hvem? Borgerne PolitikerneDe ansatte Brugerne Folketing Professioner/ faggrupper II Forbrugerne Regeringen Lederne IIII

30 Kvalitet i offentlige ydelser noget særligt:  kan ikke standardiseres let  afhængig af de ansattes kompetencer  produktet produceres i samspil  særlige hensyn at tage til udsatte, syge, svage, børn, omsorgsbehøvende, fremtidige generationer  offentlig service gennemføres også på trods af ”brugernes” ønsker

31 Fælles kvalitetsdefinition Fælles kvalitetsdefinition ved politikere, ansatte og borgere/brugere

32 Medarbejderinddragelse:  at drage nytte af de ansattes faglighed og erfaringer  bedre organisering af arbejdet  direkte medindflydelse  bedre samarbejde  efteruddannelse  netværk  stærkere vidensdeling  bedre ledelse

33 Ledelse – hvordan?

34 Ledelse i det offentlige noget særligt  politisk ledelse (med politiske koder)  åbenhed og offentlighed  arbejde med pres og protest  lærings-ledelse (ikke management)  forståelse for videre samfundsansvar (fællesværdier)

35 Byg på de ansattes:  FAGLIGHED (forståelse og kunnen)  VIDEN (kundskaber og erfaringer)  ENGAGEMENT (motivation og idérigdom)  OMSORG (lyst til at hjælpe mennesker)

36 Til aftaler om:  indflydelsesreform  kvalificeringsreform  reel ytringsfrihedsreform  ansættelses- og arbejdstidsreform  belønningsreform  ledelsesreform  styrings- og målingsreform  værdireform

37 Fag-kollektivets kamparenaer Faglige Fagpolitiske Forvaltningspolitiske ”gå på tre ben”

38 Arbejdspladsniveauet  TR-arbejdets centralitet  TR’ernes opbakning  Arbejdspladskollektivets diskussioner

39 Hvad kan du gøre som TR? Bliv nøglespiller ved at:  Skabe fokus på kvalitetens kerne  Være med til at finde den meningsfulde dokumentation  Udvikle kvalitetsbevidst styring  Sikre medlemmerne indflydelse  Bygge bro mellem politikniveau og medlemmer Og hvorfor er det vigtigt? For at varetage medlemmernes interesser bedst For at få faglig stolthed og arbejdsglæde tilbage Fordi FTF´ernes arbejde både har betydning på det individuelle plan, lokalt og for samfundsudviklingen

40 TR-roller fremover a) GENERATOR b) RESULTATBRINGER c) BUDBRINGER d) AGITATOR

41 Regionalt niveau/lokalt niveau  Arbejdspladsovergribende politikformulering  Politisk indflydelse  Administrativ indflydelse  Mediemæssig indflydelse  Servicere TR’erne, klubber/afdelinger (TR- uddannelse, backing-up, information, etc.)  Hvad vil vi som lønmodtagergrupper?

42 Centralt niveau Hvordan placere sig politisk  Sætte politiske dagsordener  Politisere ledelsesretten  Politisere moderniseringer/kvalitetsdiskussion Faglige rammeaftaler  Strategisk handlekraft Fagets udvikling  Argumentativ handlekraft

43 Centrale fagforeningsopgaver  Strategisk-taktiske  Fagligt-professionelle  Kommunikativt-demokratiske

44 Hvilken faglig organisation? (organisatorisk strategi) Forhandlings- organisation Vidensorganisation Netværksorganisation Medlemsorganisation Samfundspolitisk organisation

45 Fagforeningsmedlemmer ”partnere” ”brugere” ” ejere ” ”kæmpere” Samarbejdspartnere Demokratiets herrer

46 Demokratisering – strategiske elementer set nedefra  byg forandringer op nedefra  få støtte ovenfra  mobilisér modmagt  stå vagt om ildsjæle med initiativ  skab forudsætninger fordemokratisk dialog  lav gadeteater!  aktioner!

47 Offentligt ansattes organisationer:  BIDSKE EGAVEDE EGEJSTREDE ”Den armé, vi skal skabe, skal være stærk og fast, thi den skal erobre en verden. Den skal være demokratisk ordnet, thi den skal udvikle mennesker” (Jens Jensen, L0´s 1. formand)