Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Har du nogen sinde tænkt over hvad dine kæledyr laver, når du er på arbejde?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Kursus i problemformulering
Darum skole 4. november 2013.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Komma Sådan sætter du komma.
Musik: Nightengale Serenade
Økonomiske kompetencer
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Moderne Kvinder Frøkongen.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Problemer eller udfordringer.
Projektvejledning på performance-design
Problemformulering Indeholder:
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Introduktion til opgaveskrivning
Program: : JEBO introducerer dagens program : JEBO forelæser over af opgavens formål (se bachelorfolderen for analyse af bekendtgørelsen),
10 roser til dig.
Mr. Raggys begyndertest. Velkommen til begyndertesten. Vi går 9 hullers slagspil sammen, dig og mig. Jeg stiller dig ét regelspørgsmål på hvert hul. Der.
TELEFONCANVAS.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Udvidet problemformulering
Større Skriftlig opgave
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Den gældbundne tjener Matt 18,21-35.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Synopsis.
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skrivekursus 1.e ..
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Projektopgaven.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Essay.
Krav til informationsformidling
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål. Problemformulering er din røde tråd gennem hele arbejdet med opgaven. Den skal lette planlægningen af projektarbejdet, styre arbejdet - og det er den, du i sidste ende skal konkludere på. Problemformuleringen består af et hovedspørgsmål, eventuelt suppleret med et eller flere spørgsmål. Det kan fx være: Noget, man undrer sig over En konflikt mellem standpunkter eller handlinger En regel eller fordom, man synes burde ændres Noget man kunne tænke sig at blive klogere på.

Sådan skriver du en problemformulering Formuler nogle sætninger med spørgsmål (5-20 stk.). Du kan med fordel bruge HV-ord (Hvad er årsagen til? Hvornår gør? Hvorfor er? osv.) Slet de sætninger der: kan besvares med ja, nej eller et enkelt ord ikke giver mulighed for holdninger - for og imod ikke interesserer dig Du skal have 2-5 vigtige sætninger tilbage. Skriv nu en kort problemstilling på højst 10 linjer ud fra disse sætninger.

Du kan indkredse din problemformulering med disse spørgsmål: 1. Jeg har observeret, at:... 2. Det undrer mig, fordi ... 3. Det vil jeg undersøge for at: a. forklare b. fortolke c. argumentere for d. vurdere 4. Det vil jeg gøre med denne fremgangsmåde ...