Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
MUST Efterår 2000 Datalogi LCK
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Nyt ansvar.
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Styring af styregrupper
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Udvikling af undervisningen på hum. inf. -med IKT.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Illustrationer til undervisningsbrug
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing.
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Virksomhedens informationsbehandling
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Begreber om Forundersøgelse og MUST metodens Principper
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Reel brugerdeltagelse
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Metode til Konceptudvikling
Vision mission værdier handleplaner
Politisk forankring Koordinere med andre planer, politikker og udvikling Administrativ forankring i de enkelte centre, (successiv udbygning) implementering.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
SUF - gevinstrealisering
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Metoden brugerstyret behandling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling

Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes oplevede behov Formål: –PG: Udvikle visioner om den samlede forandring Producere et bæredygtigt beslutningsgrundlag –SG: Prioritere visioner + beslutte realiseringsstrategi Hvorfor? –det er samtænkningen der gør forskellen –fordi org.udv. og kvalifik.udv. ofte "glemmes" –forandringsparathed –forbinde "vilde" ideer til reelle behov Resultat: visioner, plan, prototyper Teknik: workshop, virksomhedsbesøg, scenarieudvikling Beskrivelsesværktøj: tegning/model, referat, scenarie Det handler om at udvikle realistiske visioner!

Projektgruppens ydelse fra 4. fase + eventuelle mock-ups og prototyper

Typiske situationer i fase 4

Fornyelsesfasens potentielle aktiviteter og produkter

Princip 1: En samlet vision Hvorfor? kun gennem en samtidig udv. kan opgaven løses organisationsudv. og uddannelse kommer bag på mange udvikle IT der muliggør den ønskede arbejdsorg. ELLER ny IT => ideer til arbejdsorg. beslutningstagere og interessenter har brug for "noget" på alle 3 områder

Princip 2: Reel brugerdeltagelse Hvorfor? sikre at visioner modsvarer oplevede behov sikre brugernes ret til indflydelse sikre gensidig læring

Princip 3: Arbejdspraksis skal opleves Hvorfor? sikre førstehåndskendskab sikre relevante og forståelige beskrivelser sikre at der ikke kun foreskrives sikre at de interv./observeredes synspunkter indgår sikre adgang til det der kun viser sig, når man forsøger at forandre

Princip 4: Forankring Hvorfor? ikke alle kan deltage i forundersøgelsen men de har interesser på spil ledelsen + de ansatte + dem der skal stå for realisering

MUST tilbyder 4 typer af ressourcer

Fig. 8.1 Overblik

3 sammenhænge - 6 aspekter