INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Rungsted Gymnasium.
Global undervisning.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Internationalisering i grundskolen
Kladde til informationsdias
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
International Linje.
Fremtidens skole Gruppe 5.
Tværfagligt undervisningsforløb
DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Den internationale dimension i folkeskolen
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Lærerprofessionen - en definition.
Skolereformen – og vejen dertil…
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Fokus på læring og dannelse
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Kulturforståelse niveau C
Elevaktiverende undervisning
Folkeskolereformen - generel information
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
IT i undervisningen.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Lærerprofessionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Årsplan – en kort en lang
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Den internationale dimension i folkeskolen Udsyn – udvikling - bæredygtighed UndervisningsministerietUndervisningsministeriet siger blandt andet på sin.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
De seks bedste billeder fra gruppen
10. klasse. Faglighed Uddannelses vejledning Oplevelser.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Folkeskolereform på Tagensbo Skole Hvordan ser folkeskolereform ud på Tagensbo Skole.
Vejledning med globalt udsyn Eisbjerghus Efterskole Vejleder Bodil Dinesen og Charlotte Tegen.
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Præsentationens transcript:

INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP /

HVAD? – HVORFOR? – HVORDAN? Hvorfor laver vi internationalt arbejde på RG? Hvad er internationalt arbejde på RG? Hvordan laver vi internationalt arbejde på RG?

HVORFOR? For at forberede eleverne på et internationalt uddannelses- og arbejdsmarked For at styrke elevernes interkulturelle kompetencer

INTERKULTURELLE KOMPETENCER Evne til at kunne kommunikere – også på fremmedsprog Evne til at kunne anvende teknologi interaktivt Evne til at sætte sig i andres sted – empati Evne til at indgå i nye grupper og arbejde sammen med nogen, der ikke ligner en selv Evne til at handle selvstændig og refleksivt i uforudsigelige situationer (fra Ph.D. Tove Heidemanns foredrag og slideshow om ”Interkulturelle kompetencer og skolens struktur” d. 15. august 2014 på Blaagårds Seminarium)

HVAD? KERNEN: 1.Læringssituationer hvor eleverne indgår i et fagligt samarbejde (fysisk eller virtuelt) med elever fra andre lande 2.Læringssituationer hvor eleverne undervises af/ indgår i fagligt samarbejde med mennesker, der har en anden kulturel baggrund end dansk 3.Læringssituationer hvor eleverne tager aktivt stilling til internationale emner, og hvor de kan redegøre for forskellige kulturelle synspunkter

HVAD? PERIFERI: Læringssituationer hvor eleverne på egen krop oplever en anden kulturs traditioner, koder og/eller sprog Læringssituationer hvor eleverne stifter bekendtskab med andre kulturer og lande

HVORDAN? 3 felter Internationale projekter Cambridge International Examinations Skolerelationer og søsterskoler

INTERNATIONALE PROJEKTER – STØRRE INTERNATIONALE PROJEKTER Eleven møder minimum 1 større internationalt projekt i indskoling, mellemtrin og udskoling UUBoO_HO_CA6A_mmq7xFy0A&index=22 (2,26) UUBoO_HO_CA6A_mmq7xFy0A&index=22 IndskolingMellemtrinOverbygning 2014/2015 DELANOBA (1.u, 3.v og 4.v) Global Partners Junior (6.u) Øresundsklasserumm et (5.u) Eramus ansøgning er i gang (The DNA of Europe) 2015/ / / / / Sparring omkring planlægning, udførelse og evaluering, ansøgninger, deltagelse i undervisningen, hjælp med relevante kontakter

INTERNATIONALE PROJEKTER – MINDRE INTERNATIONALE PROJEKTER (KISS) Hver lærer laver minimum et internationalt projekt i hvert fag, hvert år (2 fra 2016) Det forventes at internationale projekter i udskolingen indeholder læringssituationer fra kernen, mens det bestræbes så vidt muligt i mellemtrin og indskoling. Sparring til planlægning, udførsel og evaluering Tilbud om mindre internationale færdige projekter Sparring i forbindelse med temauger, projektopgaver mm. Hjælp til relevante internationale kontakter

PROGRESSION OG OVERORDNEDE INTERNATIONALE LÆRINGSMÅL Indskoling: Identifikation Eleven kan identificere sig med mennesker fra andre kulturer Mellemtrin: Kommunikation Eleven kan kommunikere med mennesker fra andre kulturer Udskoling: Samarbejde Eleven kan samarbejde med mennesker fra andre kulturer

EKSEMPEL FRA INDSKOLING O.v temadage om Nicaragua Læringsmål: Eleven kan udtrykke sig om levevilkår for børn i Nicaragua, og eleven kan sammenligne det med egne levevilkår. Aktiviteter: Sange, film, kreative værksteder, legetøj, samtaler

EKSEMPEL FRA MELLEMTRIN 5.U med venskabsklasse fra Malmö Læringsmål: Internationalt: Eleven kan kommunikere med svensk makker og sammen løse faglige opgaver Nat/tek: Eleven kan sortere havdyr i arter og redegøre for arternes udviklingsniveauer i forhold til hinanden.

EKSEMPLER FRA OVERBYGNINGEN Fransk 8. klasse: Brevudveksling med skole i Lyon Matematik: 8. klasse: Engelske afgangsprøver >< danske afgangsprøver. Opgaver til og fra samarbejdsskoler. Tegning af internationale bygninger. Dansk 9. klasse: Eksistentialisme med internationale perspektiver Dansk/samfundsfag: Dystopiforløb Fysik hele overbygningen: International forskning – besøg af forsker med efterfølgende forsøg Intern og ekstern synlighed:

CAMBRIDGE INTERNATIONAL EXAMINATIONS Mulighed for at supplere sin dansk 9. klasses afgangsprøve med et eller flere fag fra Cambridge Global Perspectives Mathmatics Administration og sparring i forbindelse med eksamen og den daglige undervisning

SKOLERELATIONER OG SØSTERSKOLER Læreres og elevers egne relationer til skoler i udlandet Søsterskolerelationer Internationale praktikanter Internationale besøg

UNDERVISNINGSMINISTERIETS INTERNATIONALE VEJLEDERE Grundig analyse af egen praksis Sparring til at finde skarpe fokusområder Den nye virkelighed