Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus.
Advertisements

Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
E T LÆRINGSSPIL TIL UNDERVISNING I NBO. O M OS Mads Caspersen:  Ba.scient.math.  Stud.it.  Interesse for leveldesign og læring Christoffer Holmgård.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kulturlinje.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Udvikling – del II.
TRIZ Formål: At kunne arbejde systematisk med at opfinde nye løsninger på konkrete problemstillinger gennem analogisk tænkning. 1 Hvad er TRIZ? 4 Værktøjer.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Kognition, emotion, perception og Usability
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
Kursusgang 3 Designprocessen og dens aktiviteter Oversigt:
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
1 FM4 Feltstudier og etnografi – Lars Michael Kjeldskov, J. and Stage, J. (2003) The Process of Developing a Mobile Device for Communication in a Safety-Critical.
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Globalisering.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
INDFØRELSE AF USABILITY- AKTIVITETER I EN VIRKSOMHED Nikolaj Lyngbye Kolbe USER EXPERIENCE -
Opsamling fra forrige møde, Brugercentreret design
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Potentialevurdering.
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Gør modspilleren til medspiller Landmændene, myndigheder, naturfredningsforeningen, m.fl. Irene Wiborg Videncentret for Landbrug.
Serviceinnovation & Oplevelsesdesign Matchmakinggruppe 17. feb Agenda Indledning Diskussion 1. virksomhedsprojekterne 2. Metoder 3. Ledelsen som.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
Menneske og samfund Det sociologiske perspektiv
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Affective design & New Human Factors Wash and polish your car: doesn’t it drive better? Donald A. Norman Usability Tema: Æstetik og Usability 3. Forelæsning.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Nyere usability testmetoder web-adfærd, personalisering og adaptivitet.
Implementering af 2D Stregkoder i Odense for hhv. virksomheder og kommunen.
18. februar IT-Universitetet, forår Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Kursusgang 3 Designprocessen og dens aktiviteter Oversigt:
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
DF Årsmøde sept. 08 ´ Mødet med Brugeren´ Handlingsplan, aktiviteter, resultater og planer.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
En slankekur virker…. …….. Så længe man overholder den.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Udarbejdet af Stine H, Simone L, Daniel P og Daniel H
SUF - gevinstrealisering
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
- Brugerindsigt og fleksible løsninger
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester

Om projektet ” Hvordan kan man, med udgangspunkt i brugerens behov, designe et mobilt koncept, der kan forbedre oplevelsen af en rejse?” Nuværende adfærd Hvilke behov findes? Hvilke er de vigtigste? Kan man opfylde behovene med mobil teknologi? Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester

Tilgange til HCI Usability Brugercentreret design User experience design (Oplevelsesdesign) Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester

Usability Effectiveness Efficiency Satisfaction Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester

Brugercentreret design Inddragelse af brugere i designprocessen Ethnography Coherence Contextual design Participatory design Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester

Brugercentreret design Typer af brugere Primære Sekundære Tertiære Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester

Brugercentreret design Fordele Forståelse for behov og begrænsninger Sikkerhed for brugbarhed Tilfredshed Ejerskab Mindre redesign Mere kreative løsninger Ulemper Ressourcekrævende Involverer mange mennesker Måske for specifikt Brugere er ikke eksperter Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester

UX ”Design for pleasure rather than for absence of pain” (Hassenzahl & Tractinsky 2006) Et menneskeligt perspektiv Fokus på positive oplevelser Person - produkt - kontekst En del af hele pakken Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester

Oplevelsesdesign Konkretisering af oplevelsesøkonomiske idealer Sanser Meninger Emotioner Kognitioner Underholdning, indsigt, erfaringsdannelse Noget nyt - og noget gammelt Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester

?