Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester
Om projektet ” Hvordan kan man, med udgangspunkt i brugerens behov, designe et mobilt koncept, der kan forbedre oplevelsen af en rejse?” Nuværende adfærd Hvilke behov findes? Hvilke er de vigtigste? Kan man opfylde behovene med mobil teknologi? Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester
Tilgange til HCI Usability Brugercentreret design User experience design (Oplevelsesdesign) Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester
Usability Effectiveness Efficiency Satisfaction Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester
Brugercentreret design Inddragelse af brugere i designprocessen Ethnography Coherence Contextual design Participatory design Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester
Brugercentreret design Typer af brugere Primære Sekundære Tertiære Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester
Brugercentreret design Fordele Forståelse for behov og begrænsninger Sikkerhed for brugbarhed Tilfredshed Ejerskab Mindre redesign Mere kreative løsninger Ulemper Ressourcekrævende Involverer mange mennesker Måske for specifikt Brugere er ikke eksperter Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester
UX ”Design for pleasure rather than for absence of pain” (Hassenzahl & Tractinsky 2006) Et menneskeligt perspektiv Fokus på positive oplevelser Person - produkt - kontekst En del af hele pakken Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester
Oplevelsesdesign Konkretisering af oplevelsesøkonomiske idealer Sanser Meninger Emotioner Kognitioner Underholdning, indsigt, erfaringsdannelse Noget nyt - og noget gammelt Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester
?