Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Affective design & New Human Factors Wash and polish your car: doesn’t it drive better? Donald A. Norman Usability Tema: Æstetik og Usability 3. Forelæsning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Affective design & New Human Factors Wash and polish your car: doesn’t it drive better? Donald A. Norman Usability Tema: Æstetik og Usability 3. Forelæsning."— Præsentationens transcript:

1 Affective design & New Human Factors Wash and polish your car: doesn’t it drive better? Donald A. Norman Usability Tema: Æstetik og Usability 3. Forelæsning v/Magnus Nilsson

2 2 Æstetik i en HCI-kontekst 1. Usability og æstetik (?) 2. Hvordan begrebsliggøres æstetik indenfor usability og HCI? 3. Hvilke konceptuelle og teoretiske fordele indebærer en fokusering på det æstetiske? 4. Perspektivering: Er fokuseringen på æstetik en måde at rode bod på fortidens synder?

3 3 Definition af usability ISO-definitionen af usability: the extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in specied context of use 1. Usability og æstetik?

4 4 Definition af usability (2) Jakob Nielsens definition 1. Learnability 2. Efficiency 3. Memorability 4. Errors (lack of…) 5. Satisfaction 1. Usability og æstetik?

5 5 Fraværet af æstetik i definition af usability Simpelhed! Learnability Efficiency Memorability Errors Satisfaction …the extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in specied context of use 1. Usability og æstetik?

6 6 Implicit reference til et begreb om æstetik Johann Joachim Winckelmann Æstetik = ”plurality in simplicity” Tilvejebringelsen af det skønne med simple midler (Æstetisk minimalisme) Learnability Efficiency Memorability Errors Satisfaction …the extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in specied context of use 1. Usability og æstetik?

7 7 ’Satisfaction’ Fravær af forhindringer, af kompleksitet &c. Learnability Efficiency Memorability Errors Satisfaction …the extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in specied context of use 1. Usability og æstetik?

8 8 Fokusering på æstetik 1. Usability og æstetik? Workplace  Home Desktop Computing  Ubiquitous Computing Brugen teknologi er ikke længere kun relateret til arbejde…

9 9 2. Æstetik i HCI? Jordan og New Human Factors Jordans hovedærinde: That human factors should move beyond usability based approches to design Reformulering af analyse-enhed: Pleasure based approaches to product design can be seen approaches that consider all of the potentiel benefits that a product can deliver

10 10 ”…consider all the benefits” Ansats til en bevægelse mod det æstetiske: Pleasure with products: The emotional, hedonic and practical benefits associated with products 2. Æstetik i HCI?

11 11 Effekt: Fysisk Social Koginitiv/psykologisk Ide(ologisk) Kategorisering af ’pleasures’ 2. Æstetik i HCI? Type: Need/Appreciation C.S. Lewis og Lionel Tiger

12 12 ’Pleasures’ i traditionel Human Factors 2. Æstetik i HCI? Effekt: Fysisk Koginitiv/psykologisk Type: Need

13 13 Case: Janet og New Human Factors 2. Æstetik i HCI? FysiskSocialKognitivIdeo.. Godt helbred Nære venner Selskab Afslapning (’strees reflief’) ’having good taste’ Ansvarlighed Afslapning Beruselse ’Glamour’ Status ’Sense of achievement’ Bæredygtighed Karriere Need Appre- ciation

14 14 2. Æstetik i HCI? FysiskSocialKognitivIdeo… Kvinde 23 år Revisor Ingen handicap Anvender ’X’ [det produkt der undersøges] sjældent/ hyppigt/ofte. ––– Janet og traditionel Human Factors

15 15 Norman og affektivt design Attractive things works better… http://www.jnd.org/dn.mss/Norman-EmotionAndDesign-InteractionsMag.pdf 2. Æstetik i HCI? Smukke objekter  ændrer vores måde at tænke på. Smukke objekter = objekter der tilvejebringer tilfredsstillelse (satisfaction)

16 16 Norman og affektivt design (2) 2. Æstetik i HCI? Imagine a plank 10 meters long and one meter wide. Place it on the ground. Can you walk on it? Of course—no problem. You can jump up and down, dance, and even walk along with your eyes shut. Now lift the plank three meters in the air. Can you walk on it? Yes, although more carefully. What if the plank were 200 meters in the air? Why would a simple task suddenly become so difficult— impossible, even?

17 17 Norman og affektivt design (3) 2. Æstetik i HCI? Positiv affekt: ‘make us smart…’, får os til at tænke kreativt, overveje nye muligheder. Negativ affekt: Umuliggør selv simple opgaver Produkter der skal være effektive og lette at bruge må ikke forenledige negativ affekt… I.e. fokusering på simpelhed….

18 18 New Human Factors og Æstetik Det æstetiske: Fokus på oplevelser Fæomenologisk orienteret og hedonistisk funderet tilgang til æstetik. mennekserprodukter Pleasure 2. Æstetik i HCI?

19 19 New Human Factors og Æstetik (2) En sensualistisk tilgang Idemæssigt ophav hos David Hume: If we consider all the hypotheses, which we have form’d either by philosophy or common reason, to explain the difference bewitxt beauty and deformity, we shall find that all of them resolve into this, that beauty is such an order and construction of parts, as either by the primary constitution of our nature, by custom, or by caprice, is fitted to give a pleasure and satisfaction to the soul Treatise II, i, 8. 2. Æstetik i HCI?

20 20 3. Konceptuelle og teoretiske fordele?  Deskriptiv kraft  Retorisk kraft  Inferentiel kraft  Bygge bro mellem teori og praksis

21 21 SMS og New Human Factors 3. teoretiske fordele? FysiskSocialKognitivIdeo.. Need Appre- ciation

22 22 4. Perspektivering User-Centred design revisited UCD: Mantra: Know thy user… Er fokuseringen på pleasures og æstetik i virkeligheden et forsøg på at re-formulere UCD’s kærnedyder?

23 23 Rester af en Human Factors tænkning i New Human Factors Donald Norman 1990 Many advances have been made in our understanding of the hardware and software of information processing systems, but one major gap remains: the inclusion of the human operator into the systems analysis... The designer must consider all the properties of all the system components – including the humans –as well as their interactions 4. Perspektivering

24 24 A theory of practice… Bonnie Nardi: There is a fundamental need for a theory of practice in human-computer interaction studies. Context and Consciousness: xii ) Liam Bannon From Human Factors to Human Actors 4. Perspektivering

25 25 Undersøgelsesmetoder til forståelsen af hverdagslighed og æstetik Etnografi (Chicago-skolen, Goffmann) Contextual Design (Beyer og Holtzblatt) Cultural Probes (Gaver) Personas (Cooper) Situated Action 4. Perspektivering


Download ppt "Affective design & New Human Factors Wash and polish your car: doesn’t it drive better? Donald A. Norman Usability Tema: Æstetik og Usability 3. Forelæsning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google