DPU – Aarhus Universitet Transfer fra uddannelse til arbejde Nordiske broer for livslang læring Workshop om uddannelse og arbejdsliv 11. juni 2014 Bjarne Wahlgren DPU – Aarhus Universitet
Hvad ved vi? Vi ved, at kun en begrænset del af det, som læres, anvendes Vi ved, at en række faktorer kan forøge anvendelsen
Faktorer der styrker transfer De personlige faktorer Faktorer i undervisningen Anvendelses-konteksten
Personlige faktorer Behov for læring Målsætning og målforpligtelse Tiltro til egne evner
Faktorer i undervisningen Identiske elementer (refleksion over praksis) Oversættelse af teorien (refleksion over anvendelse) Træning i transfer Underviserens kompetrencer
Anvendelseskontekst Organisering af arbejdssituationen Understøttende miljø Systematisk opfølgning
Hvad virker bedst? De personlige faktorer – meget vigtig Faktorer i undervisningen – vigtig Anvendelseskonteksten – vigtigst
Perspektiver Kompetenceudvikling foregår: Før undervisningen I undervisningen Efter undervisningen
Det gode kompetenceforløb Hvad vil jeg blive bedre til at gøre? Hvilken kompetence kræver det? Hvordan skal mit kompetenceforløb tilrettelægges? Hvilke forhold skal være i orden, hvis jeg skal anvende kompetencen? Hvordan ved jeg, om jeg er blevet bedre? Hvordan fortsætter jeg kompetenceudviklingen?
Mere viden om transfer Web-tv om transfer på www.nck.au.dk Bjarne Wahlgren (2010): Voksnes læreprocesser. Akademisk forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012): Transfer – Kompetence i en professional sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.