DPU – Aarhus Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Advertisements

Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Modstand som forandringspotentiale
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
En god skole er en inkluderende skole.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
På Tværs af familiearbejde og inklusion i skolen www. fais
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Strategi som forandrings- skabende dialog
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inspiration til reformarbejdet
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Læring, kommunikation og samarbejde
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Det Nationale Exitkontaktpunkt Socialstyrelsen, 23. maj 2016.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Bjarne Wahlgrens definition
digitaliseringsstrategi
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Vidensbaseret praksis i botilbud
Regionalt uddannelsesmøde 20. oktober 2015
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

DPU – Aarhus Universitet Transfer fra uddannelse til arbejde Nordiske broer for livslang læring Workshop om uddannelse og arbejdsliv 11. juni 2014 Bjarne Wahlgren DPU – Aarhus Universitet

Hvad ved vi? Vi ved, at kun en begrænset del af det, som læres, anvendes Vi ved, at en række faktorer kan forøge anvendelsen

Faktorer der styrker transfer De personlige faktorer Faktorer i undervisningen Anvendelses-konteksten

Personlige faktorer Behov for læring Målsætning og målforpligtelse Tiltro til egne evner

Faktorer i undervisningen Identiske elementer (refleksion over praksis) Oversættelse af teorien (refleksion over anvendelse) Træning i transfer Underviserens kompetrencer

Anvendelseskontekst Organisering af arbejdssituationen Understøttende miljø Systematisk opfølgning

Hvad virker bedst? De personlige faktorer – meget vigtig Faktorer i undervisningen – vigtig Anvendelseskonteksten – vigtigst

Perspektiver Kompetenceudvikling foregår: Før undervisningen I undervisningen Efter undervisningen

Det gode kompetenceforløb Hvad vil jeg blive bedre til at gøre? Hvilken kompetence kræver det? Hvordan skal mit kompetenceforløb tilrettelægges? Hvilke forhold skal være i orden, hvis jeg skal anvende kompetencen? Hvordan ved jeg, om jeg er blevet bedre? Hvordan fortsætter jeg kompetenceudviklingen?

Mere viden om transfer Web-tv om transfer på www.nck.au.dk Bjarne Wahlgren (2010): Voksnes læreprocesser. Akademisk forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012): Transfer – Kompetence i en professional sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.