Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Formularer (Access, del 3)
Om feedback og tilbagemeldinger
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
Kompetenceudvikling på KU
Projektledelse i praksis med MS-Project
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Usability E2005, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Anders Schrøder Sigurd Skyum.
SEO PÅ AU.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Usability: Viden og analyse
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability mellem common sense og videnskab John Paulin Hansen.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Rapporter (Access, del 5)
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Kodeks for offentlig topledelse
Søgning & sortering Intro søgning Lineær søgning Binær søgning
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
6. Kvantitativ usability
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
11. Marts 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
GP9, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 11 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Definition Kriterier Design og evaluering
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Præsentationens transcript:

Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008

Usability ITU, efterår 2008 Slide 2 Aftenens program Alt vel i grupperne? Opsamling: –Pre-cognitive – fx gestalter –Næste lag: Det er erfaringsbaserede Vaner Brugsmønstre Standarder Guidelines Usabilitykriterier –Understøttelse, typer –Udvælge, beskrive

Usability ITU, efterår 2008 Slide 3 To forståelser af brugen (gentagelse) Generelle – fælles for alle brugere Specifikke – specifikt for ”dine” brugere Det generelle kan blive specifikt –Brug af gestalter understøtter fx informationssøgning Det specifikke kan blive generelt –Fejltolerant kan fx understøttes af farvebrug

Usability ITU, efterår 2008 Slide 4 ”Evig” ny brug og gentagen brug (Jordan) Erfaring med produktet Effektivitet Genbrugs- belastning 1. succes Forudsigeligheds -kløft Tilegneligheds-kløft Ekspert- brugerniveau Systempotentialet Modificeret efter (Jordan 1998, s 16) læringskurven

Usability ITU, efterår 2008 Slide 5 Brugen definerer hvilke Brugen definerer hvilke faktorer vi skal tilfredsstille Ny brug (også som generelt niveau og 1. gang): –Hurtig succes: Let at lære og forstå (intuitivt, selvforklarende), don’t make me think, excise –Overholde konventioner, baseres på de-facto erfaring –Brugermønstre – usage patterns –Standardbrugere Gentagen brug: –Erfaring, læring, etableret viden –Ekspertbrugere

Usability ITU, efterår 2008 Slide 6 1. Succes – forsknings og erfaringsbaseret Ikke kun pre-kognitivt Vaner, rutiner, de-facto brug –Fx læsemønstre, information scent Brugsmønstre (grundlag for design) Fører til retningslinjer Heuristikker (grundlag for evaluering)

Usability ITU, efterår 2008 Slide 7 Fra individ til gruppe Brugsmønstre – vaner, rutiner, konventioner –Måder at handle på –Måder der passer til måden hjerne fungerer ”Et mønster udløser, en spænding (force) mellem bruger og system.” Et handlingsbibliotek Brugsmønstre er nogenlunde statiske De er et konstruktivt udgangspunkt for design (Tidwell)

Usability ITU, efterår 2008 Slide 8 Jenifer Tidwell - eksempler 3: Satisficing (Google?) 4: Changes in midstream 7: Habituation (copy/paste)

Usability ITU, efterår 2008 Slide 9 Erfaringer i design Design mønstre - handlingsorienteretDesign mønstre Principper, guidelines - designorienteretPrincipper Standarder - kvalitetsorienteretStandarder

Usability ITU, efterår 2008 Slide 10 Heuristikker (Jacob Nielsen) Visibility of system status Match between system and the real world User control and freedom Consistency and standards Error prevention Recognition rather than recall Flexibility and efficiency of use Aesthetic and minimalist design Help users recognize, diagnose, and recover from errors

Usability ITU, efterår 2008 Slide 11 Eksempel – ’fejltolerant’ kriteriet Error prevention –Even better than good error messages is a careful design which prevents a problem from occurring in the first place. Either eliminate error-prone conditions or check for them and present users with a confirmation option before they commit to the action.

Usability ITU, efterår 2008 Slide 12 Heuristikkers brug - evaluering Overordnede beskrivelser, skal tolkes Skal forstås samlet, på tværs Kræver kendskab til produktets elementer Systematisk og helhedsorienteret? Senere øvelse omkring metoden, både teoretisk og praktisk

Usability ITU, efterår 2008 Usabilitykriterier Kvalitetsegenskaben brugervenlighed

Usability ITU, efterår 2008 Slide 14

Usability ITU, efterår 2008 Slide 15

Usability ITU, efterår 2008 Slide 16 Eksempler på dataindsamling Funktionel –A: Er opgaven afsluttet rigtigt eller ej –1: Er opgaven udført præcist eller ej Effektiv –A: Synes brugerne det er let eller svært –1: Tid, tasttryk på opgaver, den vej brugeren tager Engagerende –A: Spørgeskema eller interview om holdning –1: Kan man måle tilfredshed? Let at lære –A: Begynder føler sig sikker på brug –1: Falsk start, forkerte ruter, tidsforbrug i sammenligning Fejltolerant –A: Bruger overbevist om produktet på trods af de fejl de laver –1: Tælle fejl, vurdere tidsforbrug og præcision ift forkerte valg

Usability ITU, efterår 2008 Slide 17 Eksempel – boghandel online 6 ud af 8 brugere kan løe opgaven: At købe en bog uden at udvise stor usikkerhed, helt give op elelr at udtrykke ønske om at ville hente hjælp (fx ringe). 6 ud af 8 brugere skal føle sig trykke med at foretage købet, ved at de får den ønskede information 70% (5-6 ud af 8) skal give en samlet karakter for løsningen på 7-10, på en skala hvor 10 er højest (eller gennemsnittet er mindst 7).

Usability ITU, efterår 2008 Slide 18 Opstille kriterier (KMD) Forståelse Indlæring Anvendelse Fremtoning Tilgængelighed

Usability ITU, efterår 2008 Slide 19 Eksempel: Indlæring Målepunkterne for denne kvalitetsegenskab er indlæringstiden og genindlæringstiden. I en bruger- venlighedstest måles hvor hurtigt og let brugeren anvender produktet til typiske arbejdsopgaver uden ekstern hjælp. Et succeskriterium i brugervenlighedstesten kan for eksempel være at 80 % af testbrugerne skal løse et antal typiske arbejdsopgaver inden for en bestemt tidsramme uden anden hjælp end den produktet rummer, eller at 5 brugere uden forretningskendskab hver især skal forstå 90 % af de anvendte forkortelser.

Usability ITU, efterår 2008 Slide 20 Eksempel: Anvendelse Målepunktet for egenskaben er tidsforbruget. I en brugervenlighedstest måles tidsforbruget ved en typisk arbejdsopgave, herunder produktets svartider og måde at håndtere indtastningsfejl. Succeskriteriet for tidsforbruget formuleres ofte med udgangspunkt i en eksisterende løsning. Det må for eksempel ikke tage længere tid at oprette en ny sag i en løsning baseret på produktet end i den eksisterende løsning.

Usability ITU, efterår 2008 Slide 21 Kriteriet fejltolerant – om fejl generelt Slips & mistakes Forskellen er udgangspunktet –Ved et ’slip’ er målet rigtigt, men udførelsen forkert –Ved en ’mistake’ er målet forkert og resten derefter Vi kan lære af vores fejl og designe derefter Forhindre/modvirke fejl - Opfange fejl – let at opdage, let at rette Acceptere fejl – fx med fortryd Give god hjælp når de sker

Usability ITU, efterår 2008 Aftenens øvelse i gruppen Opstil balance for 5 kriterier Vurdér excise

Usability ITU, efterår 2008 Tak for nu Vi ses til mere usability...