3) Sprog og diskursfællesskab Budskab sprog tekst Sprog : hvad er sprog ? - lingua : sprog lingvistik , videnskab om det menneskelige sprog . -’ sproget vil overses : det er sprogets naturgivne bestemmelse at være middel og ikke maal’ (Hjelmslev . 1943. ’omkring sprogteoriens grundlæggelse’) sproget er som et par velpudsede briller : man glemmer at man har dem på ’på samme måde går det , når vores sprog fungerer godt. Så er det så gennemsigtigt at man glemmer ordene, og kun tænke på det man taler om ’ ( Spang-Hanssen , 1981: ’ kulturblindhed’) et redskab,, der skal anvendes korrekt, for at vi kan kommunikere med hinanden på en effektiv måde … (Frandsen et al. 2002 kap.1) et sprog er et system af lyde og andre tegn, der sættes os i stand til at kommunikere (Follesdal et al. (1990/2005 :169) chj-aau-06
Lingvistikkens forskellige discipliner - teoretisk el. almen ling. - deskriptiv ling. - komparativ el. kontrastiv ling. - socioling. - psykoling. - kognitiv ling. - synkron ling. - diakron ling. - tekstling. - diskursanalyse chj-aau-06
4 synspunkter på sprog ifølge Ole Togeby(1977:’om sprog- en introduktionsbog) - sprogets opbygning : det indre synspunkt : opbygning, funktioner, relation mellem sprogets elementer grammatik, semantik, fonetik, sprogfilosofi.. sprogets variationer : det kombinerede synspunkt : forskellige varianter af sproget er afhængigt af hvilke mennesker der bruger sproget og i hvilke situationer dialektologi, sociolingvistik, sprogsociologi, tekslingvistik, pragmatik, genrelære…. sproget i brug : det ydre synspunkt: sproget i forhold til den objektive virkelighed som omgiver os (omverden): sproget som filosofisk problem, som et psykologisk fænomen, som et sociologisk fænomen sociologi, psykologi, semiotik… sprogets udvikling : det historiske synspunkt : et kulturhistorisk billede, vekslevirkningen mellem enighed og konflikt chj-aau-06
Den formelle definition Sproget er et system af regler som indordner sig i et grammatik Fokus : struktur og form i sproget Saussure taler om synkron ling. Chomsky om kompetens Togeby om konstituerende regler Man studerer : ordenes dimension : ortografi, fonetik, morfologi, leksikografi, terminologi… sætningens dimension: syntaks (sammenordning på græsk) tekstens dimension : fremstillingsform, tekstgenre… chj-aau-06
Den formelle definition: sprogets form og struktur sproget er opbygget efter egne principper grundmodel : Grundled + udsagnsled + genstandsled + evt. biled med mulige omformninger ( aktiv, passiv, forklarende, spørgende, …) Sproget opfattes som et system af regler : eks.Chomsky : den generative lingvistik : - princippet om grammatikalitet, - analyse af hver grammatisk sætning (opbygning, syntakse, udtale, betydning) - begrundelse om det grammatisk medfødt sprogevne (den mentalistiske el. universalistiske teori) chj-aau-06
Den funktionelle definition : Sproget har flere funktioner : den funktionelle lingvistik - - at informere - - at benævne en ytring - - at skabe og opretholde sociale relationer Ytringen er den mindste sproglige enhed Eks.: M. Halliday = sproget er en ressource - hjælper os til at skabe meninger ved at vælge inden for de systemer (netværk af relationer) 3 metafunktioner(måder at bruge sproget på) . den ideale metafunktion . den interpersonale m. . den tekstuelle m. chj-aau-06
Den funktionelle definition : Fokus : sproget bliver brugt Saussure taler om diakron ling. Chomsky om performans Togeby om strategiske regler Sproget består af tegn der referer til noget andet end sig selv og som har 2 solidariske dele : et udtryk og et indhold ’den disciplin inden for sprogvidenskab, som beskæftiger sig med det sproglige indhold, kaldes semantikken eller læren om betydning’ (Frandsen, 2002: 30) Man kan undersøge semantik i ordenes, i sætningernes og i tekstens dimension chj-aau-06
Ytringen : består af dele el. elementer : tegn fx en hest Tegn : består af dele : figurer fx h- . Tegnet er den mindste sproglige størrelse som både har udtryk og indhold Udtryk Manifesterer sig på 2 måder : - sproglyder : henvender sig til hørelsen fonetik + fonologi - skrift : henvender sig til synet grafetikken + grafologi Indhold Det, som udtrykket taler om eller refererer til relationer mellem udtryk og indhold = konventionelle, specifikke til hvert sprog arbitraritet chj-aau-06
chj-aau-06
chj-aau-06
chj-aau-06
Semantikken blev grundlagt i oldtiden (Platon, Aristoteles) Indhold /semantik Den disciplin som beskæftiger sig med indhold : semantikken (læren om betydning el. mening) Semantikken blev grundlagt i oldtiden (Platon, Aristoteles) Kan undersøges på alle 3 niveauer (ord, sætning, tekst) På ordenes niveau : denotative betydning(grundbetydning konnotative betydning (medbetydning) semantiske relationer(synonymi, antonymi, hyponymi, hypernymi) På sætningens niveau : semantiske roller På tekstens niveau : kohæsion /kohærens eksplicit el. implicit chj-aau-06
Saussure : semiologi : at studere ’tegnenes liv i det sociale liv’ Semiotik Læren om tegn Saussure : semiologi : at studere ’tegnenes liv i det sociale liv’ chj-aau-06