Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Introduktion til faget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
”Intet” af Janne Teller
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Arbejdspladsudvikling
Om formidlingens mangeartethed
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Hjemmesider i efterskoleverden
DProg2 E Programmering 2 dProg2 E2010
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Tovholder v/Ulla Haahr Erhvervs- og Kulturservice Haderslev Kommune 20. januar 2009.
Kommunikation / it.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Agenda 1.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
Virksomheder - definition
Projektlederens rolle(r)
SEO PÅ AU.
Relationer – børn og voksne
Tekstformidling på Internettet E 2003
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Introduktion til Access (Access, del 1)
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Generel introduktion til EC
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Ida Engholm: Webanalyse
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Almen studieforberedelse
Matematik B 1.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Webanalyse Formidlingsparametre Afslutning på tema.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Kommunikation og Kompleksitet i forbindelse med formidling
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Målgruppen i formidlingen på nettet.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
Øvelse den 8. marts Skriv en artikel, anmeldelse, guide eller et debat indlæg til ITU's web-avis readIT Pia Svejgaard Pedersen.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
INTRODUKTION TIL FAGET
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Introduktion til virksomhedsdelen
Præsentationens transcript:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Introduktion til faget

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet 1.Præsentation af mig 2.Pias Præsentation 3.Præsentation af kursushjemmeside 4.Jeres præsentationer 5.Gruppeinddeling 6.Præsentation af litteraturen 7.Kursuspræsentation 8.Trekantmodel 9.MAYA 10.Andet teori 11.Øvelse og plenum 12.Litteratur til næste gang Plan for i dag

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Præsentation af mig MusikLydKortfilmPerformanceTeaterGalleri SociologKulturformidlingCand.itUsabilityIT-sociologi Ekst. lektor MålgruppeanalyseProjektvejledning Nu også FpN Div. webprojekter Elbke.dkDelc.dkRadiomontageForfatter Lydsiden.dk Lydsiden.dk

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Pias Præsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Opdateres løbende – ændringer på vej! Undervisningsslides lægges ind Forslag modtages med glæde Præsentation af kursushjemmeside

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Jeres præsentationer

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Gruppeinddeling

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Øvelser og aflevering Øvelser og plenum Skriftligt: Formidling og argumentation Hvorfor foretager du de valg du gør 3 skriftlige opgaver 1 skal godkendes tegn pr. person + evt. billeder

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Webanalyse 1: Side Engholm, Ida. 1: Side Fagerfjord, Anders. Interaktion 2: Side Thompson, John B. Kommunikation 1: Side Bondebjerg, Ib og Ulla. 1: Side Kristensen, Peter Søby. 2: Side Poulsen, Jørgen. 2: Side Poulsen, Jørgen. 2: Side Qvortrup, Lars. 1: Side Giddens, Anthony. Præsentation af litteraturen 1/3 1: / 2: henviser til kompendium del 1 eller 2

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Information/formidling 2: Side Sepstrup, Preben. Målgrupper 2: Side Snitker, Thomas Visby. User Scenarier 1: Side Cooper, Alan. 1: Side Cooper, Alan. 2: Side Nielsen, Lene. 2: Side Nielsen, Lene. Branding 1: Side 1-16 Advice. 1: Side 1-16 Advice. 1: Side Lindstöm, Martin & Andersen, Tim Frank. 1: Side Lindstöm, Martin & Andersen, Tim Frank. Multimedial formidling 1: Side MacGregor, Phil. 1: Side Bolter, Jay David & Grusin, Richard. Præsentation af litteraturen 2/3

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Tekstformidling 1: Side Appel, Dorte Badja & Borup, Bjørn. 1: Side Appel, Dorte Badja & Borup, Bjørn. 1: Side Jensen, Ravn & Rosengård. 1: Side Jensen, Ravn & Rosengård. 1: Side Kress, Gunther & Leeuwen, Theo van. 1: Side Kress, Gunther & Leeuwen, Theo van. 1: Side McGovern, Gerry & Norton. 2: Side 1-17 McGovern, Norton & O’Dowd. 2: Side 1-17 McGovern, Norton & O’Dowd. 2: Side Nielsen, Jacob. 2: Side Petersen, Teddy. Lidt på tværs af det hele: Bogen: "Set gennem nettet" af Elisabeth Hoff-Clausen Præsentation af litteraturen 3/3

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet 1.1/2. Intro. Litteratur: Side 1-20 i Set gennem nettet, samt artikel om MAYA. Forelæser: CVR. Øvelse: MAYA. 2.8/2. Webanalyse, Litteratur: (1) Side ”Set gennem nettet”: til side 64 fokus på kapitel 3. Forelæser: CVR, PSP. Øvelse: Webanalyse. 3.15/2. Interaktion Litteratur: (2) Side Forelæser: CVR. 4.22/2. Kommunikation. Litteratur: (1) Side 49-56, (1) Side , (2) Side , (2) Side (1) Side Forelæser: CVR. 5.1/3. Målgruppeforståelse. Litteratur: (2) Side , (2:) Side , (1) Side (2) Side Forelæser: CVR. Øvelse: Brugerscenarier. 6.8/3. Sprog og formidling. Forelæser: HB. 7.15/3. Multimedial formidling. Litteratur: (1) Side Forelæser: LK. 8.29/3. Journalistisk formidling. Forelæser: BK. 9.5/4. Tekstformidling. Forelæser: PSP /4. Branding. Litteratur: (1) Side 1-16, (1) Side Forelæser: SS /4. Ophavsret samt webredaktionelt arbejde. Forelæser: EP /4. Spørgetime. Forelæser: SI. Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet WebanalyseWebanalyse Interaktion/kommunikation/målgruppeforståelseInteraktion/kommunikation/målgruppeforståelse Multimedial formidlingMultimedial formidling BrandingBranding OphavsretOphavsret 1.Sprog/ tekstformidling Kursuspræsentation Skåret ned til benet…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Internettet som kompleks verden Krav til forståelse af slutbrugerens præferencer og behov Forståelse for hvad kommunikation betyder og indebærer Vigtigt forankringspunkt: Tillid (informationer, salgsprocedure, privatlivets fred, intentioner…) 1. 1.Webanalyse 2. 2.Kommunikation Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Hvordan kan man kategorisere hjemmesidens brugere? (Er der tale om f.eks. f ø lgende gruppeinddeling: presse, privatpersoner, potentielle ø konomiske st ø tter, konkurrenter, politikere, organisationer og studerende?) Hvis der er tale om forskellige kategorier af brugere – er der da overlap mellem hvad de skal bruge af informationer? Er der nogle typer af informationer som bedst varetages p å andre m å der end gennem en hjemmeside – f.eks. gennem personlig henvendelse? Hvad slags sprog er m å lgrupperne interesserede i? Er de interesserede i f.eks. billedmateriale, informationer om organisationens politiske tilh ø rsforhold, hvilke lande organisationen arbejder i, jobtilbud og diverse artikler? Har m å lgrupperne andre behov i forbindelse med hjemmesiden som organisationen ikke har t æ nkt over? Osv … 2. Kommunikation/målgrupper Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet M å lgruppeanalyse er unders ø gelse af: Hvad er relevant afgr æ sning af m å lgruppe i forhold til den konkrete case. Hvad er m å lgruppens behov og pr æ ferencer vedr ø rende casen. Svarene p å disse sp ø rgsm å l leder frem til at kunne give redeg ø re for hvilke forhold der b ø r tages i betragtning i forbindelse med formidling p å nettet. 2. Kommunikation/målgrupper Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Kært barn med mange navne Personas User scenarios Bruger scenarier Idealtypificeringer Hvordan burde det fungere Hvordan bør det ikke fungere Hvordan fungerer det Tydeliggørelse af målgruppen Vigtigt at der redegøres for brugerscenariets anvendelse og pointe 2. Kommunikation/målgrupper Kursuspræsentation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Formidling handler ikke kun om tekst. Et budskab kan formidles på mange måder – også på nettet. 3. Multimedial formidling Kursuspræsentation Et modeord? Anvendligheden 4. Branding

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Genrer Sprog Det simple er ikke altid det rigtige… Gæsteforlæsere 6. TEKSTformidling Kursuspræsentation 5. Ophavsret

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Ekstern censur, 13-skala. Skriftlig eksamen med alle skriftlige og trykte hjælpemidler samt pc med adgang til internet og egne foldere. Forudsætning for at gå til eksamen er aflevering og godkendelse af mindst een skriftlig øvelse i løbet af kurset. Eksamen afholdes på IT-Universitetet i juni og varer 6 timer. Emne… Refleksion… Men også hands-on… Kursuspræsentation Eksamen

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Bibeholde eller forbedre omdømme ”Set gennem nettet” Dagens diskussion Organisationens/virksomhedens ansigt Konsekvens mellem idealer og handlinger Hjemmesiden er minefelt for afsenders troværdighed – ethos

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Interaktivitet: et kendetegn ved Internettet Men interaktivitet kan gradbøjes Ikke alle hjemmesider er lige interaktive ”Set gennem nettet” Dagens diskussion Interaktivitet handler om: Påkrævet brugerindsatst Lydhørhed overfor bruger Registrering af brug (cookies, sessions) Lethed af informationstilførsel Interpersonel kommunikation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Trekantmodel 1/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Trekantmodel 2/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold Funktionalitet drejer sig om:Funktionalitet drejer sig om: Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering. Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering. Det æstetiske drejer sig om:Det æstetiske drejer sig om: Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). Indhold drejer sig om:Indhold drejer sig om: Formål, information, kommunikation mellem/fra afsender og/til modtager, sprog, værdier… Formål, information, kommunikation mellem/fra afsender og/til modtager, sprog, værdier…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Skal man så (bare) give folk det de vil have? Raymond Loewy ( ) var en af USAs mest indflydelsesrige designere i det 20. århundrede. Loewy designede bl.a. Studebaker, Shells logo og Coca Cola flasken. Endvidere var han en af de første designere, der havde en forståelse af, hvorledes kombinationen mellem æstetik og funktion har betydning for marketing af produkter.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Raymond Loewy [ ]

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Raymond Loewy [ ] Jacob Jensen [1926] ”Never Leave well enough alone” (1951) MAYA: Most Advanced Yet Acceptable: How far can the designer go stylewise? This is the allimportant question, the key to success or failure of a product. Hårfin grænse for, hvornår det innovative/nytænkende appellerer, og hvornår det frastøder brugeren. Det gælder derfor om at finde balancen mellem afsenders og modtagers kultur. Det er i spændingsfeltet mellem målgruppens forventning og positive overraskelse at innovationen vil få sin største succes. ”Anderledes men ikke mærkeligt” (1997)

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Jacob Jensen [1926]

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet MAYA Most Advanced Yet Acceptable ”Amatørarbejde” - ikke accept ”Traditionel” - accept ”Avanceret” - accept ”Over kill” - ikke accept Overraskelse Mål: at brugeren bliver positivt overrasket  +

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Diskuter et udvalg af hjemmesider udfra modellen MAYA (udleveret) Placer hjemmesiderne i relation til modellen – gerne en i hver ”kasse” Diskuter modellens anvendelighed som succeskriterium for en hjemmeside Inspiration: Øvelse og plenum Fremlægges i plenum klokken…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Litteratur til næste gang Kompendie 1: Side ”Set gennem nettet”: ”Set gennem nettet”: til side 64 med fokus på kapitel 3.