Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
Udgangspunkt Sundhed: Kost Motion
Rødkilde Skole i Vanløse Børn, der deltager i udeundervisning rører sig dobbelt så meget som børn, der modtager traditionel undervisning. Selvom eleverne ikke modtog traditionel undervisning i 20% af undervisningstiden, så havde de samme faglige niveau, som kontrolklasserne ved afslutningen af forsøget.
Fælles projekt for skolen. - Udviklet projektet Fælles projekt for skolen. - Udviklet projektet. - Udveksler erfaringer ugentlig. - Udeundervisningen har fået et løft, efter at Jan, som er naturvejleder, er blevet ansat.
Egebjerg Skoles definition på udeundervisning: Undervisning, der foregår uden for klasselokalet i skolegården, skoven, stranden o.s.v. ………………………………………………………………. Udeundervisning er en tankegang, som vi forsøger at have med os i al undervisnings- planlægning. Udeundervisning kan være fra hele dage til 30 min.
Målsætning for udeundervisningen er: - At der skal udeundervises i alle fag. - At alle elever skal have et forløb om ugen. - At børnehaven er med.
Rammerne Skemaet lægges så hver lærer har mindst 4 sammenhængende lektioner i de klasser de underviser i.
Vi har 3 baser Evas eng Naturlegepladsen Den mobile udeskole
Udfordringerne: At lære at tænke udeundervisning. Praktisk tøj, cykler og madpakker. Vi har nu: Ekstra cykler Der kan købes turmadpakker i kantine. Vi mangler: Løsning på praktisk tøj.
Krav Udeundervisning skal i de respektive fag leve op til fælles mål.
”Gaverne” ved udeundervisning, som vi har set det: Eleverne rører sig mere Flere og nye relationer. Elev-elev. Elev-lærer Anvendelsesorienteret Øget refleksion i undervisningen Refleksionen bliver stimuleret af sanserne, der hjælper os til huske. Den ikke refleksive læring (manuel læring og udenadslære) kan hjælpes til at blive husket via sanserne - som huskeknager Øget rummelighed
Give eleverne glæde ved naturen Give eleverne glæde ved naturen. Et dannelsesprojekt, hvor naturen kan være med til at udvikle de sanselige, æstetiske og eksistentielle sider hos de små mennesker , som vi i skolen bliver betroet at være med til at udvikle.