DEPARTMENT OF FOOD SCIENCE Faculty of Agricultural Sciences AARHUS UNIVERSITY FRA BIOLOGISTUDIE TIL SENIORFORSKER LOTTE BACH LARSEN IINSTITUT FOR FØDEVAREKVALITET.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Læringens fundamentale processer
Overordnet målsætning:
Opstilling af forskningsplan og CV
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Forskning i og med praksis
Industriens Hus, 22. september 2009 Hvad vil de studerende? - om koncepttest af uddannelser Rikke Lauth, specialkonsulent Center for IT Innovation.
Kommunikation på CFU Molskroen December Hvad styrer kommunikation/information: •Nødvendighed •Krav / forventninger •Lyst / ulyst •Ambitioner / idealer.
Undersøgelsesdesign – et eksempel
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
FOKUS! På vores udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Højdevangens Skole Her er godt at lære
Hvad er CURIS? CURIS er et IT-system til registrering af forskning og formidling på KU CURIS er navnet for Copenhagen University Research Information System.
Ph.D. Hvem, Hvad, Hvordan?. Msc. Christian Brandt 2 Oversigt □ Min vej til phd studiet □ Hvad laver jeg □ Fremtidsplaner.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
SARAH MARIA LYSDAL KRØTEL PHD STUDENT AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR MARKETING OG ORGANISATION 27. AUGUST 2013 PHD PROCES.
Velkommen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Introduktion til CURIS
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
TATIONpRÆSEN 8. OKTOBER 2010 AARHUS UNIVERSITET Uddannelse og job inden for fødevaresektoren.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Problemformulering Indeholder:
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Informationsmøde 13. april Informationsmøde 12. april 2011 Studenterforskning Århus: København: Odense:
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Kandidatorientering om PhD studier ved Datalogisk Institut Aarhus Universitet.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Karen Skriver Biomolekylære Videnskaber, Biologisk Institut
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Mennesker Værdier Resultater Sådan ønsker jeg at være i dialog med mine rådgivere Erik Ravn Schmidt.
Mød Aalborg Universitet
Technical University of Denmark Department of Mechanical Engineering Section of Engineering Design and Product Development Partnerskab i innovation.
Erfaringer fra implementering af GCP Karin Friis Bach Cand.pharm., daglig leder.
Forskning i Alzheimers sygdom
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Katrine Fogsgaard Jensen Institut for husdyrbiologi og -sundhed AARHUS UNIVERSITY.
De higer og søger: Hvordan kan universiteterne og Forskningsministeriet bedst tilrettelægge dansk phd-uddannelse? Forskningspolitisk Årsmøde 2015, 19.
Stormøde for økonomi på AU
Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
MIE JOHANNESEN AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY MIE JOHANNESEN VELKOMMEN TIL ATU ÅRGANG 2014.
Hvorfor vælge biomedicin? Inspirationsdag 2013 Katja Maria Bangsgaard Bendtsen Dyrlæge, Ph.d. studerende.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Åbent hus Skolens navn Dato.
i VIA University College og University College Nordjylland
Præsentationens transcript:

DEPARTMENT OF FOOD SCIENCE Faculty of Agricultural Sciences AARHUS UNIVERSITY FRA BIOLOGISTUDIE TIL SENIORFORSKER LOTTE BACH LARSEN IINSTITUT FOR FØDEVAREKVALITET

BIOLOGER LBL 1. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITY 2 Fra biologi til fødevarer › Cand. Scient i proteinkemi, Inst. for Molekylær Biologi › God, lang sommerferie og et par måneders lediggang › Start som forskningsassistent 5 mdr. senere, senere indskrevet som Ph.D. studerende › Ph.D. i 1995 i enzymer i mælk, samarbejde med industrien, samme sted fra › 1995 Barselsorlov › 1995 Tilbage til job › 1996 Forskningsbibliotekar Statsbibliotektet, Biomedicin › 1996 Forsker i Foulum › Seniorforsker › 2000 Barselsorlov › Lektor, Institut for Fødevarekvalitet

BIOLOGER LBL 1. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITY Hvorfor ikke gummistøvler? › Feltkurser på Mols lab, svampe, Botanisk Have, biokemi, videnskabsteori.. › Flirt med botanik › Forsythia kom i vejen › Søger forklaringer og sammenhænge, detektivarbejde › Søgt samarbejde og godt arbejdsklima › Påtager mig en opgave og følger den til dørs › Har taget mulighederne efterhånden som de er kommet › Karriereplanlægning? 3

BIOLOGER LBL 1. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITY Hvad laver jeg? › Projektledelse, projektmøder, præsentationer af resultater, statusrapporter… › Søger projekter ved forskningsprogrammer › Vejledning af phd og masterstuderende › Planlægger forsøg og kontakt med laboranter › Databehandling › Skriver artikler › Forskningsformidling › Formand for vores phd udvalg og phd aktiviteter › Underviser/kursusansvarlig › Censor › Reviewer artikler for tidsskrifter › ERFA gruppe med industrien › Interne møder/gruppemøder/VIP møder › Henvendelser (industrien, potentielle samarbejdspartnere, studerende osv) 4

BIOLOGER LBL 1. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITY Hvordan ser min dag ud? › Mails › Møde med studerende, internt møde eller med samarbejdspartnere › Planlægning › Interne mails, projektsamarbejde › Arbejdsro om eftermiddagen… Eller › Undervisning hele dagen Eller › Projektmøde ude af huset Eller › Arbejder hjemme for at få sammenhængende ro til fx en publikation eller læse et speciale igennem som jeg skal være censor på 5

BIOLOGER LBL 1. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITY Hvad arbejder jeg med? › Proteiner › Molekylær funktionalitet › Milk genomics – genernes betydning for mælkens sammensætning og kvalitet › Proteomics og peptidomics › Proteolyse i mælk – produktkvalitet, enzymer › Bioaktive peptider › Separation af proteiner og peptider, analytisk og preparativt, multivariat statistik › Enzymatiske assays, immunoblots › Massespektrometri › Processering af mælk, mejeriprocesser › Tilgrænsende områder: celleassays, primær produktion, industri processer, genomics 6

BIOLOGER LBL 1. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITY Biologien i mit arbejde › Forståelse for organismer, latinske betegnelser, har et system for hvordan det levende er ”organiseret” › Biokemi, struktur af molekyler, cellebiologi, blodkoagulation, organ funktion › Sammenlignende biologi, fx i milk genomics, biologi bag laktation, mælk fra forskellige organismer › Interessen for det levende og forstå dets processer › Strukturere information › Gå til det vigtige – men bevare nysgerrigheden › Søge information › Formidle viden › Skabe sammenhængende forskning der giver resultater der kan bruges 7

BIOLOGER LBL 1. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITY Eksempler på resultater › Betydningen af celletal for mælkens kvalitet › Automatisk malkning og sortering af mælk › ”opdaget” et nyt protein i mælk › Vist hvilke enzymer, der findes i mælk › Hvad betyder koens laktationsstadie for mælkens sammensætning › Betydning af proteiner i æggehvide for hvor god den er til at blive kogt og pillet industrielt › Bioaktive peptider, der virker sårhelende › Hvorfor er noget mælk dårlig til at lave ost af? › Kan vi avle os ud af det? › Posttranslationelle modifikationer af mælkeproteiner og betydning for funktionalitet 8

BIOLOGER LBL 1. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITY Vigtige punkter på personligt plan › Refleksion over hvad der driver mig › Hvad giver mig energi? › Hvad vil jeg bruge min tid på? › Hvad er jeg god til? › Hvad vil jeg gerne blive bedre til? › Hvad har jeg brug for, for at kunne yde? › Hvordan lader jeg op? › Personlighedsprofilering, personlig udvikling og coaching › Samarbejde, lære af andre, feed-back, turde spørge og sige hvad man ikke ved › Grænser mellem arbejde og privatliv eller flyder det sammen? › Hvornår performer jeg bedst? › Forberedelse kontra inspiration, intuition kontra mål….. 9