Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Vejledning som refleksion over handling - modellæring
Læreruddannelsens didaktik
på seminariet Tankegange og indhold
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Undervisningsplanlægning
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Lærerprofessionen.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Evaluering.
Fællesmøde – torsdag den 13. september
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Almen sTudieforberedelse - AT
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
Forskningsprojektets grundideer
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Praktiktemadag - vejledning 26.aug.2014
SMTTE-modellen Baggrundstekster til evaluering
Redegørelser for litteratur i matematikfaget – en delundersøgelse i rapporten “Læreruddannelsens faglige kvalitet” Oplæg ved Ellen Silleborg for SeMat,
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Evaluering - metoder og værktøjer -
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Obligatorisk selvvalgt opgave
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
”Blog som læringsplatform”
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Hvordan møder praksis de nye lærere?
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
© Effektiv undervisning
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
Analyseniveau og afgrænsning
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Didaktiske planlægningsmodeller
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Praktikforberedelse - på ‘seminariet’

Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del af forberedelsen? – Processer – Produkt – Ressourcer

AP T P t T – kaldet ’Store-T’ – repræsenterer teoretikernes teori t – kaldet ’Lille-t’ – repræsenterer praktikerens teori om egen praksis – praksisteorien P repræsenterer praktikerens praksis AP repræsenterer andres praksis Teori - praksis Hans Jørgen Kristensen

Praksisteori Enhver lærer har en ”praksisteori” om undervisning, og denne teori er subjektivt den stærkeste faktor for lærerens egen pædagogiske praksis. Vejledning med lærere må derfor tage udgangspunkt i den enkelte lærers særegne teori og forsøge at få læreren til bevidst at formulere og udvikle den og derigennem gøre den modtagelig for forandring. Handal og Lauvås: På egne vilkår side 19

Før Praktikforberedelse Under Undervisning, indsamling af data, trepartssamtaler Efter Didaktikrapporten Praktikforløbet

Praktikforberedelse Produktkrav Ressourcer Processer Plan for trepartssamtaler

Produktkrav En plan/et design for læring for en udvalgt del af den samlede undervisningsopgave Et empirisk sigte og en metode Et ræsonnement bag designet En proces bag ræsonnementet En sammenhæng mellem design og empiri En portefolie, der viser processen NB: Produktet tænkes eksemplarisk

Ressourcer Erfaringer fra onsdagspraktikken Faglige og didaktiske begreber og modeller Praktiklærerens vejledning Medstuderendes kritik og sparring Undervisning i linjefag og almen didaktik Seminarielærerens vejledning

Proces Vurdering/evaluering Mål Rammefaktorer Indhold Læringsforudsætninger

Dette er ikke en pibe!

Et vandmolekyle? H 2 0 HH O

TEGN MÅL SAMMENHÆNG TILTAG EVALUERING SMTTE - modellen

Per Fibæk Laursen, Didaktik og Kognition, s 48

Skott, Jess og Hansen, Matematik for lærerstuderende - DELTA

Processer Fortsat arbejde med didaktiske og faglige begreber Udarbejdelse af designudkast Kritik af designudkast Produktion af nyt/færdigt design

Litteratur: *) Anvendes ikke direkte i praktikforberedelsen Bjørndal, Cato R.P.Det vurderende øje Brodersen, Peter; Per Fibæk Laursen mf. Effektiv Undervisning Handal, Gunnar og Per Lauvås*På egne vilkår Laursen, Per FibækDidaktik og Kognition Nielsen, Bodil Praktik og dansk - lærerkompetencer i praksis. Skott, Jeppe; Kristine Jess og Hans Christian Hansen Matematik for lærerstuderende - DELTA