Oplysningstiden - Det oplyste menneske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Livets Ord November 2008.
Advertisements

Måske er I gode venner i et år,
Hvordan bruger vi hans og sin?
Med særligt henblik på Ludvig Holberg
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
Når lærere samarbejder med forældre
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Hvad gør livet værdifuldt?
Livets Ord April 2012.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Livets Ord Livets Ord December 2011 December 2011.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
At være magtesløs med den magtesløse
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder på en trekantstage. Det var en meget almindelig form for lysestage for 150 år.
At leve med en kronisk sygdom
Om feedback og tilbagemeldinger
Om et øjeblik kommer Du ind i en magisk verden!. Om et øjeblik...
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
”Kaldet til kærlighed”
Livets Ord September 2009.
Livets Ord Juli 2009.
”Kaldet til kærlighed”
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Kate-QUIZ-mus.
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
TESTERROLLEN OG SPØRGSMÅLSTYPER. Testerrollen  Testeren bør Tilpasse taletempo, ordvalg og struktur til niveauet for det givne modul Tilpasse spørgsmål.
Uddrag af politiske principprogrammer
Workshop Motivation og fokus på målet
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Guds glæde gennem generøsitet
Den lærende organisation
Kan faglighed også fortælles? – I PRAKSIS PÅ VUC HOLSTEBRO-LEMVIG-STRUER.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
“Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile” (Matt 11,28). Livets Ord Juli 2017.
Du er mit svar Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen.
Vi vil leve – vi vil elske
Danskerne findes i mange modeller
Nåde! Jeg råber Gud. Befri mig fra frygten nu.
- og hvordan du undgår dem…
Ansvar og forandring frihed.
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

Oplysningstiden - Det oplyste menneske

Vores agenda: Oplysning om oplysningstiden Kort om Kant Gennemgang af Rasmussens tekst Gennemgang af Kants tekst Evt. spørgsmål Henvisning til citater

Oplysning om oplysningstiden Oplysningstiden: ca.1680 – 1780

Kort om Kant 1724 - 1804

Rasmussen Eksempler på, hvor Rasmussens karakteristik kommer til udtryk i teksten: (s. 59, afsn.4): ”Mht. begravelsesskikke bliver en tiltagende følsomhed mærkbar. I den gamle praksis var det almindeligt at de døde blev anbragt, uden kiste, i kirkens umiddelbare nærhed. Men på et tidspunkt vejede hensynet til de afdødes frelse mindre end hensynet til de omkringboende….” (s. 63, afsn.3, ll 6-9): ”Det virkeliges forståelighed henviser ikke mere til Idéerne eller til det guddommelige intellekt, men udelukkende til det forstandige og tænkende subjekt, der i sig bærer mulighedsbetingelserne for en meningsfuld verden” (s. 65, afsn.3, ll. 5-8):”Mennesket er et sanseligt naturvæsen, udstyret med (selv)bevidsthed og fornuft – dét er den grundlæggende antagelse. Der ligger her en umiskendelig religiøs polemik: mennesket er ikke skabt, endsige skabt i nogens billede.”

Kant: Besvarelse af spørgsmålet Hvad er oplysningen? For at vise, at Rasmussens karakteristik af oplysningstænkningens fornuftsbegreb også gælder Kants, vil vi inddrage Kant´s fire spørgsmål. Kant er en person, der i oplysningstiden, stiller sig kritisk overfor det gældende samfundsbillede. Han stræber efter at besvare fire vigtige spørgsmål: (s. 85, Rasmussen) 1: Hvad KAN jeg vide 2: Hvad SKAL jeg gøre 3. Hvad MÅ jeg håbe på 4: Hvad er mennesket

Kant For at besvare disse spørgsmål, er vi nødt til at finde et overordnet svar på, hvad Kant mener om mennesket: Det enkelte menneske kan stole på sin fornuft og forlade den selvforskyldte umyndighed, som skyldes at man lader autoriteterne tage beslutningerne på ens vegne. (s. 71, l. 7, Kant)

Kant´s spørgsmål 1: Hvad kan jeg vide 2: Hvad skal jeg gøre 3: Hvad må jeg håbe på 4: Hvad er mennesket 1: Du kan vide alt, så længe du er fri og myndig. 2: Du skal tage ansvar for dit eget liv. 3: At jeg kan blive fri, myndig og tage ansvar for mit eget liv. 4: Mennesket er et frit tænkende individ, som IKKE er ensidigt skabt i nogens billede.

Eksempler fra Kants tekst (s.71, ll. 1-8):”Oplysningen er menneskets udgang af det selvforskyldte umyndighed. Umyndighed er mangelen på evne til at betjene sig af sin forstand uden en andens ledelse. Selvforskyldt er denne umyndighed, når årsagen til den ikke ligger i forstandens mangler, men i manglende beslutsomhed og mod til at betjene sig af denne uden en andens ledelse. Sapere aude! Hav mod til at betjene dig af din egen forstand! Er oplysningens valgsprog. (s. 73, afsn.2, ll.1-4):”Til denne oplysning kræves der imidlertid intet andet end frihed; og nærmere betegnet den uskadeligste blandt alt det, der kaldes frihed, nemlig denne: i enhver henseende at gøre at gøre offentlig brug af sin fornuft.

Spørgsmål

Henvisning til citater Rasmussen: (s. 59, afsn.4) (s. 63, afsn.3, ll 6-9) (s. 65, afsn.3, ll. 5-8) Kant: (s.71, ll. 1-8) (s. 73, afsn.2, ll.1-4)