Segmentering
MARKEDSANDELE/MÅLGRUPPER
HVEM ER DU??? HVAD SER DU?? HVORNÅR??
Livsstilsundeersøgelse Væk fra højre venstre akserne der primært handler om velstand. Geografiske forhold Hovedstad / Provins. / Land / By.
HVORDAN VÆLGER VI??
Andre modeller man kan bruge SWOT Smuk modellen Maslows behovspyramide
Operative segmenteringer Alder Køn Familietype - børn/ikke børn Husstandsstørrelse Boligforhold - boligtype, alder og størrelse, ejerforhold Personindkomst Husstandsindkomst Erhverv, beskæftigelse Uddannelse Bil - rådighed over en eller flere biler
Partifordelingen
Politisk Segmentering http://www.im.dk/ (indrigsministeriet)
Socialklasser Socialgruppe I Store selvstændige: Selvstændige i by-erhverv med lang, videregående uddannelse. Selvstændige i by-erhverv med 21 ansatte og derover. Godsejere. (propritærer) Topfunktionærer: Funktionærer med lang, videregående uddannelse. Funktionærer med 51 underordnede og derover.
Socialklasser Socialgruppe II Større selvstændige: Selvstændige i byerhverv med mellemlang, videregående uddannelse Selvstændige i byerhverv med 6-20 ansatte. Højere Funktionærer med 11-50 underordnede. Funktionærer Funktionærer med MVU
Socialklasser Socialgruppe III: Mindre selvstændige i by-erhverv: Selvstændige i byerhverv med 0-5 ansatte Mindre selvstændige i landbrug: Gårdejere Mellem-funktionærer: Funktionærer med 1-10 underordnede
Socialklasser Socialgruppe IV: Husmænd Underordnede Funktionærer: Funktionærer med 0 underordnede Faglærte arbejdere Socialgruppe V Ikke-faglærte arbejdere
Socialklasser Udenfor socialgruppeinddelingen: De der aldrig har haft arbejde
Andel dagligrygere blandt mænd og kvinder i forskellige socioøkonomiske grupper. I procent.
Segmentering En analyse metode der beskriver en målgruppe ud fra værdier. Disse er afgørende for en målgruppes interesse mønstre og hermed købsmotiv Det er således menneskets ”selvsyn” der er styrende for valg af produkter
Grøn Blå Rosa Violet Minerva modellen Fællesskabsorienteret Individorienteret Fællesskabsorienteret Rosa Violet
Gallups kompas http://www.textanalyse.dk/Lex_G.htm#GallupKompas
Conzoom conzoom® Klassifikation Danmark beskriver den danske befolkning i 8 grupper og 30 typer. Hvem er du selv? F.eks. A Boligejere med overskud
International segmentation