Om at spørge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Hvilken forskel gør spørgsmål?
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Når lærere samarbejder med forældre
Kursus for klub-medarbejdere ”At arbejde systemisk med relationer”
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Oplæg til workshop ved STOKs årsmøde 2008
Almen dannelse vs. skoledannelse
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Darum skole 4. november 2013.
Kvantitative metoder
Anerkendende APV.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
TNL Lederuddannelse.
Teori: At unges identitets- og uddannelsesvalg afhænger af familiære forhold Af Mikkel Niarn - Kommer aldrig igen.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Mindfulness og mental sundhed
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Tegneserier  .
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Den vanskelige samtale
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Green Field - fremtidens byggeplads!
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
’Jeg sætter ord på og udvikler mig’
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Læring, kommunikation og samarbejde
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Forudsætninger for en god samtale
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Hvordan spørger man anerkendende?
TRIK TM Workshop - Træd i karakter som senior Seniorkonference. Helsingør kommune Cand phil Kirstine Andersen, Kompashuset.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
Fortid, nutid, fremtid IT-Hacking
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Læreren som læringsleder
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Vinge Bæredygtig jordhåndtering juni Bæredygtig jordhåndtering.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Fokus på evner og værdi - Og håndter forhindringer Thomas Wibling Hørehæmmet, jobrådgiver, coach og kursusleder.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Samspil mellem krop, træning og trivsel
Centralforeningen for Stampersonel
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Fortæl din livshistorie så andre lytter
Autoriteter.
Autoriteter.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Om at spørge

Hvad er interviewets formål? At tænke anderledes At udvide perspektiver Nye problemdefinitioner At få øje på det der virker At tale det oversete større Refleksiv distance

Handlingens og meningens landskab Hvem, hvad , hvor, i hvilken rækkefølge Handlingens landskab Fortid Nutid Fremtid

Handlingens og meningens landskab Handlingens landskab

Handlingens og meningens landskab meningens (identitetens) landskab håb, ønsker, værdier, viden, færdigheder Handlingens landskab

Handlingens og meningens landskab identitetens landskab Handlingens landskab

Hvordan? Tænk i udvidelse frem for orden Brug meningens og handlingens landskab Spørg efter eksempler