Oplæg til Symposium: Læring i bevægelse 23. november 2012 Birthe Henriksen Trine L.P. Minuva Projektudviklere INNOVATIONSFABRIKKEN Københavns åbne Gymnasium
INNOVATIONSFABRIKKEN Bevægelse Det globale
move&learn -et bevægelseskoncept Målsætning: At alle skolens elever har et break i hver lektion for at øge motivation og læring At alle skolens elever har et 20-30 minutters bevægelsesmodul i løbet af skoledagen
Breaks: 2-5 minutter i løbet af hver lektion Tre slags breaks: Brain breaks 3-d cases energizers
Brain breaks Inspireret af Naperville Central High School, Illinois, hvor brain breaks og bevægelse er en del af alle elevers hverdag.
3-d: sprog, krop og indstilling Konvergent tænkning: Det logiske Det lineære Det rationelle Planlægning Kritisk sans Blik for detaljen Divergent tænkning: Fremmer kreativitet Bryder med vanetænkning Ser flere løsninger Bruger fantasien Nye visioner Grænseoverskridende Evnen til divergent tænkning: 3-5 år: 98%; 8-10 år:32%; 13-15 år: 10%; 25+: 2% De vante tankemønstre nulstilles Der skabes tilstedeværelse i nuet Der skabes tryghed, koncentration og motivation Handling i stedet for reflektion
Energizers: blandede bolcher Alle mulige forskellige aktiviteter: dans, yoga, fællesskabs-øvelser, boldspil etc. for at skabe variation Eleverne kan selv finde på- skaber motivation vi er gode til forskellige ting: ejerskab
Links: www. learningreadinesspe. com http://brainbreaks. blogspot
TAK! bh@kg.dk tp@kg.dk