Digital Retorik 12. kursusgang De sociale mediers retorik NB! Visse slides præsenteret i undervisningen (Århus-tal om 2009 mediebrug) er af fortrolighedshensyn fjernet fra denne offentligt tilgængelige udgave!
IN-CLASS UNDERSØGELSE 1)Hvad har din sidste aktivitet på et socialt medie (incl youtube, blog, FB, LinkedIn, MysSpace, Twitter osv) været?: a) statusopdateret (egen status) b) skrevet blogpost c) uploadet video d) uploadet foto(s) e) kommenteret (på statusupdate, link, video, blogpost osv) f) delt link g) delt video h) tilføjet ny ven i) startet og set video j) læst statusupdates, ”news feed”, tweets o.lign (uden selv at gøre noget) 2)Hvor var du aktiv henne? (navn på site/sted) 3)Er denne aktivitet typisk eller atypisk for dig? 4)Er du venner med en politiker på en eller flere af de sociale medier du bruger?
IDAG In-class survey Oplæg v/Lisbeth om sociale mediers retorik (inkl rygende varme tal fra Århus!) Øvelser: Lisbeth og Rikke til rådighed for vejledning vedr. opgaven her i Aud
OG SÅ LIGE EN LILLE SLØJFE PÅ SIDSTE MANDAG
6 30. marts 2015 THE DARK SIDE OF GAMES: ADVERGAMING Jane Chen and Matthew Ringel: “ Can Advergaming be the Future of Interactive Advertising?” (2001) Associativ: ”product placement” sikrer association mlm spillets verden og den livsstil produktet ønsker at blive forbundet med (Tuborg-reklamer i Fifa-spil,H&M reklame i The Sims) Illustrativ: Her indgår produktet i selve spillet, f.eks. som noget man skal finde, samle el.lign, men ikke nødvendigvis tæt kobling mlm spil og verden (f.eks. finde cola-dåser) Demonstrativ: spiller kan afprøve produktet i en eller form for “naturlig kontekst” som del af spillet (Nike løbesko spil, bilspil)
7 30. marts 2015 ADVERGAMING OG PERSUASION “In conclusion, a medium that is closer to direct experience in terms of user’s “immersion” or engagement will have differentially powerful effects on structural bases of attitudes (such that the most effective medium could be the one providing highly and more affective, automatic, and accessible attitudes). As proposed in the next section, virtual environments represent the ideal case of this type of medium.” Dan Grigorovici: “Persuasive Effects of Presence in Immersive Virtual Environments” I Being There: Concepts, effects and measurement of user presence in synthetic environments, red. af G. Riva, F. Davide, W.A Ijsselsteijn, Ios Press, 2003 (Lisbeth har som pdf)
8 30. marts 2015 ADVERGAMING OG PERSUASION Typisk “effekt-studie”: “ Relatively little empirical developer/marketer-independent research has been undertaken which focuses specifically on evaluation of the effectiveness of advergames at delivering a promotional message. This study goes some way towards filling that gap by examining: the extent to which people are responsive to advergaming and the message incorporated in advergames; how attitudes towards product placement might influence receptiveness to the embedded message; whether attitudes towards advertising in general are related to attitudes towards product placement in advergames. “ Winkler & Buckner (2006) “Receptiveness of Gamers to Embedded Brand Messages in Advergames: Attitudes towards Product Placemet” i Journal of Interactive Advertising, vol 7., nr.1., URL: (også nævnt på litteraturlisten)
”sociale medier” ???
marts 2015 DEN TYPISKE FORKLARING “web 1.0” (1990erne) statisk indhold html-kode hjemmesider menu/indholdsfortegnelse ”anbefalet læsning” få folk til at blive på hjemmesiden længst muligt sitemaps FORMIDLING / INFO “web 2.0” (2001+) dynamisk cms-systemer blogs & sociale netværkssites “tagging”,“folksonomy”, sociale bogmærker ranking syndikering (få dem til at komme igen) googlemaps & ”mods” DELTAGELSE /FORTÆLLING
EDELMAN TRUST BAROMETER
MEN: ER DET NU HELE BILLEDET? marts 2015 Van Dijck (dagens tekst): vi har brug for et mere nuanceret user-agency begreb hvor mange er reelt aktive på sociale medier? det vigtigste er ikke vores indhold, men vores data (+ O’Connor) og vores arbejdskraft ”claim to fame” (både for medieindustri og ”produsers”) Elisbeth Hoff Clausen / Lisbeth: måske er relationsskabelse vigtigere end deltagelse? (rituelt ethos, kendskab til person over tid) ?? de ”passive” sociale medie brugere er stærk underbelyst i akademisk litteratur!!!
marts 2015 SOCIAL OG EGO-CENTERERET KOMMUNIKATION personlig publicering (hjemmesiden ver 2.0, selvfortælling) social networking hierakisk diskussionsfora (newsgroup ver 2.0) (online community ver 1.5) blog/ SNS-profil Klastrup, Work in progress
ET NØDVENDIGT SKEL? SOCIALE VIDENSMEDIER (wikipedia, tripadvisor, twitter) etc) VS SOCIALE RELATIONSMEDIER (Social Networks Sites, personlige blogs) NB! Også brugsafhængig
marts 2015 Ljung & Wahlforss: Trustmojocom / trust and social software Calculus-based trust vs identification-based trust Trust also depends on how a system allow users to present them selves and how expressive they are allowed to be Identity and trust is also co-constructed by other users
SOCIALE VIDENSMEDIER (O’Connor/Tripadvisor-artikel) Reviews opfattes som mere troværdige på dedikerede sites Kvantitativ ethos: System-generede løsninger giver ”contextual clues” i form af ranking systemer (ie er ”calculus-based”) troværdighed af information afhænger også af hvor mange, der har afgivet stemme, og hvor aktiv en bruger, ”ranker” er NB! Brugere kommunikerer af positive årsager
HEURISTIK FOR AFKODNING AF TROVÆRDIGHED på SOCIALE VIDENSMEDIER ”... Research indicates that consumers evaluate reviews in the context of other reviews and other contributions by the same reviewer” ”to identify reviews more likely to be false, reviews where the reviewer registered on the same day as their single review was posted and never subsequently returned to TripAdvisor (s. 55) ”suspect reviews were more likely to be at extreme ends of the scale than either other single reviews or multiple reviews ” (s. 55)
”sociale medier” i DK hype vs reality
marts 2015 DK 2007 statistik DK 2008 statistik DK 2009 statistik Folk der læser/komm. blogs 19%*22% læser33% læser Egen blog9%18% Eget bidrag (film/Bill) 16% Soc.Netværks profil (+chat) 27% (IT&T-36%) 42% DANSKERNE OG DE SOCIALE MEDIER I
marts 2015 DANSKERNE OG DE SOCIALE MEDIER I
OG TILBAGE TIL VORES IN- CLASS SURVEY:
RETORIK I SOCIALE MEDIER kommercielle aktører kulturinstitutioner og off. institutioner politiske aktører venneaktivering med specifikt overtalende sigte (eks. redminfar) Perspektiv her: professionalisering af sociale medier
marts 2015 SOCIALE MEDIER og ”CORPORATE COMM” nyt middel til at indgå i dialog med /forbinde især ”kunder” og medarbejdere?! (social responsibility, lydhør virksomhed) hvordan håndterer man tabet af kontrol med kommunikationen? hvordan forandres en ”social medie” genre, når det bruges i professional sammenhæng, som led i målrettet kommunikation? (NB! Genren betragtet som diskursiv praksis, ikke teknologisk defineret) er der reelt tale om en hybridgenre (kombination af f.eks. strategier for pol.komm og web 2.0 konventioner?... web 1.5?)
” OVERTALELSE” I SOCIALE (RELATIONS)MEDIER NIVEAU 1 (PRODUCENT TIL BRUGER) a)overtalelse til oprettelse/info afgivning b)overtalelse til fortsat brug af site/software c)overtalelse til at dele produkt med andre NIVEAU 2 (”PEER” TO ”PEER” : ven, produkt, politiker osv) a)overtalelse til friending, rss-tilføjelse o.lign b)overtalelse til (fortsat) onsite interaktion/interesse (kommentarer, ”læsning” osv) c)overtalelse til aktivitet (tilslutning til event, donation, spredning, deltagelse i offline event, købe produkt, stemme på politiker osv – har I flere eksempler??) NIVEAU 3 (3. PART TIL BRUGER(E)) a)overtalelse til ibrugtagning af 3.parts applikation b)overtalelse til fortsat brug af 3. parts applikation c)overtalelse til spredning af 3. parts applikation
politikere og de sociale medier
Hoff-Clausen om pol.komm online politiker som ”brand” (identifikation og differentiering) web: billigt, ingen gatekeppers, mobilisering elementer: 1) æstetik, stil, atmosfære, ”presence” 2) disponering og layout 3) karakteristiske og brugbare udsagn ethos: sympati, kollaboration, performance -- > online skal ethos hele tiden vindes!
marts 2015
politikernes brug af sociale medier (et ”historisk perspektiv”
marts 2015 STOR VÆKST I BRUG AF SOCIALE MEDIER 2005 fra : 52 politikere bloggede (5% af kand.) & ca 33% m kommentar funktion * 2007: 243 politikere bloggede (30% of kand.) & ca 90% m. kommentar funktion - flere havde 2 blogs, heraf en på ”mediehus”-site * Klastrup & Svejgaard Petersen, 2005 siddende kandidater blogs: 29% “ikke-siddende” kandidater blogs: 71% + begyndende organiseret brug af MySpace, Facebook, YouTube, Flickr osv
Overskrift.dk: i valgperioden pol.blog indlæg 50% af aktiviteten på 6 mdr. i de 3 uger (december 2007) HURTIGT UDE, HURTIGT INDE
marts 2015 AKTIVITET PÅ BLOGS 2007 I gennemsnitligt antal indlæg pr blog: ca 9,5 (fordelt på 25 dages periode)
marts 2015 AKTIVITET PÅ BLOGS 2007 II Samlet antal kommentarer: ca 5833 blogs m komm: 11 blogs m komm: 17 blogs m komm: 19 blogs m komm: 38 blogs m. 5-9 komm: 25 blogs m. 1-5 komm: 51 blogs m 0 komm: 54
marts 2015 BLOGTYPE 1: TALERSTOL/LÆSERBREV
marts 2015 BLOGTYPE II: KAMPAGNEDAGBOG
marts 2015 Louise Schack Elholm, Venstre ”nybagt kandidat og mor” BLOGTYPE II: KAMPAGNEDAGBOG
marts 2015 BLOGTYPE III: PERSONLIG POLITISK
marts 2015 BLOGTYPER & KOMMENTARFREKVENS Målt per blog, ikke politiker (flere politikere havde mere end 1 blog) TYPEantal blogs kommen- tarer i alt median pr. blog Kampagnedagbøger politisk talerstol personlig politisk blog
marts 2015 MEST AKTIVE POL BLOGGERE BloggerAntal indlæg Benny Engelbrecht (S)69 Jette Plesner Dali (DF)65 Ellen Trane Nørby (V)52 Leif Olsen - SF Bornholm (SF)44 Bjarne Nederby Jessen (V)42 Kamal Qureshi (SF)35 Daniel Nyboe Andersen (B)34 BalderSF (SF)34 Morten Dreyer (B)30 Anders Basbøll (V)30 (2 siddende, 8 opstillede)
marts 2015 indlægAntal kommentar Mest kommen-teret indlæg Indlæg u. komm. Helle Thorning-Schmidt Villy Søvndal Bendt Bendtsen Anders F.Rasmussen Margrethe Vestager Peter Skaarup Johanne S-N Bodil Kornbek Naser Khader (på Zyb)8 (?)53 0 MEST KOMMENTEREDE POL BLOGGERE
Impact? mest omtalte politikere i blogosfæren Kilde: Overskrift.dk (målt på ca 304 feeds) 30. marts
Impact? mest omtalte politikere i aviserne Kilde: Infomedia, : Landsdækkende, regionale og lokale dagblade 30. marts
marts 2015 BLOGKOMMENTARTYPER: 1. FAN/KLAKKØR NB! Ingen forventning om svar!
Bendt Bendtsens blog BLOGKOMMENTARTYPER: 2. POLEMISK POLITISK 44
marts 2015 BLOGKOMMENTARTYPER: 3. PERSONLIG, RELATIONEL
marts 2015 BLOGKOMMENTARTYPER: 4. MIN HISTORIE
marts 2015 Kommentar til blogindlæg fra Brian Mikkelsen, ” Hvornår vælger Ny Alliance side?”, 59 kommentarer BLOGKOMMENTARTYPER: 5. METAKOMMENTAR RE MEDIEBRUG
marts 2015 Klastrup, 2007 FACEBOOK BRUGSMØNSTRE
marts 2015 ”Anders vs Helle” Tilgang i antal af ”venner” på Anders Fogh Rasmussens og Helle Thorning-Schmidts profiler. Kilde: Klastrup, NB! I januar 08 overgår AFR fra at have personlig profil til at være en ”politican”, man kan være fan af. Helle fortsat personlig profil.
marts 2015 TILSTEDEVÆRELSE?
marts 2015 NATIVES VS. IMMIGRANTS
marts 2015 Top 10Websidebesøg 1. “Snemanden smelter” (Radikale, Myspace) Villy Søvndahls blog (sf.blogs) ”Kan jeg finde vælgere, der vil af med Anders Fogh Rasmussen” (Facebook gruppe) Hvorfor har vi ingen Zlatan? (Enhedslisten, Youtube) Ida Aukens blog (idauken.dk, SF) Helle Thorning-Schmidts blog (på partihjemmeside) Helle Thorning-Schmidts Facebook profil – 10. Villy Søvndahls blog på Politiken/ Pernille Bagges blog (SF)/ Findfogh v Tejs Laustsen Jensen (S) / Anders Fogh Rasmussens Facebook profil /Facebook gruppe: ”Kan jeg finde der vil ha DF uden for indflydelse?” 10 MEST POPULÆRE SOCIALE MEDIE SITES VALGKAMP panelister aktive, 24% af aktive netbrugere (1570 ialt) kun 114 besøgt (af 383 sociale URLs)
Snemanden smelter...
marts 2015 Hypoteser: stadig mgl fortrolighed m. mediet som diskursiv genre trods professionalisering af teknologi stadig primært kommunikation til, ikke med dialog udebliver pga manglende tilstedeværelse & kompetence Hvis man bruger ”web 2.0 retorik”, virker det, men synlighed = kendthed oplevet relation mellem politikere og vælgere? WEB 2.0 BRUG VALGKAMP 2007
marts 2015 SOCIAL MEDIE RETORIK: ikke at kommunikere direkte om dit “produkt”, men give bruger mulighed for at sige noget om sig selv gennem brug af dit navn/service/applikation osv.
Politisk kommunikation og sociale medier
Valgkamp på Facebook: november
Valgkamp på Facebook: november
Valgkamp på Facebook: november
Valgkamp på Facebook: november 2009
POLITISK TROVÆRDIGHED I SOCIALE MEDIER ”passende” brug af genren (decorum, diskursiv kompetence) oplevelse af tilstedeværelse på sitet (EHC- tekst) ”nede i gulvhøjde” (EHC-tekst) ”lydhør” (Utz, brugere) stabil performance over tid (EHC/brugere)
ADVERGAMES MEETS SOCIAL MEDIA ”friends as ressources”
SHERLOCK HOLMES SPIL /FILM: 221B
SHERLOCK HOLMES SPIL /FILM: 221B
ZYNGA: FARMVILLE
ZYNGA: FARMVILLE
Tidlig oktober 2009: Co-branding /integrering af velgørende kampagne ”playing for a cause” differentiering
ROTTENETTER: ARG/FILM
ROTTENETTER: ARG/FILM
ROTTENETTER: ARG/FILM
TROVÆRDIGHED OG SOCIALE MEDIER marts 2015 omdømme mediet ”medierne” A A #” det retoriske artefakt ER ”DIG”! appelformer, tekstuel og eksemplarisk ethos, design&navigation osv genre mediet samfund, kultur troværdighedskonventioner A2 A3 offline ethos Sociale medier også: Sympatiens ethos Kollaborativ ethos Performativ ethos + ”Kvantitativ” ethos
DE SOCIALE MEDIERS RETORIK iscenesætte sociale relationer (herunder agency, konkret og symbolsk)? - (1) af software 2) af retor(er) 3) af brugere ”stedslig” performance (kairos, decorum, tilstedeværelse) bevidst arbejde med bruger-genereret ethos kommentarer, ranking, testimonials, ”peer- behaviour” tænke i identitetsafspejlende brugeragency?
DISKUSSION Hvis man behersker de sociale mediers ”retorik”, skal man så overhovedet bekymre sig om brugerrespons, hvis de fleste brugere alligevel er ”ikke-interaktive” brugere af de sociale medier? Skal effektive sociale medier kampagner være bevidste om strategier til faktisk at aktivere brugerne gennem at tilbyde dem mulighed for a) underholdning b) nem mulighed for iscenesættelse af egen identitet Hvis I skulle lave en kampagne for en politiker i dag, ville I så bruge de sociale medier? Hvordan?
NÆSTE GANG OPGAVEFREMLÆGGELSESDAG! OPDELING I FORMIDDAG OG EFTERMIDDAG HJEMMEARBEJDE: send ½-1 sides projektbeskrivelse til opponentgruppe senest torsdag kl 12 RIKKE RUNDSENDER PROGRAM ASAP
PÅ DAGEN Obligatorisk! fra ca 9.30 – (afhængig af antal grupper!) Deltagelse i form af a) fremlæggelse af egen opgaveide: emne, problemstilling, analysemetode, tanker om empiri, samt evt. uafklarede spørgsmål, man gerne vil have feedback på (max 3 slides) - 5 min b) feedback på ca 2-4 andre opgaveoplæg (altså at optræde som ”opponentgruppe”) – 5 min - dette på baggrund af ½-1 sides tekst sendt til opponentgruppe torsdag før! c) forventet tilstedeværelse hele formiddag eller eftermiddag