8 Segmentering og målgruppevalg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10 Konkurrencesituation
Advertisements

8 Segmentering på producentmarkedet
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Nordisk Statistikermøde – København 2010 Fredag den 13. august 2010 Tema 4: Formidling Geomatic: Martin K. Glarvig & Danmarks Statistik: Erik Sommer.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Ældres flytteovervejelser og faktiske flytninger Sammenligning mellem vækstområder og stagnationsområder - Eigil Boll Hansen, Boligdagen 2010.
Skriftlige opgave kom IT
Afsætning 2012.
Praktisk segmentering
Ledelse og menneskesyn
Opgave 1: Navision - lagerstyring
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
SALG – ERFARINGER – BEHOV Nordjyske Medier 21. okt. 2009
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Markedsvurdering.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Sine Vestergaard Johnsby
8 Segmentering og målgruppevalg
Branchen & omverdenen. Af Thomas Buhelt..
Afsætning grundforløb
7 Efterspørgselsforhold
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
Branding.
6 Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
Markedskommunikation - del 1
Munthe Plus Simonsen - En entreprenøriel opdagelsesrejse Fortæller: Naja Munthe Producent: GoVisual Redigering: Suna Løwe Nielsen.
STJERNEN FORMÅL SITUATION MÅL TREND RESSOURCER TRADITION.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
11 Marketingmix Oversigt De 4 P’er – virksomhedens marketingmix
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
AFSÆTNING A – Schønberg
Matrix for ideevaluering Ideevaluering ud fra en matrix i form af to akser med forskellige faktorer kan reelt udvides og tilpasses i det uendelige ud fra.
Livsstilsanalyse i Danmark
Omgivelsernes indflydelse på konsumentadfærden
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Introduktion til afsætning
Lyngby storcenter LSC har de seneste par år set en negativ udvikling på markedet. Hvordan kan de formå, at ændre denne udvikling til noget positivt?       Hvem.
B12: Marketing og E-business Lektion 4
16 Marketingmix Oversigt
Handlingsalternativer
Uddrag af kendskabsanalysen 2014 CLEVER A/S. Q8. Hvis du skulle købe en elbil i morgen, hvad ville så være dine stærkeste argumenter for at vælge en elbil?
Segmentering - grundlag og metoder
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
Målgruppeanalyse og valg Hvad skal jeres virksomheder bruge en målgruppe til? Hvilke kriterier er vigtige for valg af målgrupper? Hvorfor kan vi ikke bare.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
WALK & TALK – Lyngby Stavgangscenter Gruppe 6: Nora Henriksen, Frederik Arend, Christian Fennert & Josephine Errebo.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
markedsføringsplaner
Livsstilsanalyse i Danmark
Markedsføring og reklame
Figur 60. Conzoom giver på et øjeblik et billede af, hvilket segment man er placeret i på baggrund af adresse (
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Branding afsætning.
10 Konkurrencesituation
Kunder og kommunikation
Markedsanalyse for LSC
(Firmanavn) marketingplan
ikek 6 Markedskommunikation
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
ikek 6 Markedskommunikation
ikek 6 Markedskommunikation, Teorier og modeller
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering KUA 2011 Any customer can have a car painted.
Præsentationens transcript:

8 Segmentering og målgruppevalg Segmenteringsprocessen Fase 1: Fastlæggelse af markedet Fase 2: Valg af segmenteringsvariable Fase 3: Vurdering af segmenters attraktivitet og målgruppevalg Målgruppestrategi Livsstilsanalyser

Segmentering Markedssegmentering Målgruppe en opdeling af markedet i homogene grupper (segmenter). Homogene grupper betyder, at man finder forbrugere med ensartede kendetegn. Målgruppe Den eller de segmenter, som virksomheden retter sin markedsføring mod.

Segmenteringsprocessens faser

Fase 1: Fastlæggelse af markedet Kort markedsbeskrivelse Afgrænsning af markedet, fx geografisk Faktorer, der har betydning for segmenteringen

Fase 2: Valg af segmenteringsvariable er et kendetegn, der beskriver den enkelte forbruger, fx alder, indkomst, bopæl, eller livsstil. Opdeles i: Sociodemografiske variable vedrører de mere eller mindre synlige kendetegn, som forbrugere har. Adfærdsorienterede variable Vedrører forhold relateret til vores forbrug, holdning til brands og lyst og evne til forandringsvillighed. Efter valg af segmenteringsvariable opstilles segmenterings-matrix

Sociodemografiske variable

Adfærdsvariable

Fase 3: Vurdering -segmenters attraktivitet (SMOK) er den screeningsmetode, man anvender for at udelukke de mindst attraktive segmenter og finde det/de segment(-er), der er mest attraktive at vælge som målgruppe. Vurderingskriterier: Segmentets størrelse og vækst Muligheder for kontakt med segmentet Omkostninger ved bearbejdning af segmentet Konkurrencen om segmentet

Valg af målgruppestrategi

Valg af målgruppestrategi Udifferentieret markedsføring Alle segmenter modtager samme kommunikation Differentieret markedsføring Segmenterne grupperes, og der udarbejdes forskellige marketingmix, der tager hensyn til segmenternes indbyrdes forskellighed.  Koncenteret markedsføring Virksomheden koncentrerer sig om udvalgte segmenter med særlige behov og krav. One-to-one markedsføring Man segmenterer ikke, da produktet tilpasses den enkelte forbruger (konsumentenhed).

Livsstilsanalyser Livsstilsanalyser kan opfattes som færdiggjorte segmenteringsprocesser udført af et analyseinstitut.

Mosaic livsstilsmodellen

Livsstilanalyseværktøjet Mosaic i brug Interaktivt kort: http://www.conzoom.eu/map/