Velkommen til CE6 Reguleringsteknik Program Kort velkomst Om semesteret Projektpræsentation Kurser Legokonkurrence Praktisk info.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
Undervisningsevaluering i matematik
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Energi- & Vandværkstedet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Kursusholdere: Jette Holgaard Kim Bohn Mona Dahms
De sidste undervisningstimer
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Studieretningsprojekter
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Afgangsprojekter Diplom Bygning
1 Belastningsprøve Fredag 16. september Agenda Kl. 08:00Velkomst v. Allan Harding Status på Imerco projekt, v. Allan Harding Oplæg til belastningsprøve,
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Almen sTudieforberedelse - AT
Vejledning i projektarbejde
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Konference om Almen Studieforberedelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretningsprojekter
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Overdragelse af Naturfagsprøven November Punkter Prøvebekendtgørelsen for Trekronerskolen Vores prøveoplæg Afvikling Erfaringer.
Mød Aalborg Universitet
Mundtlig matematik eksamen
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Øvelser Teoretisk Diskussion. I dag Hvordan er det gået? Gruppe 1, 3 og 4 skal sende en til Charlotte på: med opdragsgiverens navn.
Velkommen til E Koordinator: Kirsten Mølgaard Nielsen Sekretær: Jette Damkær
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
BYGHERRE BYGHERRERÅDGIVER TOTALRÅDGIVER Det Digitale Hospital.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
6. semesterstart Semesterstart v. Roozbeh Izadi Zamanabadi koordinator Rafael Wisniewski Aalborg University.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Den naturvidenskabelige metode
Naturfag.
Lærerkursus CFU v/ Anette Vestergaard Nielsen
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Præsentationens transcript:

Velkommen til CE6 Reguleringsteknik Program Kort velkomst Om semesteret Projektpræsentation Kurser Legokonkurrence Praktisk info

Formål At gøre den studerende i stand til at analysere fysiske systemer af mekanisk, termisk, elektrisk, biologisk eller kemisk natur i tids og frekvensdomænet for på den baggrund at kunne opstille dynamiske modeller og simulere disse, samt at designe, implementere og teste såvel klassiske sommodelbaserede regulatorer.

Indhold Projektet tager udgangspunkt i en fysisk proces. Den fysiske proces kan være af mekanisk, termisk, elektrisk, biologisk eller kemisk natur. Der opstilles en dynamisk model for processen og denne model tilpasses og verificeres ud fra målinger – herunder behandles instrumenteringsaspekter. Der opstilles krav til den dynamiske opførsel af systemet, som formuleres enten i tids- eller frekvensdomæne. Ud fra den dynamiske model dimensioneres både en klassisk og en modelbaseret regulator. Den dynamiske model såvel som de designede regulatorer implementeres på processen, og det vurderes ud fra afprøvning om de formulerede krav er opnået.

Mål At kunne Analysere et dynamisk system i tids- og frekvensdomæne At kunne Anvende klassisk reguleringsteknik til dimensionering af regulatorer At kunne Anvende modelbaserede metoder ( bl.a tilsandstilbagekobling og polplacering) til dimensionering af regulatorer. At kunne Anvende mekaniske, termodynamiske eller biotekniske grundligninger til opstilling af en dynamisk model. At kunne Analysere og anvende forskellige metoder til simulering af dynamiske systemer At give Anvendelsesniveau i implementation og test af modeller og regulatorer At Forstå industrielle styrings-, regulerings- og overvågningsprincipper.

Projektforslag

Kurser Matrixberegninger: Teori og numeriske metoder SE Kursets formål er at understøtte den studerende i forståelsen af lineær algebra med speciel fokus på matrixberegninger, gennem såvel en teoretisk gennem som en praktisk afprøvning via programeksempler og programmeringsopgaver. Videnskabsteori SE At understøtte den studerende i at: forstå basale videnskabsteoretiske begreber, teorier og metoder, samt arbejde med videnskabsteoretiske elementer indenfor for et afgrænset problemfelt, eks. semesters projektarbejde Kurset i videnskabsteori vil øge opmærksomheden på betydningen af kritiske metodevalg for resultat og resultatets gyldighed, samt virke forberedende for den arbejdssituation, som kandidaterne vil skulle agere i på længere sigt (ift. selvopfattelse, etik og interaktion med samfundets øvrige aktører). Modeldannelse og simulering PE At give de studerende viden om modeldannelse ved brug af balanceligninger og give eksempler på anvendelse af disse på termohydrauliske, kemiske og/eller biotekniske systemer At sætte de studerende i stand til at anvende metoder til simulering, og give forståelse for eksperimentel modelbestemmelse af lineære og ulineære, dynamiske systemer

Frekvensdomæne-regulering SE At sætte de studerende i stand til at anvende og indstille regulatorer ved brug af frekvensdomænemetoder, samt at give kendskab til forskellige konfigurationer af regulatorer og systemer beskrevet ved hjælp af overføringsfunktioner Moderne reguleringsteori PE At sætte de studerende i stand til at anvende klassiske metoder til design af kontinuerte (analoge) og samplede (digitale i diskret tid) reguleringssystemer. At give de studerende forståelse for regulatordesign ved polplacering og optimering på grundlag af processer beskrevet med tilstandsmodeller eller overføringsfunktioner. Introduktion til sandsynlighedsregning, statistik, stokastiske processer SE Introduktion til informationsteori SE Signalers oprindelse og registrering SE At give de studerende viden om de fysiske og/eller biologiske forhold, som betinger tilblivelsen af optiske, biologiske og akustiske/mekaniske signaler. At give de studerende forståelse af metoder, som anvendes ved konvertering af fysiske variable til elektriske signaler samt forståelse for hvorledes signalerne opsamles hensigtsmæssigt.

Legokonkurrence Årets lego konkurrence udkæmpes som en alle mod alle robot-krig mellem robotter bygget af alle grupper på 6. semester regulering. Der bygges en robot pr gruppe i løbet af projekttiden i første uge af semesteret. Der udleveres en æske Lego-mindstorm + en udvidelsesæske pr gruppe. Det er tilladt selv at bygge sensorer Maks vægt pr robot incl batteri 1100 gram Der må ikke bruges gaffatape og lignede materialer til forstærkning Kampbanen er 2m x 2m, der opmærkes med 2 cm bred sort tape 5 cm fra kanten. (Kirsten udleverer prøver) Robotter som presses ud af banen, så de falder ned, er ude af konkurrencen. Robotter som ikke har bevæget sig på banen i mere end 2 min diskvalificeres. Der tildeles 0 point til første robot ude af banen. 1 point til anden robot ude af banen, 2 point til tredje robot ude af banen etc. Sidste robot på banen har vundet slaget og et eksta point. Der udkæmpes tre slag med en pause på 10 min mellem hver, hvor der er mulighed for ombygning og reparationer

Legokonkurrence Klodser afhentes hos Simon og Åge i C1-101 Konkurrencen finder sted Onsdag d. 9 februar fra kl i C3-209 Præmie: En kasse øl

Praktisk semesterinfo Semestersekretær: Jette Damkær, C3-213 Koordinator: Kirsten Mølgaard Nielsen, C2-216 Laboratoriet til projektarbejdet hører under Simon og Åge i C1-101 Laboratoriepladser i C2

Grupper +grupperum 20 studerende, max 4 personer pr gruppe C m2 til 2 gr C m2 C m2 C m2

gruppedannelse Gruppelister med navne, lokalenr og semester til jette før I går hjem 3 pioriterede projektønsker til mig senest mandag d. 7. kl 12 (husk at skrive navne på projektønskelisten)