Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Læringscentret og nye vejledningsformer
E T LÆRINGSSPIL TIL UNDERVISNING I NBO. O M OS Mads Caspersen:  Ba.scient.math.  Stud.it.  Interesse for leveldesign og læring Christoffer Holmgård.
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Den nye rolle for design
Læringsspil potentiale og problemer for 3-10 årige Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 14. Marts 2006, Århus “…develop games which.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Ellært Et ”Læringsspil”
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
“Bagom Computerspil” Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d stipendiat IT-Universitet København Center for Computer Games Research Copenhagen
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling.
Fremtidens Indhold Virtuelle verdener © Serious Games Interactive Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO Serious Games Interactive (Ph.d., Cand. Psych.)
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
Forskningsperspektiver på læremidler
Computerspil i gymnasiet - Med Global Conflicts som tværfagligt eksempel Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, CEO 2. september 2010 Selected productions Serious.
Michael Hald Konsulent, KL
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Computerspil: Ej blot til lyst Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 29. Marts 2006, Haslev “…develop games which contain advanced.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Seriousgames 18. April 2007, Hillerød.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting.
Digitale metoder i Psykologi
Page 1 “The surplus society has a surplus of similar companies, employing similar people and producing similar things of similar quality” Kjell Nordstrom.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Computerspil, læring og evaluering Ph
Serious Games Interactive | |
Litterært makerspace.
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Computerspil, læring og Internettet ’Many computer games are, essentially, undocumented interfaces, in which the controls, or their mapping to desired.
4. November 2008, Odense Uddannelseforum Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København Computerspil og læring: Læringsspil & kommercielle spil.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Digital forandringsledelse
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
1 1 Game-Research.com Læringsspil i fremdrift Adjunkt, Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Seriousgames.dk 12. Maj 2005, Karrebæksminde.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
IT-Universitetet i København mere info på
Innovation as a Core Business Process DTU Diplom Innovation Metode og Værktøjer Jan Schlunssen.
Project Management Managing The Progress of Projects.
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Mads Tofte 1 Velkommen ITU’s indvielsesuge Sept
Simpelt Konsistent Klar Stor Progressiv Opsummering.
Hotel Capsis Thessaloniki Capsis Hotel Thessaloniki The largest city hotel in North Greece is located in the city centre and it is featuring a new.
This project has been funded with support from the European Commission
Software Testing Software testing.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Spiludvikling.
Sundhedspædagogiske settings
Digital forandringsledelse
Præsentationens transcript:

Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004, København “…develop games which contain advanced content, operate according to sound pedagogical principles, enable classroom customisation, and create real excitement within the core game market” - Henry Jenkins

Baggrund: Kandidatgrad i psykologi fra Kbh. Universitet Ph.d. studerende IT-Universitet København, computerspil og læring. Center for Computer Games Research Konsulent/arbejde Framfab Web-bureau som arbejdet med store mærker. Arbejdet med børn, læring, Internet, spil. Game Research.com Samarbejde og kommunikation mellem spilindustri, spilforskning og øvrige industri. Bøger ‘Den digitale leg – om børn og computerspil’ ‘Digitale udfordringer – informationsteknologi i en skole under forandring’

Hvad er edutainment? Simpelt gameplay: Ofte bygget på klassiske simple spil i genrerne puzzle, adventure og action. Små budgetter: Få penge, dårlig teknologi og mangler rigtige kompetencer Begrænset indre motivation: Afhænger oftest af ekstern belønning til at give interesse og motivation. Manglende integration: Læringsdelen og computerspildelen ikke integreret – ofte bliver legedelen dominerende. Behavioristisk læringsteori: Snarere lære at 2+2 = 4 end hvorfor det er lig 4. Distribution og marketing: De sælges i boghandler, supermarkeder, skoler, familiemagasiner.

Edutainment – Spil som ikke er… Most of what goes under the name "edutainment" reminds me of George Bernard Shaw's response to a famous beauty who speculated on the marvelous child they could have together: "With your brains and my looks..." He retorted, "But what if the child had my looks and your brains?" (Papert, 1998: 1)  I modsætning til nyeste forskning i området  I modsætning til moderne læringsteori  Begrænset appel for målgruppen  Udokumenteret læringspotentiale

Andre veje: Et historisk overblik 1970s1980s1990s2000s Instructional technology Math games Adventure games Edutainment Health-related games Cognitive skills Constructionism Research in different areas focusing on educational use of computer games Media education Socio-cultural approach Military

Edutainment markedet

Lav innovationSvag efterspørgsel Få investeringer Lav kvalitet En ond cirkel Lille marked

Et marked i krise

Skabe alternativer til edutainment

En helstøbt læringsoplevelse SpillerSpil Kontekst Undgå snævert fokus på et af hjørner. Læring Elev

Global Conflicts – et eksempel… De rigtige kompetencer Tiltræk investeringer Design filosofien for spillet

Global Conflicts – Gameplay  Et levende univers som kan udforskes.  Transfer links: Aviser, tv-spots, radio  Variation I sværhedsgrad, kompleksitet og spillestil  Stærkt afrapporteringssystem  Førsteperson vs. strategisk  Undgå aggression  Forskellige roller  Lærervejledning  Nye scenarier

Ny start for læringsspil Elev relevans (Bygger engagement og investering) - konkrete erfaringer Autonomi Modaliteter Sikkert og udfordrende Klart formål Pædagogiske (kræver instruktion) - Link til andre erfaringer og bygge koncepter Peger fremad i pædagogisk retning Understøtter lyst til læring Passer med curriculum } } Computerspil støtter ikke nødvendigvis disse Computerspil støtter disse stærkt Det er balancen og forbindelse mellem disse to som er svær

Afsluttende kommentarer Vi venter stadig på et mere modent marked. Svært at skabe og facilitere læringsoplevelser …. Computerspil kan bringe engagement og eksempler til undervisningen…

Tak Spørgsmål eller kommentar eller Oplægget er på Links: