Bygninger med signalværdi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lyd fra musikinstrumenter
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Svend Gønge-skolens værdier...
AT-2 repetitions Quizzzzz
Inspiration til fotografering.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Roskilde Tekniske Skole
Readymades / genbrugskunst
Det moderne gennembrud
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Danmarks landskab På kort og billeder - En powerpoint-øvelse
Små huse Arkitekturprojekt 2005.
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Nu skulle det hele gerne blive klarere… :-)
Hvad er en brugergrænseflade
Sprog/billeder på Internettet
Bygninger med signalværdi
Fagets formål, fokus og fagmål
Jeg støtter barnet ved:
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Gesten Torv Vejen Kommune · Teknik og Miljø. Plads til glæde Plads til eftertanke Plads til det skæve Plads til det nye Plads til højtid Plads til hverdag.
Hvad er arkitektur?.
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Cykeltur ad Nordre Fasanvej til VoksenUddannelsescenter Frederiksberg: På linjen: alle mennesker spiller på musikinstrumenter fra firmaet Yamaha. Alle.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Workshop Helsingør den 4. august.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Spørgeguide til nyt design
 1) Assymmetrien. Begrundes i naturen er stort set uden symmetri.  2) Ornamenter og symboler. Opgør med modernismens dogmer. Symboler mv. er ikke intellektuelle,
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Velkommen til Grundlæggende Fotokursus!
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Guldborgsundlejren 2005 Spejderliv – virkelighedens eventyr Vision Udfordre mødet mellem spejdere Skabe rum for den enkelte Trendsætte gennem ”learning.
STREET ART / GADEKUNST.
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Spillet er af adventure typen. Det skal foregå i real time 3D. Spillet foregår i en model af et eksisterende, velkendt bymiljø i København. Udtrykket skal.
SKABELON.
Gaudí, kirken, kunsten og kulturen
Arkitektur Den ultimative legeborg. Hvad vil vi ? Idé udvikling Brain storm Idé sortering Skitser Bygning rum Stemningen.
Euklid 325 f.Kr f.Kr..
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Den klassiske vurdering af arkitektur De fem F'er Form, funktion, fantasi, forståelse og forbindelse. Alle gode værktøjer, når man skal vurdere den arkitektoniske.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
SUF - gevinstrealisering
BYGNINGSKONTRUKTØR THE MAN ON THE MOON
Brikker til litteraturhistorien
Afsnit 1 Afsnit 2 Afsnit 3 Afsnit 4 Afsnit 5 Afsnit
Du skal elske byggepladsen!? EUC Nord 13/ FBK 2258
Undervisningens forløb
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk Undersøgelse
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Bygninger med signalværdi Vartegn og identitet Bygninger med signalværdi

TEMA: Vartegn og Identitet Arkitektur handler ikke kun om, hvad en bygning rent praktisk skal bruges til. Arkitekter og bygherrer tager også højde for, hvilke signaler bygningen skal sende: Hvad skal bygningen fortælle om bygherren, fx det firma eller den statsleder, der lader bygningen opføre?

Arkitekturens signalværdi Arkitekturen er blevet brugt til at indgyde respekt og vise bygherrens magt, fx. slotte, hvor den pågældende fyrste har villet vise sin magt, og kirkebyggeri, som har skullet vise kirkens magt Arkitektur kan også signalere ligeværdighed og demokrati, og den kan bruges til at fortælle om tilhørsforhold til en bestemt ideologi, etiske værdier, nationalitet eller internationalitet osv. Som arkitekt har man øje for de signaler, en bygning sender. Man bestemmer, hvilket image bygningen skal give bygherren, og hvilken stemning man ønsker, de besøgende skal opleve på stedet

Signalværdi Vil man signalere en international vinkel? Virksomheder bruger i dag arkitekturen til at fortælle, hvem de er, og hvad de står for. Bygningerne skal have en signalværdi og understøtte det image og den fortælling, virksomhederne vil have deres navn forbundet med. Ceres, Prismet (flere virksomheder) Vil man signalere en international vinkel? Skal udtrykket være stærkt og magtfuldt? Moderne og visionært? Fremstår virksomheden åben eller lukket? Er der lagt vægt på et godt arbejdsmiljø?

Historicisme ca.1850-1915 Ceres 1856 Hotel Royal 1838 Erhvervsarkivet (bygget som Statsbibliotek) Af arkitekt Hack Kampmann i1898-1902 Historicisme ca.1850-1915 Genbruger stiltræk fra forskellige tidligere historiske perioder, fx renæssance og antikken → signalerer viden og kultur Dekoration uden funktion → signalerer overskud, noget ”ekstra”

Ny-klassicistisk stil 1915-1930 Århus Kunstbygning blev tegnet af arkitekten A. Høeg-Hansen og opført i national-klassicistisk stil i 1917. Enkelhed, rene linjer, én samlet idé stil Banegårdspladsen er også Høeg-Hansens værk, mens selve bygningen fra 1927 er tegnet af arkitekt Seest. Ligeledes ny-klassicistisk Nyklassicismen kendes på enkelhed, rene former og lige linjer var en reaktion på historicismens blandede stilarter. I løbet af 1920’erne udviklede nyklassicismen i Danmark sig til en nærmest tidløs, saglig og enkel arkitektur. De offentlige bygninger i nyklassicistisk stil kunne godt være ret monumentale, lidt stive i det. Klassiske træk hentet fra antikken er fx trekantgavlen og søjlerne Renoveret i 1955 og i 1974

Århus Rådhus De fleste danske rådhuse er fra 1970’erne og følger et helt fast mønster: en skulptur foran bygningen, parkeringspladser, parklamper, en mønstret flisebelægning og små hvide skilte, der viser vej. Århus Rådhus og ÅSG er eksempler på modernisme, også kaldt funktionalisme i Danmark. Rådhuset er den første offentlige bygning i DK i den nye stil: Enkelhed i linjer, form Ingen unødvendig dekoration Formen følger funktionen Glatte facader, store vinduespartier, vinduesbånd, flade tage og ofte asymmetri Signalerer: Ny tid, demokrati, lighed. modernitet

Nymodernisme Til denne periode regnes tiden fra slutningen af 1980’erne og til i dag. Periodens kendetegn er stærkt forenklede former og glas som det mest brugte materiale. Modernismens enkle former går igen, men bliver ofte endnu mere forenklede. ARoS, Musikhuset, Prismet, Scandinavian Center

Foto- og analyseopgave Tag billeder af to bygninger i Århus. De to bygninger er valgt ud, fordi de har en tydelig signalværdi, en identitet og/eller fungerer som vartegn for byen eller for et firme/en institution. Giv en analyse af bygningernes udtryk: Dvs. en formalanalyse (størrelse, materialer, grundplan og facade (fx symmetri/asymmetri, dekoration). Se afsnit om Metode (Arksiteplus) og arkitekturanalyse i Billedkunstbogen s. Rum, tid, flade s.

Arkitekturopgave - eksperiment Lav en skitsemodel af to bygninger, der signalerer noget forskelligt Hænger funktion og signalværdi sammen? Hvilke formelle virkemidler og arkitekturelementer understøtter den ønskede signalværdi Vær særligt opmærksom på skala (størrelse), symmetri, høj/lav, form og materialer Er der dekorative elementer og evt. symboler? Lav overvejelser over, hvordan disse elementer signalerer den ideologi el. image, I ønsker. Sammenstil evt. med en af de to (eller begge) jeres Århus-bygninger