Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Langvarigt sygefravær
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Lederudvikling.
1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint 2007 Kursus Enkle præsentationer.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Kompetenceudvikling i ISS
Læringsmål Kendskab til:
Hvorfor blev arbejdet igangsat?
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2014
DEN INNOVATIVE ARBEJDSMILJØPOLITIK OG ARBEJDSMILJØINDSATS
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Arbejdsglæde eller sygefravær
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
MTU 2012 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
Implementering af brandingstrategi på nettet
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2013
Synshandicap og beskæftigelse
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Det Sociale Kapitel
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Lær at søge bedre på nettet
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
ARBEJDSMARKEDET SET FRA ET SENIORPERSPEKTIV SUSANNE BANCK BANCKRESOURCING Workshop 21. oktober 2009 Herlev Hospital
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Mød Aalborg Universitet
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Grunde til at jeg elsker dig
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Sygefravær RMU temadrøftelse den 17. juni 2010.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Talentudvikling i Integrationsministeriet 2008 Hvad er et talent? Hvorfor vil vi det her? Hvad indeholder vores talentprogram? Hvilke udfordringer og muligheder.
MTU 2015 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse
Uddannelse i sygefraværshåndtering
MTU 2012 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse
Mere MOST - mindre fravær
Præsentationens transcript:

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm Andersen, ph.d., adjunkt Birte Asmuß, ph.d., lektor Christa Thomsen, ph.d., lektor alle: ASBCCC Hvordan bruges ledelsessamtalen i kampen om de gode medarbejdere? Præsentation af resultater fra en spørgeskemaundersøgelse i 167 danske virksomheder

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 2 Program 1. Indledning 3. Diskussion af resultaterne 2. Resultater 4. Resultaternes anvendelse i praksis og fremtidig forskning

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 3 Samtaletyper Rekrutteringssamtaler MUS Samtalernes placering ift. virksomheden Sygefra værssa m taler Afskedigelsessamtal er

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 4 Baggrund for undersøgelsen Hvordan bruges ledelsessamtalen? -Hvor udbredte er de forskellige typer af samtaler, og hvem deltager i dem? -Hvad er formålet med samtalerne, og hvilke emner/temaer dominerer? -Hvilke udfordringer rummer de? Hvorfor? -Fordi ledelsessamtalerne har stor betydning for implementeringen af virksomhedens værdier

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 5 Teoretisk ramme for undersøgelsen Ledelsessamtaler i et corporate communication perspektiv Organizational identity Ansættelsessamtalen Sygefraværs- samtalen Afskedigelses- samtalen MUS Stake- holders Stakeholders Stake- holders Stakeholders Corporate Identity Inspireret af Cornelissen (2004: 69).

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 6 Undersøgelsesdesign On-line spørgeskemaundersøgelse i december 2007 i 167 af de største danske virksomheder 30 spørgsmål bestående af to dele: a)kort del med generelle spørgsmål om strategiske samtaler b) fire blokke af spørgsmål vedrørende hver form for ledelsessamtale Svarprocent 42%

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 7 Afskedigelsessamtalen Sygefraværs- samtalen MUS Ansættelsessamtalen Hvor mange virksomheder anvender ledelsessamtalerne?

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 8 Resultater: Ansættelsessamtaler (1) FORMÅL Få kendskab til ansøgerens personlige værdier Afstemme forventninger parterne imellem Afdække ansøgerens faglige kvalifikationer Promovere virksomhedens værdier Etablere en social relation mellem ansøger og leder

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 9 Resultater: Ansættelsessamtaler (2) INDHOLD Ansøgerens personlige kvalifikationer Ansøgerens faglige kvalifikationer Ansøgerens grunde til at søge jobbet Ansøgerens forventninger til virksomheden som arbejdsplads Præsentation af jobbet Præsentation af virksomheden Lønforhandling

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 10 Ansættelsessamtaler (3) UDFORDRINGER 1.Ansøgeren 2.Virksomhedens behov

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 11 Resultater: Medarbejderudviklingssamtaler (1) FORMÅL Led i at fastholde kompetente medarbejdere Nødvendig for at udvikle medarbejderne Afholdes IKKE for at leve op til lovgivningen Bruges til præstationsmåling

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 12 Resultater: Medarbejderudviklingssamtaler (2) DELTAGERE Fuldtidsansatte Ledere Deltidsansatte Tidsbegrænsede ansættelser Timelønnede Mange eller nogle ressourcer bruges på:

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 13 Resultater: Medarbejderudviklingssamtaler (3) INDHOLD Medarbejdernes personlige og faglige udvikling Feedback til ledelsen Vurdering af nuværende samarbejde med kolleger Vurdering af jobtilfredshed Etablering af en social relation mellem leder og medarbejder

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 14 Medarbejderudviklingssamtaler (4) UDFORDRINGER 1.Mangel på tid 2.Leve op til målet om dialog 3.Sikre, at MUS ikke bliver til rutine 4.Implementere virksomhedens strategi i den enkelte samtale

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 15 Resultater: Rundbordssamtaler (1) FORMÅL Afdække mulighederne for at fastholde medarbejderen Sende et signal om, at medarbejderen har høj prioritet Skabe et godt arbejdsmiljø

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 16 Resultater: Rundbordssamtaler (2) DELTAGERE Nærmeste leder Tillidsrepræsentant HR chef Sagsbehandler fra kommunen

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 17 Resultater: Rundbordssamtaler (3) INDHOLD Afklaring af medarbejderens ønsker Afklaring af medarbejderens ressourcer Afklaring af virksomhedens forventninger Afklaring af praktiske problemstillinger Afklaring af arbejdsmæssige problemstillinger Afklaring af forsikrings- mæssige problemstillinger Afklaring af lovgivnings- mæssige problemstillinger

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 18 Rundbordssamtaler (4) UDFORDRINGER 1.Mangel på tid 2.Motivere den nærmeste leder til at tage initiativet til samtalen 3.Overtale hovedpersonen til at deltage i samtalen 4.Balancere mellem profit vs CSR

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 19 Resultater: Afskedigelsessamtaler (1) FORMÅL Mulighed for at afslutte relationen til medarbejderen på en ordentlig måde Afklaring af afskedigelsesårsagen Håndtering af følelsesmæssige reaktioner hos medarbejderen Hjælpe den afskedigede medarbejdere videre med sit arbejdsliv Mulighed for dialog mellem leder og medarbejder

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 20 Resultater: Afskedigelsessamtaler (2) INDHOLD Begrundelse for årsagen til afskedigelsen Håndtering af medarbejderens reaktion Drøftelse af den nærmeste fremtid Afklaring af aftrædelsesordning, godtgørelse, o. lign. Afvikling af ansættelsesforholdet Drøftelse af medarbejderens videre karriereforløb

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 21 1.Selve afskedigelsessamtalen 2.Samtalens indhold 3.Ledelseskompetencer Afskedigelsessamtaler (3) UDFORDRINGER

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 22 Afskedigelsessamtalen Sygefraværssamtalen MUS Ansættelsessamtalen Strategiske ledelsessamtaler som employer branding? Sammenhængen mellem samtalen og virksomhedens image og omdømme

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 23 Spørgsmål til fremtidig forskning Fremtidig forskning Hvordan opnår man viden om det, der faktisk foregår under samtalen (mikro)? Hvilken strategisk betydning har samtalerne for organisationen (makro)? Forskningsprojektets bidrag Hvordan sikres sammenhæng mellem de forskellige typer af ledelsessamtaler? Hvordan sikres linket til virksomhedens værdier og image?

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 24 Diskussion 1.Hvilke krav skal vi stille til ledelsessamtalen, når den skal bruges som et værktøj til implementering af virksomhedens strategi? 2.Hvordan kan vi bedst udnytte ledelsessamtalens strategiske potentiale som Employer Branding? 3.Hvordan kan der skabes sammenhæng mellem de forskellige typer af ledelsessamtaler?

Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008Dias 25 Tak for opmærksomheden … Kontaktinformation: Helle Kryger Aggerholm - Mona Agerholm Andersen - Birte Asmuß - Christa Thomsen - Centre for Corporate Communication, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet