Virkningsteori og -evaluering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Hvordan vil Region Midtjylland engagere sig i indsatsen?
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
New Insight - Noter til præsentation
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Samarbejde i Odsherred gennem Åben Dialog
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Tværgående samarbejde.
Kristen Kistrup, formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri og
Tillid Temadag for AMIR
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Socialtilsyn Midt Dialogforum Midtjylland mandag den 16. september 2013.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Organisering af sundhedsberedskabet og forberedelserne vedr. influenzapandemi Orienteringsmøde vedr. influenza-situationen 18.
Arbejde i temagrupper Metode:
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Ved Jannie Asklund Mobil:
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Udviklingen i sommerhuspriserne fra de toppede til 4. kvartal 2009
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Hvad bruger man programteorien til? Knud Ramian. INDHOLD Progamteori som tænkeværktøj Programteori som en erfaringsbeholder Programteori som dialogværktøj.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Vision mission værdier handleplaner
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Kommunernes understøttelse af kulturinstitutionernes undervisning - modeller for skoletjenester v/Marie Damsgaard Andersen.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Borgerne som medspillere -. Tidspunkt for og formål med inddragelsen Ide Analyse og planlægning Formål Udvikling og styring Implementering Evaluering.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Velkommen til regionsmøde i Region Midtjylland søndag den 27. september Scandic Silkeborg.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
1 Viden om arbejdsmarkedet i Midtjylland  Kontrakt 2012  Årlig analyserapport  Kommunebeskrivelser (april)  Udviklingen på det lokale arbejdsmarked.
Kvantitativ profil af ledige i matchgruppe 4 og 5 i Region Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
SUF - gevinstrealisering
Troen KAN flytte bjerge Flid har dobbelt så stor betydning for læring end intelligens.
Kommune 3.0 Teknik og Miljø.
JOBFIRST Hvad ser vi som de vigtigste opgaver for projektlederne frem til juni 2016?
DTHS Synsfaglige Netværksdage 2017
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Det kommunale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Udvikling Kollektiv trafik i Viborg Kommune
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Virkningsteori og -evaluering

Evaluering er læringsrum Evaluering er organiserede læringsaktiviteter på borger, projekt- og model niveau Læringsaktiviteterne skal være tilpasset aktuelle muligheder – (Pas på ambitionsniveauet brug PDSA!) Læringen skal baseres på informationer, der kan skabe indsigt, styrke og forandring. Informationer er svar på stillede spørgsmål Dataindsamling skal tilpasset aktuelle muligheder.

Spørgsmål til læring Indsatsteori-evaluering Gjorde vi det vi ville? Fik vi de ønskede resultater? Processpørgsmål til modellen og projektet (kommunikation, kontakt, møder, forberedelse) Hvad sker der? Hvor lykkes vi? Hvor lykkes vi ikke? Hvilke forslag er der til fastholdelse og forandring af aftaler og indsats? Resultatspørgsmål (retning, koordination, engagement) Fremmer modellen det ønskede? Skaber projektet det ønskede? Bidrager indsatsen aktivt til borgerens hverdag?

Hvad skal vi bruge evalueringen til? Øjet ser det, det er vant til at se – evaluering hjælper os til at se detaljer på en ny måde og prioritere på baggrund af viden om hvad vi gør

God evaluering? Besvarer stillede spørgsmål med den lovede grad af troværdighed Bekræfter eksisterende viden - så vi bliver stærkere I troen Afkræfter eksisterende viden - så vi bliver svagere I troen Skaber evt. ny viden - så vi må tro noget andet Danner udgangspunkt for dialog 5

Virkningsevaluering Teorispørgsmålene Evalueringsspørgsmålene Hvad er det, vi tror, vi gør? Hvad tror vi, der kommer ud af det? Og hvorfor? Evalueringsspørgsmålene Gør vi det, vi siger vi gør? Kommer der det ud af det som vi tror?

Grupper Aarhus – Skanderborg – Beskæftigelsesregion Midt Hedensted - Silkeborg Struer – Skive – Beskæftigelsesregion Nord Aalborg – Jammerbugt – Huset Venture Viborg – Norddjurs – Mariager Fjord – Skovsgård Hotel – Bofællesskabet Poststrædet (evt. Jammerbugt) Denne gruppeopdeling forudsætter at fx Hjørring og RKSK har medbragt indsamlet data. Hvis der ikke er data at arbejde med kan kommunerne koble sig på gruppearbejdet i de to første grupper og evt. deles op i undergrupper.