Usability ITU, efterår 2008 7. Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Modul 1 - Processer.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Innovation og iværksætteri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
9. Bruger(venligheds)test
Mindre grimt, tak.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
SEO PÅ AU.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Problemer eller udfordringer.
Vejlederens kommunikation
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Usability ITU, forår Brugervenlighedstest/usabilitytest ITU F2008.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.
7. Brugervenlighedstest/usabilitytest
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008

Usability ITU, efterår Tidsplan for brugertest på dette kursus Ugerne 43, 44 og 45 til brugertest 3 uger til at rekruttere, planlægge, afprøve, foretage test, evaluere og dokumentere. Se Kuniavsky kapitel 10 om: –Rekruttering –Valg af features der ønskes testet –Design af testopgaver –Analyse af resultater –Dokumentation

Usability ITU, efterår Forskellige begrundelser for test –Den eneste måde reelt at vurdere om: Brugerne oplever vores produkt som brugervenligt Produktet kan løse de opgaver/mål som brugerne har Produktet kan opfylde de mål vi har sat Alle vores designvalg var gode… –Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed: Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen. –Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt –Gennemsnitsbrugeren findes ikke

Usability ITU, efterår 2008 Diskussion Problemstilling omkring Usability test

Usability ITU, efterår Sådan foregår det typisk (helt overordnet) Sæt en bruger foran en computer Stil opgaver til det der testes Bed brugeren tænke højt Lyt til og observer udførelsen af opgaverne: Hvilke problemer opstår for brugeren Deltagere: –Moderator/testleder –Bruger(e) –Observatør(er)

Usability ITU, efterår Om tests generelt Test skal ikke bevise, de skal informere Testning bør være en iterativ proces Sikre at produktet er: –Nyttigt, relevant, formålstjenstligt –Effektivt (alt efter hvordan det vurderes) –Engagerende, skaber brugsglæde –Har en brugervenlig interaktion –Let at lære/huske/forstå Og lignende usability-kriterier

Usability ITU, efterår Typiske fejltagelser og misforståelser Brugertest sker ofte for lidt, for sent og af de forkerte grunde: Brugertest er ikke et afsluttende tjek eller godkendelse En brugertest er ikke en engangsfornøjelse Brugertest bør ikke stå alene Brugertest handler ikke kun om brug Derfor: –Test tidligt og test ofte –Sammensæt test med andre metoder –Overvej begrundelsen for at lave en brugertest

Usability ITU, efterår Variationer og metodiske forskelle Typen af det fysiske setup Typen af moderation Tænke-højt / Mind tape Antallet af brugere Segmentering og rekruttering Typen af data indsamlet Lokal test – fjerntest Modereret og umodereret test

Usability ITU, efterår Kvalitet i en brugertest Testopgaverne Valg af testdeltagere – også moderator ’Samtale’ under selve testen Skjult hjælp og andre uhensigtsmæssigheder Interpersonel kontakt mellem deltagere Debriefing Kommunikation med udviklingsteam Brugervenlig rapport

Usability ITU, efterår 2008 Det fysiske setup Den ”fine” version

Usability ITU, efterår Kilde: Rolf Molich Dialogdesign.dk

Usability ITU, efterår Højere budget (> kr)

Usability ITU, efterår KMD Testcenter

Usability ITU, efterår

Usability ITU, efterår 2008 Fordele ved lab? Er det overhovedet pengene værd?

Usability ITU, efterår Billig, nem, hurtig, enkel – mobilt? Et lokale computer, software, mikrofon, webcam Få deltagere, rekrutteret fra arbejde, familie og venner Intet forstudie og enkel testplan

Usability ITU, efterår Kilde: Rolf Molich Dialogdesign.dk

Usability ITU, efterår ”Lost-our-lease test” Billig i drift - gentages ofte under udviklingsproces: –test konkurrenternes sider under projektplanlægningen (giver træning) –test ”get it” og navngivning med grov-skitser –test ”get it” og basal navigation med udkast til side-designs –test ”get it” og nøgle-opgaver med html prototype –test nøgle-opgaver med et funktionsdueligt site –”Næste dør” test af alle nye sider 13 test m. 3 brugere af 700 kroner = kr. Kilde: Steve Krug

Usability ITU, efterår Testrum, lavt budget

Usability ITU, efterår 2008 Design af testopgaver Testens krop

Usability ITU, efterår Design: Forberedelse Det handler først om, med HVEM og HVAD der skal testes. Lav et manuskript, med introduktion, opgaver og afslutning. Bestem jer for et fysisk og digitalt setup Afprøv opgaver og test helt konkret og praktisk Evaluér både indhold og udførelse

Usability ITU, efterår Design: Testopgaver: Er baseret på et mål der er relevant for deltageren (målgruppen) Har det rigtige omfang, ikke for bredt, ikke for specifikt Dækker spørgsmål der er vigtige for produktet og virksomhedens succes Mere specifikt: –Mulige, det skal kunne lade sig gøre –Relevante og realistiske –I realistisk sekvens, ikke opdigtet. –Har et endeligt og forudsigeligt sæt af mulige løsninger –Har et tydeligt slut-punkt som brugeren kan genkende –Fordrer handling, ikke mening –Have en realistisk længde – de må ikke gå kold.

Usability ITU, efterår Gode testopgaver? Forestil dig, at du har et handicappet barn på 10 år. Du vil gerne finde det nærmeste museum og undersøge forholdene for handikappede. Brug søgefunktionen til at finde attraktioner i nærheden af din bopæl. Find en busforbindelse med bus 11, kl fra Vanløse station og stå af på Jyllingevej.

Usability ITU, efterår Design: Eksempel på opgaveskabelon (Snyder, paper prototyping, side 133 – se

Usability ITU, efterår Design: Kvalitativ/kvantitativ Man kan godt tilføje nogle kvantitative målinger (metrikker): –Hvor mange fejl de laver –Hvor tit de selv kommer videre –Hvor mange der gennemfører –Tidsforbrug? Det kan fx være metrikker beskrevet i en kravspecifikation eller et udbud.

Usability ITU, efterår Udførelsen Kort invitation – Giv ikke for meget væk fra starten Sørg for at beskriv at det ikke deltageren der testes og at denne ikke kan lave fejl Start med noget opvarmning – ”kuglepen legen” eller en hurtig trunk test. Sørg for hurtig succes i første opgave Noter observationer og giv dem en graduering når det er muligt.

Usability ITU, efterår Undervejs: Roller under testen Facilitator/testleder/moderator – afgørende funktion Logger - tager noter eller fører ’log’ Observatør(er) – ser på eller tager også noter Publikum – inviter altid alle med (bag spejl) Deltager(e) – dem der laver opgaverne

Usability ITU, efterår Undervejs: Moderator skal: Carolyn Snyder: Stewardesse, sportskommentator og forsker Være god ved forsøgspersonerne –etisk og moralsk opførsel Leve sig ind i dem (empatisk) Se ”tankeboblerne” over brugernes hoved Følg op ikke-verbale udtryk Undgå af give hints/hjælp/vejledning Spørge ind: Bore - bore – bore Spørge ”hvorfor” en masse Improvisere og være på

Usability ITU, efterår Undervejs: Moderator skal: Tænke i ”før og efter” brugerens handlinger –Før: forventning – efter: forløsning Undgå at stille spørgsmål der indeholder en forhåndsbedømmelse Hold fokus på et emne af gangen Brug åbne spørgsmål og undgå binære spørgsmål Giv korte promts for at holde brugerens taleflow

Usability ITU, efterår Undervejs: Velegnede promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad skete der?” ”Hvad fik at vide?” (Husk at tænke højt…)

Usability ITU, efterår Undervejs: Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at links ikke skifter farver når de har været ’besøgte’?”

Usability ITU, efterår Afslutning: Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?”

Usability ITU, efterår Opsamling & evaluering Sørg for at honorar eller gave matcher setup’et Sig pænt tak Få etableret mulig fremtidig dialog I gruppen: Diskuter resultat og noter med det samme Evaluér og optimér testen Evaluer også deltagerne

Usability ITU, efterår 2008 Alternativer Brugertest af mobile enheder

Usability ITU, efterår Noldus.com