Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008
Usability ITU, efterår Tidsplan for brugertest på dette kursus Ugerne 43, 44 og 45 til brugertest 3 uger til at rekruttere, planlægge, afprøve, foretage test, evaluere og dokumentere. Se Kuniavsky kapitel 10 om: –Rekruttering –Valg af features der ønskes testet –Design af testopgaver –Analyse af resultater –Dokumentation
Usability ITU, efterår Forskellige begrundelser for test –Den eneste måde reelt at vurdere om: Brugerne oplever vores produkt som brugervenligt Produktet kan løse de opgaver/mål som brugerne har Produktet kan opfylde de mål vi har sat Alle vores designvalg var gode… –Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed: Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen. –Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt –Gennemsnitsbrugeren findes ikke
Usability ITU, efterår 2008 Diskussion Problemstilling omkring Usability test
Usability ITU, efterår Sådan foregår det typisk (helt overordnet) Sæt en bruger foran en computer Stil opgaver til det der testes Bed brugeren tænke højt Lyt til og observer udførelsen af opgaverne: Hvilke problemer opstår for brugeren Deltagere: –Moderator/testleder –Bruger(e) –Observatør(er)
Usability ITU, efterår Om tests generelt Test skal ikke bevise, de skal informere Testning bør være en iterativ proces Sikre at produktet er: –Nyttigt, relevant, formålstjenstligt –Effektivt (alt efter hvordan det vurderes) –Engagerende, skaber brugsglæde –Har en brugervenlig interaktion –Let at lære/huske/forstå Og lignende usability-kriterier
Usability ITU, efterår Typiske fejltagelser og misforståelser Brugertest sker ofte for lidt, for sent og af de forkerte grunde: Brugertest er ikke et afsluttende tjek eller godkendelse En brugertest er ikke en engangsfornøjelse Brugertest bør ikke stå alene Brugertest handler ikke kun om brug Derfor: –Test tidligt og test ofte –Sammensæt test med andre metoder –Overvej begrundelsen for at lave en brugertest
Usability ITU, efterår Variationer og metodiske forskelle Typen af det fysiske setup Typen af moderation Tænke-højt / Mind tape Antallet af brugere Segmentering og rekruttering Typen af data indsamlet Lokal test – fjerntest Modereret og umodereret test
Usability ITU, efterår Kvalitet i en brugertest Testopgaverne Valg af testdeltagere – også moderator ’Samtale’ under selve testen Skjult hjælp og andre uhensigtsmæssigheder Interpersonel kontakt mellem deltagere Debriefing Kommunikation med udviklingsteam Brugervenlig rapport
Usability ITU, efterår 2008 Det fysiske setup Den ”fine” version
Usability ITU, efterår Kilde: Rolf Molich Dialogdesign.dk
Usability ITU, efterår Højere budget (> kr)
Usability ITU, efterår KMD Testcenter
Usability ITU, efterår
Usability ITU, efterår 2008 Fordele ved lab? Er det overhovedet pengene værd?
Usability ITU, efterår Billig, nem, hurtig, enkel – mobilt? Et lokale computer, software, mikrofon, webcam Få deltagere, rekrutteret fra arbejde, familie og venner Intet forstudie og enkel testplan
Usability ITU, efterår Kilde: Rolf Molich Dialogdesign.dk
Usability ITU, efterår ”Lost-our-lease test” Billig i drift - gentages ofte under udviklingsproces: –test konkurrenternes sider under projektplanlægningen (giver træning) –test ”get it” og navngivning med grov-skitser –test ”get it” og basal navigation med udkast til side-designs –test ”get it” og nøgle-opgaver med html prototype –test nøgle-opgaver med et funktionsdueligt site –”Næste dør” test af alle nye sider 13 test m. 3 brugere af 700 kroner = kr. Kilde: Steve Krug
Usability ITU, efterår Testrum, lavt budget
Usability ITU, efterår 2008 Design af testopgaver Testens krop
Usability ITU, efterår Design: Forberedelse Det handler først om, med HVEM og HVAD der skal testes. Lav et manuskript, med introduktion, opgaver og afslutning. Bestem jer for et fysisk og digitalt setup Afprøv opgaver og test helt konkret og praktisk Evaluér både indhold og udførelse
Usability ITU, efterår Design: Testopgaver: Er baseret på et mål der er relevant for deltageren (målgruppen) Har det rigtige omfang, ikke for bredt, ikke for specifikt Dækker spørgsmål der er vigtige for produktet og virksomhedens succes Mere specifikt: –Mulige, det skal kunne lade sig gøre –Relevante og realistiske –I realistisk sekvens, ikke opdigtet. –Har et endeligt og forudsigeligt sæt af mulige løsninger –Har et tydeligt slut-punkt som brugeren kan genkende –Fordrer handling, ikke mening –Have en realistisk længde – de må ikke gå kold.
Usability ITU, efterår Gode testopgaver? Forestil dig, at du har et handicappet barn på 10 år. Du vil gerne finde det nærmeste museum og undersøge forholdene for handikappede. Brug søgefunktionen til at finde attraktioner i nærheden af din bopæl. Find en busforbindelse med bus 11, kl fra Vanløse station og stå af på Jyllingevej.
Usability ITU, efterår Design: Eksempel på opgaveskabelon (Snyder, paper prototyping, side 133 – se
Usability ITU, efterår Design: Kvalitativ/kvantitativ Man kan godt tilføje nogle kvantitative målinger (metrikker): –Hvor mange fejl de laver –Hvor tit de selv kommer videre –Hvor mange der gennemfører –Tidsforbrug? Det kan fx være metrikker beskrevet i en kravspecifikation eller et udbud.
Usability ITU, efterår Udførelsen Kort invitation – Giv ikke for meget væk fra starten Sørg for at beskriv at det ikke deltageren der testes og at denne ikke kan lave fejl Start med noget opvarmning – ”kuglepen legen” eller en hurtig trunk test. Sørg for hurtig succes i første opgave Noter observationer og giv dem en graduering når det er muligt.
Usability ITU, efterår Undervejs: Roller under testen Facilitator/testleder/moderator – afgørende funktion Logger - tager noter eller fører ’log’ Observatør(er) – ser på eller tager også noter Publikum – inviter altid alle med (bag spejl) Deltager(e) – dem der laver opgaverne
Usability ITU, efterår Undervejs: Moderator skal: Carolyn Snyder: Stewardesse, sportskommentator og forsker Være god ved forsøgspersonerne –etisk og moralsk opførsel Leve sig ind i dem (empatisk) Se ”tankeboblerne” over brugernes hoved Følg op ikke-verbale udtryk Undgå af give hints/hjælp/vejledning Spørge ind: Bore - bore – bore Spørge ”hvorfor” en masse Improvisere og være på
Usability ITU, efterår Undervejs: Moderator skal: Tænke i ”før og efter” brugerens handlinger –Før: forventning – efter: forløsning Undgå at stille spørgsmål der indeholder en forhåndsbedømmelse Hold fokus på et emne af gangen Brug åbne spørgsmål og undgå binære spørgsmål Giv korte promts for at holde brugerens taleflow
Usability ITU, efterår Undervejs: Velegnede promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad skete der?” ”Hvad fik at vide?” (Husk at tænke højt…)
Usability ITU, efterår Undervejs: Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at links ikke skifter farver når de har været ’besøgte’?”
Usability ITU, efterår Afslutning: Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?”
Usability ITU, efterår Opsamling & evaluering Sørg for at honorar eller gave matcher setup’et Sig pænt tak Få etableret mulig fremtidig dialog I gruppen: Diskuter resultat og noter med det samme Evaluér og optimér testen Evaluer også deltagerne
Usability ITU, efterår 2008 Alternativer Brugertest af mobile enheder
Usability ITU, efterår Noldus.com