Etiske problemstillinger i relation til genetisk forbedring v/Karin Christiansen Adjunkt, SMK Adjunkt, SMK Aarhus Universitet Aarhus Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Velkommen.
Kollegavejledning i teori
Oplæg om Habermas og demokrati
WHO`s definition af selvmord
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
DLF ind i debatten om fremtidens skole
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Kompetenceafklaring af børnene
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Skoleparathed.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Pligtetik.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Medicinsk relevante filosofiske og videnskabsteoretiske spørgsmål
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Det autentiske menneske
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Fra innovation til projektudvikling
Relationer – børn og voksne
At udforske sin egen praksis
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
forældre og klassens sociale liv.
Danmark i en globaliseret verden
Empowerment og sundhed
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Fællesskab og relAtioner i fdf
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Inklusion og inkluderende processer
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
AKT på Dybbøl Skolen.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Præsentationens transcript:

Etiske problemstillinger i relation til genetisk forbedring v/Karin Christiansen Adjunkt, SMK Adjunkt, SMK Aarhus Universitet Aarhus Universitet

Debatten om genetisk forbedring Hvorfor skal vi diskutere de Hvorfor skal vi diskutere de mulige etiske implikationer af genetisk forbedring, når vi endnu ikke har udviklet teknologien? Hvilken rolle spiller filosofien i Hvilken rolle spiller filosofien i forhold til den normative diskussion af betingelserne for rækkevidden af udviklingen og implementering af teknologien?

Hvorfor mener Habermas at den filosofiske diskussion er vigtig? Habermas: Fare for politisk perspektivløshed. Habermas: Fare for politisk perspektivløshed. Etiske refleksioner: øget muligheder for at ”kontrollere den normative bedømmelse af aktuelle udviklinger” inden der sker et dæmningsbrud i rækkevidden og accepten af mulige intervention. Etiske refleksioner: øget muligheder for at ”kontrollere den normative bedømmelse af aktuelle udviklinger” inden der sker et dæmningsbrud i rækkevidden og accepten af mulige intervention. Angst for værdimæssig relativisering Angst for værdimæssig relativisering Bekymring for ansatser til normalisering og rutinisering i anvendelsen af embryoner til forskningsmæssige formål (kulturelle opfattelse af prænatalt liv ændres – tingsliggøres – udtryk for narcissisme.) Bekymring for ansatser til normalisering og rutinisering i anvendelsen af embryoner til forskningsmæssige formål (kulturelle opfattelse af prænatalt liv ændres – tingsliggøres – udtryk for narcissisme.) Forsigtighedsparadigme! Forsigtighedsparadigme!

Oversigt: Aktuelle positioner i den moderne debat om genetisk forbedring Aktuelle etiske diskussioner om genetisk forbedring – en oversigt Aktuelle etiske diskussioner om genetisk forbedring – en oversigt 1) ‚Konservativ‘ position (Habermas, Kass, Fukuyama) 1) ‚Konservativ‘ position (Habermas, Kass, Fukuyama) 2) ‚Liberal‘ position (Agar, Buchanan, Harris) 2) ‚Liberal‘ position (Agar, Buchanan, Harris)

Nøgleord i Habermas kritik af en liberal eugenik Argumentet om fremmedbestemmelse: Forældrenes indgreb før fødslen kan påvirke det voksne individes følelse af selvværd og implicere en indskrænkning af den moralske selvforståelse. Indvirkning på subjektiv kvalifikation, der er nødvendig for at kunne indtage status af fuldgyldigt medlem af et moralsk fællesskab. Argumentet om fremmedbestemmelse: Forældrenes indgreb før fødslen kan påvirke det voksne individes følelse af selvværd og implicere en indskrænkning af den moralske selvforståelse. Indvirkning på subjektiv kvalifikation, der er nødvendig for at kunne indtage status af fuldgyldigt medlem af et moralsk fællesskab. Der er ikke tale om en krænkelse af persons moralske rettigheder. Man afskæres ikke nødvendigvis fra grundgoder eller legitime valgmuligheder, men… Der er ikke tale om en krænkelse af persons moralske rettigheder. Man afskæres ikke nødvendigvis fra grundgoder eller legitime valgmuligheder, men…

Nøgleord [2] Når 3.person beslutter ifølge egne præferencer at foretage et irreversibelt og ensidigt indgreb på genom gribes der ind i fremtidig persons identitetsdannelse. Når 3.person beslutter ifølge egne præferencer at foretage et irreversibelt og ensidigt indgreb på genom gribes der ind i fremtidig persons identitetsdannelse. 3. person gør sig til medophavsmand (medforfatter) til et fremmed liv og griber ind i anden persons autonomibevidsthed 3. person gør sig til medophavsmand (medforfatter) til et fremmed liv og griber ind i anden persons autonomibevidsthed

Hvad betyder indgrebet for den fremtidige person? Den person, der får viden om, at han/hun er genetisk forbedret og således fratages bevidstheden om kontingensen af sin naturgroede biografiske udgangsbetingelse Den person, der får viden om, at han/hun er genetisk forbedret og således fratages bevidstheden om kontingensen af sin naturgroede biografiske udgangsbetingelse mangler en mental betingelse, der må være opfyldt mangler en mental betingelse, der må være opfyldt hvis han/hun retrospektivt skal overtage eneansvaret for sit liv (ansvarsbegrebet) hvis han/hun retrospektivt skal overtage eneansvaret for sit liv (ansvarsbegrebet)

Lidt om psykologiske og sociale implikationer iflg. Habermas Problemer med unges opfattelse af selvværd og selvagtelse. Problemer med unges opfattelse af selvværd og selvagtelse. I normal socialiseringsproces muliggøres udjævning af asymmetrisk forhold mellem barn og forældre (man kan gøre oprør mod forældrenes holdninger). I normal socialiseringsproces muliggøres udjævning af asymmetrisk forhold mellem barn og forældre (man kan gøre oprør mod forældrenes holdninger). Ved forbedring: fastholdelse af asymmetrisk forhold Ved forbedring: fastholdelse af asymmetrisk forhold Kan besværliggøre dannelsesproces hen imod autentisk selvovertagelse. Kan besværliggøre dannelsesproces hen imod autentisk selvovertagelse. Vi har principielt anden frihed over for vores socialisationsskæbne end den, vi ville have over for den prænatale fremstilling af vores genom (determinisme) Vi har principielt anden frihed over for vores socialisationsskæbne end den, vi ville have over for den prænatale fremstilling af vores genom (determinisme)