ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Studieaktivitetsmodel for Pædagoguddannelsen Midt-Vest 2012 Fælles for udbudsstederne Ikast, Thisted og Viborg Formålet med studieaktivitetsmodellen er.
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Velkommen til medlemsmødet For børnehaveklasseledere om arbejdstidsaftalen april 2009 Brøndby Strandskole.
De sidste undervisningstimer
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2014
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Velkommen til E-business
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Medicin bachelor Bodil Hammer Bech Institut for Folkesundhed
Oplæg vedr. dokumentation af vejledning Adjunktpædagogikum, modul 3, februar 2009 Jan Lindschouw.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Udbredelsesformer. Form 1 En eftermiddag kl Te, kaffe og kage Oplæg fra ”ressourcepersoner” fra udviklingsholdet: Fremlæggelse af forløbstema og.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Klassifikation af indskrivningskategorier Fuldt finansieret af fakultetet Samfinansieret med ekstern partner Privatist Privatist PSV Studieadjunkt/-lektor.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Uddannelsesafklarende samtaler
Malling Skole -implementering af Folkeskolereformen år 1 – 14/15 Udskolingen.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
Eksamen.
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.2 Institut for Regnskab, Tom Hansen I ntroduktion.
Website-optimering gennem statistisk analyse (med GA Experiments)
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
1. årsprøver og eksamensregler
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Justitsministeriet LEMPELSER AF KØRE- OG HVILETIDSSANKTIONERNE.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Fundamentale datastrukturer
Studiestartsprøve 2014 d. 18 September 2014.
EKSAMEN OG PRØVER.
Anbefalinger. Forebyggelse  minutters træning (svarende til rask gang) hver dag, eller  Minimum 4 timer om ugen  Må.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk. Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af.
VERSITET PER ANDERSEN STUDIELEDER, JURA – AU AARHUS UNIVERSITET UNI ECTS-LABELS OG FAGLIG KOMPLEKSITET.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober Kursus for nye efterskoleledere 1 Kursusugebegrebet og årsplan V. konsulent Ole Bjerring,
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober 2017
Selvevaluering i lokale U91 27/3-2009
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Præsentationens transcript:

ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab,

Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss Formål Begrundelser for at ville synliggørelsen □ Få studerende til at arbejde fuld tid (blandt andet gennem et forventningspres). □ Hjælpe studerende til at prioritere deres arbejdstid. □ Hjælpe underviserne til at gennemtænke kursets arbejdsbelastning. □ Hjælpe underviserne til at koordinere semesteret med hensyn til belastning.

Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss Taløvelsen □ Nøgletal/præmisser ■ Fuldtidsarbejde og -studie er 1650 arbejdstimer per år. ■ Årsværk er 60 ECTS ■ Er primært et mål for de studerendes arbejdsindsats. ■ Sekundært er der en kobling til undervisernes timekompensation. ■ 27,5 arbejdstimer per ECTS.

4 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 Kursus A : □ 10 ECTS. □ 10 dages skriftlig eksamensopgave. □ Ingen vejledning. □ 1000 siders pensum. □ Ét mundtligt oplæg. □ 14 mødegange af 4 K- timer (ny 56-norm). □ 275 arbejdstimer. AktivitetTimerRest 275 Eksamen (10 x 7,5)75200 Mundtligt oplæg25175 Fremmøde (14 x 4)56119 Forberedelse (119/14) 8,50 Eksempel på synliggørelse K-time = arbejdstime 60 minutter = 45 minutter

5 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Kursus B : ■ 10 ECTS. ■ Bestået ved deltagelse. ■ 1000 siders pensum. ■ Ikke andre aktiviteter ■ 14 mødegange af 4 K- timer (ny 56-norm). ■ 275 arbejdstimer. AktivitetTimerRest 275 Eksamen0275 Mundtligt oplæg0275 Fremmøde (14 x 4)56219 Forberedelse (219/14)≈ 160 Eksempel på synliggørelse

Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss Et ‘skoleskema’ Ud fra timefordeling = 825 timer/semester Aktivitet (14-ugers semester eksklusive eksamen)timer/uge K-timer = A-timer = 60 minutter MTA (15/30 ECTS – 84 K-timer) Skr. eksamen (10 dg.) 24 Heraf forelæsninger og workshop6 Forberedelse (læsning, gruppearbejde, opgaver)18 APF (5/30 – 28 K-timer) Deltagelse10 Heraf forelæsninger og workshop2 Forberedelse (læsning, gruppearbejde, opgaver)8 MU (10/30 – 56 K-timer) Mundtlig eks. (25 timer)18 Heraf forelæsninger og workshop4 Forberedelse (læsning, gruppearbejde, opgaver)14 Sum52 T ake H ome M essage : Brug 40 timer om ugen på forberedelse. Undervisningen er kun 20% af arbejdet.

7 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Synliggørelsen har i sig selv næppe større effekt. □ Der skal bruges tvangs- og motivationsmekanismer. □ Det stiller store krav til underviserne om at tilrettelægge kurser, som matcher tallene. □ Det stiller store krav til den tværfaglige koordinering. □ Det afslører et ’systemisk problem’ med de lange inaktive perioder. ■ Enten når man reelt ikke de 1650 timer/år. ■ Eller arbejdsbelastningen bliver urealistisk ujævn. Udfordringer Det er en pandoras æske 60 timer 52 timer 37 timer 14 uger

8 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Hvis målet er, at studerende skal arbejde mere, er synliggørelse hverken det eneste eller det vigtigste. □ Det skal gøres nødvendigt, attraktivt og muligt at studere fuld tid: ■ Præsenskrav, test, eksaminer, undervisning. ■ Studieåret tilrettelægges bedre: belastningen fordeles over hele året med 20-ugers semestre. ■ Alle semestre skal planlægges i detaljer. □ Er målet om fuldtidsstudium realistisk/fornuftigt? Refleksion Og forsigtige anbefalinger

9 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Et overdrevet fokus på antallet af K-timer er ufornuftigt, urealistisk og pædagogisk ubegrundet. ■ Forskellige fag, kurser og emner har forskellige behov. □ Erstat med et (lavere) mindstekrav til K-timer: ■ 5 ECTS: 30 timer ■ 10 ECTS: 50 timer ■ 15 ECTS: 70 timer □ Lav et komplet timeregnskab for hvert kursus set ud fra de studerendes perspektiv. En anden type regnskab Der er vigtigere end

Spørgsmål?