Introduktion til konceptudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Om eksamen 2011.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Innovation og iværksætteri
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Usability E2005, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Anders Schrøder Sigurd Skyum.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
Praktisk om opgave og oplæg
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Hvad er målgruppeanalyse
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Informationsmøde 13. april Informationsmøde 12. april 2011 Studenterforskning Århus: København: Odense:
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Eksamen.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Workshop Sund By Netværket
Mød Aalborg Universitet
Interaktionsdesign og etnografi E2007 Lektion 2: Projekttema ældre & design.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Metaforik og alternative muligheder
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
IT i byrummet Fra idé til koncept - Fra speciale til firma Nicolas Cederstrøm Tau Ulv Lenskjold Rune Huvendick Jensen IT-Universitetet / CityNova R&D
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Greater Copenhagen – Klar til Smart Vækst Smarte affaldsløsninger – seminar nr november 2017 Data drevne affaldsløsninger.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentationens transcript:

Introduktion til konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen

Anders Colding-Jørgensen Specialestuderende i psykologi Iværksætter på 5te Primær kompetence: Udvikling og startup af online tjenester, platforme og koncepter Har siden 1995 lanceret web/mobil platforme og tjenester i 17 europæiske lande samt Singapore Har lavet mange spændende og dyre fejl og lært en masse af dem Nuværende firma: Digicare - udvikler intelligente hjem til ældre og hjerneskadede

Jesper Callesen Mediekoordinator, bachelor i Medialogi fra Åborg Universitet ITU studerende, Medie Teknologi og Spil Har lavet lavet forskellige spildemoer (bl.a. dansemåtte som controllertil atletikspil, non-gravity 3D spil hvor alle dimensioner udnyttes) Praktik i DR Undervisning vdr. læringsspil Speciale som handler om alternative game controllers og ændringer i gameplay/ game experience som følge deraf.

John Paulin Hansen : Psykolog Forsker, Risø (88-96) Medlem af pæd. råd for Kaospiloterne (96-97) Rektor, Space Invaders (96-99) Dot-com iværksætter (Mousehouse, Javahouse, Userevaluation.com og andre...) Linieleder for DKM (99-02) Forskningsprojekt i IT-øjenstyring Forskningsgruppeleder, Innovative Communication (06-)

Tidligere koncepter Blikfangeren på Experimentarium DKM-studiet Maeda kunstudsmykningen på ITU COGAIN Crossroads Copenhagen SPOPOS Gazetalk med EMG-styring + dusinvis der aldrig kom i mål......... http://video.google.com/videoplay?docid=4997792152885871081

Vandfaldsmodellen Kravs- specifikation System og softwaredesign Implementering og test af enheder Integration og test af system Operation og vedligehold

Den iterative spiral

Stjernemodellen Implementering Opgaveanalyse Prototype Evaluering Kravspecifikation Konceptudvikling

Evaluate (Re)Design Identify needs/ establish requirements Build an interactive version Final product

Konceptudvikling efter Valeur

Konceptudviklingens økonomiske rationale Mulige design- alternativer Ændrings- omkostninger Koncept- udvikling System udvikling System implementering

Kursets mål er: At give dig et indgående kendskab til de mediespecifikke udtryksmuligheder og æstetiske kommunikative virkemidler som digitale interaktive medier rummer. At du med baggrund i ovenstående bliver i stand til at udvikle og skærpe ideer og at omsætte ideer til gennemarbejdede koncepter og konkrete multimedie udtryk

Og hvad lærer man af det? Målet er, at de studerende får redskaber til at udvikle multimedieprojekter/interaktive digitale projekter, der matcher de interaktive mediers særlige muligheder og vilkår, samt at de studerende får evner til at udvikle koncepter, hvor ide, intention, udtryk og oplevelse går op i en højere enhed.

Kursets arbejdsform: Learning while doing Kurset vil rumme en blanding af forelæsninger, litteraturstudier, teoretiske diskussioner, øvelser/metodepraksis, fremlæggelse af resultater og projektarbejde. Øvelser/metodepraksis foregår i grupper og fremlægges i plenum/indarbejdes i projekt. Gruppen vælger et problemområde og udvikler i løbet af kurset et koncept inden for dette område. Resultaterne af dette arbejde dokumenteres i et mindre projekt og en kort artikel. De studerende øves i at udvikle og skærpe ideer, at argumentere for designvalg og i at præsentere konceptoplæg i plenum.

Hvem skal vi arbejde for?

Hvorfor Roskilde? Kompleks organisation Digital parathed Mulighed for at afprøve koncepterne ITU direkte kontakt til topledelsen af RF ITU har teknisk infrastruktur på Roskilde RF er meget åbne for nye projekter http://www.iscream.nu/index.php?newidnr=210

Kursus forelæsninger Konceptudviklingsprocessen (3 gange) Ekskursion (1 gang) Kreativitet og metoder (4 gange) Sociale netværk og spredning (2 gange) Videnskabelig formidling af koncepter (1 gang) Afrunding og projekt præsentation (2 gange)

Kursus-øvelser Brainstorm Fremlæggelse Informationsindhentning Brugs-beretninger Prototype udvikling Videnskabelig formidling

Regelmæssig øvelse Konceptpræsentation fra ekstern oplægsholder, ofte start-ups fra 5te ”Hofte”-SWOT tilbage til dem Hvordan præsenterede de sig? Pop-stars/American Idol

Strengths Opportunities Weaknesses Threats

Hvem er I ? Spørgeskema udfyldes 2 og 2 2-6 nøgleord der noteres Grundlag for gruppedannelsen

Eksamen Mundtlig gruppe-eksamen (25-28 Juni) Præsentation af koncept Aflevere en artikel om konceptet (max. 40.000 karakterer+bilag) d. 23 Maj kl. 12:00 Litteratur: Kompendiet + projektrelevante artikler som I selv finder

Til næste gang: Læs teksterne i kompendiet Pak en pose med småting fra dit hjem Tag posen med - den skal bruges i forbindelse med Chindogu-øvelsen

Betingelse til Chindogu-øvelsen næste gang: Den skal kunne laves af materialer som findes på en Roskilde teltlejr ELLER Den skal kunne uddeles gratis fra ITU´s netcafe på Roskilde