Politisk kommunikation – Lokalforeninger og kommunerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Danske Forsamlingshuse
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Udviklingsplaner Sønderborg
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Få din kommunalpolitiker i tale! - Fra stærke meninger til indflydelse.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Kommunikation i Faaborg-Midtfyn Kommune
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Relationer – børn og voksne
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Weekendkonference i 2. kreds LO-skolen, lørdag og søndag den 29. – 30. januar 2011 Presse- og informationsafdelingen Boligselskabernes Landsforening.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Kommunikation Intern kommunikation
Tillidsreformen – hvordan har jeg arbejdet med reformen og hvor langt er vi nået? MED konference
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Det Sociale Kapitel
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Håndtering af en møgsag
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Den gode projektansøgning
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Idrætten i en ny storkommune  Kommunens idrætspolitiske målsætninger  Tilskudsordninger  Haller og anlæg  Brugerindflydelse i fremtiden  Strukturen.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Stormøde for økonomi på AU
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Hvordan får jeg indflydelse?
- Tanker fra en underviser
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Fra anledning til udvikling
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Politisk kommunikation – Lokalforeninger og kommunerne www.operate.dk

Per Rystrøm - Kommunikationsrådgiver og partner i Operate A/S - Cand.scient.pol, ekstern lektor i politisk kommunikation på statskundskab, Københavns Universitet - Pressechef i fem år i Socialministeriet og Fødevareministeriet - Konsulent i KL - Informationschef i KommuneForsikring www.operate.dk

Program Kommunalreformen og Kræftens Bekæmpelse 10 gode råd om at påvirke politikere og embedsmænd www.operate.dk

Kommunalreformen – de to udfordringer Opgaveflytninger fra amterne til kommunerne Sammenlægning af kommunerne www.operate.dk

Kommunalreformen – set fra kommunerne Strukturreformen Den kommunale ledelse er overbelastet i 2006 - Det skal være nemme, afprøvede løsninger Driver nr. 1: Frygten for at fejle. Målsætningen er i bunden af bedste tredjedel www.operate.dk

Opgaveflytninger – kommunikation Den nye sundhedsopgave ”Det er kommunerne slet ikke gearede til” Kommunerne er meget søgende – historisk chance I skal hjælpe dem www.operate.dk

Opgaveflytninger – kommunikation Hvad er ”serviceniveauet” i amterne. Helt konkret Hvordan skal kommunerne indpasse de nye opgaver / organisation I skal give fortællingen om den større faglighed I skal fokusere på, hvad I vil opnå Pas på med for ambitiøse mål www.operate.dk

Sammenlægninger – kommunikation Unik chance for at påvirke organisation, serviceniveau, forvaltningsprincipper, ressourcer etc. Når fire kommuner slås sammen, så er det fire forskellige praksiser, der slås sammen. Vær konkret Det er nu det gælder. Større ændringer i 2007-9 er urealistiske www.operate.dk

Tendenser i kommuner og amter Økonomien er presset = hårdere kamp om ressourcerne Evalueringer/dokumentation i vækst = større krav til argumenter for ressourcer www.operate.dk

Hvem lytter kommunerne på? De højtråbende, stærkt organiserede lokalgrupper. Typisk børnefamilier og villakvarterer. De grupper, som kræver noget, der kan leveres Derfor: I skal kunne råbe op. I skal kræve realistiske løsninger www.operate.dk

Hvordan påvirker I kommunen? – 10 gode råd www.operate.dk

Råd 1: Hvad vil I opnå www.operate.dk

Mål - Forskel på ”besparelse skal droppes” og ”ny bevilling” Vær realistisk – eller tænk langsigtet Realismen handler om at se det fra den anden parts side www.operate.dk

Målene skal være konkrete - ”Forebygge kræft” eller ”indsats mod rygning” skal oversættes til: - Konkrete forvaltningsprincipper, forretningsgange, beslutninger www.operate.dk

Råd 2: Hvis I bestemmer problemet/målet – så bestemmer I løsningen www.operate.dk

Problem og mål I skal ikke kræve ”bedre forhold”. I skal fortælle, hvorfor der er brug for ændringer Kan både være negativt (sygdom) og positivt (nye aktiviteter) www.operate.dk

Råd 3: Brug alliancer og tænk i krydspres www.operate.dk

En borgmesters krydspres Byrådet Medarbejdere Pressen Borgmester Borgere Organisationer Folketinget Embedsmænd Virksomheder www.operate.dk

Jeres interessenter I har ikke mange direkte modstandere (men I slås selvfølgelig om de samme ressourcer) Det kan I bruge til at bygge alliancer www.operate.dk

Det kan I bruge interessenterne til Borgere – cases Pårørende – cases, synliggørelse Forskellige faggrupper – alliancer Embedsmænd og politikere – målgrupper Pressen – kanal www.operate.dk

Hvem er de vigtigste interessenter? Hvem er enige med jer? Hvem er uenige med jer? Hvordan kommunikerer I til dem? www.operate.dk

Råd 4: Husk timingen www.operate.dk

Timing i kommunalreformen Hav styr på beslutningsplanen for 2006 Husk at beslutninger i 99% tages efter indstilling fra embedsmændene Husk at nye initiativer i over 50% af tilfældene oprindeligt stammer fra politikerne www.operate.dk

Budgetåret - Forberedelse forår / forsommer - Budgetforslag i august - Forhandlinger i september-oktober Forlig inden 15/10 www.operate.dk

Råd 5: Brug både politikere og embedsmænd www.operate.dk

Jeres politiske sager Stor identifikation Lokalpresse/politikere Tekniske Enkle Forvaltning Lille identifikation www.operate.dk

Politikere og embdsmænd Forskellige argumenter - Embedsmænd: system, jura, langsigtet, personale, struktur, principper, økonomi Politikere: følelser, enkeltsager, retfærdighed, rimelighed, svage www.operate.dk

Husk i kontakt med politikere og embedsmænd Personlig kontakt Tænk på deres situation Det handler ikke om: ”vi kræver”, men derimod ”vi leverer” www.operate.dk

En embedsmand har brug for Meget konkrete løsninger (inden for tilgængelige styringsredskaber) Politisk opbakning, positiv presse (gulerod) Mindre kritik af borgmester/udvalgsformand (pisk) Dokumentation for effekter Alliancer med organisationer Implementering www.operate.dk

Stopklodser for embedsmænd Økonomi. Hvad koster det? Jura. Hvad siger reglerne? Principper. Hvad er kommunens principper? Interesser. Er der andre store interesser på spil? Vaner. Hvad plejer man? (dovenskab) www.operate.dk

Politikere Børns sundhed Ældre der kommer i klemme Skurke, ofre og helte What’s in it for them. Hvad er den positive historie, som de kan sige? (plakat-testen) www.operate.dk

Politikeres reaktion Kan de få en positiv profil (f.eks. Hvis I har et blad, pressearbejde mv.)? Kan de få problemer? Jeres forhandlingskapital afhænger af disse to faktorer. I er stærkest på nr. 2, men husk 1’eren (politikere elsker ros, men får det sjældent). www.operate.dk

Råd 6: Klar dokumentation og skriftligt bidrag www.operate.dk

Dokumentation Tre krav Kort – ganske få sider (gerne med flere bilag, men de bliver ikke læst) Saglig (ingen ideologi) Konkret (masser af eksempler) www.operate.dk

Dokumentation Dokumentation kan være: Stikprøve eller rundspørge Ekspertudsagn Regnestykke Andre kommuners erfaringer Case www.operate.dk

Skriftligt bidrag Kan være brev, notat el.lign. Skal indeholde: Præcis problembeskrivelse / behov Dokumentation for problemet Kort løsning, inkl. ressourcer Punktform, operationelt Læserne er pressede (3 minutter) www.operate.dk

Råd 7: Få et møde www.operate.dk

Møder Inviter gerne på besøg Klar dagsorden Det nemme fokus: Hvad vil vi gerne have? Den svære prioritering: Hvad er det vigtigste? Det allersværeste: Hvad skal de andre have? Følg op skriftligt (mail) med det samme www.operate.dk

Råd 8: Brug pressen www.operate.dk

Pressen Nyt Konflikt Identifikation – enkeltsag Analyse / dokumentation - væsentligt Citat Pressen kan også lide positive historier www.operate.dk

Husk i pressearbejdet Vinklen er afgørende Personlig kontakt, men skriftligt papir Find det bærende eksempel Kommuniker uden om pressen Pressehistorier er generelt blevet hårdere vinklet. Derfor er analyse/eksperter nødvendige for at signalere objektivitet www.operate.dk

Genveje til en nyhed - Nationale opgørelser: Århus i bund eller top - Udenlandske eksperter - Undersøgelse om borgernes syn (og alle mulige andre undersøgelser/analyser) - Ny opgørelse, ny beslutning, ikrafttrædelse, ny ide mv. - Næste uges udspil - Spil med på de eksisterende dagsordener - Cases, konkret www.operate.dk

Råd 9: Tænk i konkrete historier og eksempler og arbejd bevist med retorik www.operate.dk

Eksempler og retorik - Retoriske billeder: ”verdensmester”, ”børnehaveklasseniveau”, ”forsøgsrotter”, ”hasard”, ”serviceeftersyn”, ”karakter”, Konkrete eksempler (case) kombineret med sandsynliggørelse af generel virkning (beregning) www.operate.dk

www.operate.dk

Råd 10: Evaluer og følg op www.operate.dk

Succes i forhold til kommunalreformen - Lad målet bestemme midlerne - Respekter politikerne og embedsmændene og deres respektive behov. Hjælp dem konstruktivt - Brug pressen, men ikke alene Brug konkrete eksempler som løftestang www.operate.dk

Hvad gør I nu? Fastlæg hvad I vil opnå Find de nøglebudskaber, der skal understøtte det Brug dokumentationen Læg en plan for den videre kommunikation Brug hinanden som sparring www.operate.dk