Politisk kommunikation – Lokalforeninger og kommunerne www.operate.dk
Per Rystrøm - Kommunikationsrådgiver og partner i Operate A/S - Cand.scient.pol, ekstern lektor i politisk kommunikation på statskundskab, Københavns Universitet - Pressechef i fem år i Socialministeriet og Fødevareministeriet - Konsulent i KL - Informationschef i KommuneForsikring www.operate.dk
Program Kommunalreformen og Kræftens Bekæmpelse 10 gode råd om at påvirke politikere og embedsmænd www.operate.dk
Kommunalreformen – de to udfordringer Opgaveflytninger fra amterne til kommunerne Sammenlægning af kommunerne www.operate.dk
Kommunalreformen – set fra kommunerne Strukturreformen Den kommunale ledelse er overbelastet i 2006 - Det skal være nemme, afprøvede løsninger Driver nr. 1: Frygten for at fejle. Målsætningen er i bunden af bedste tredjedel www.operate.dk
Opgaveflytninger – kommunikation Den nye sundhedsopgave ”Det er kommunerne slet ikke gearede til” Kommunerne er meget søgende – historisk chance I skal hjælpe dem www.operate.dk
Opgaveflytninger – kommunikation Hvad er ”serviceniveauet” i amterne. Helt konkret Hvordan skal kommunerne indpasse de nye opgaver / organisation I skal give fortællingen om den større faglighed I skal fokusere på, hvad I vil opnå Pas på med for ambitiøse mål www.operate.dk
Sammenlægninger – kommunikation Unik chance for at påvirke organisation, serviceniveau, forvaltningsprincipper, ressourcer etc. Når fire kommuner slås sammen, så er det fire forskellige praksiser, der slås sammen. Vær konkret Det er nu det gælder. Større ændringer i 2007-9 er urealistiske www.operate.dk
Tendenser i kommuner og amter Økonomien er presset = hårdere kamp om ressourcerne Evalueringer/dokumentation i vækst = større krav til argumenter for ressourcer www.operate.dk
Hvem lytter kommunerne på? De højtråbende, stærkt organiserede lokalgrupper. Typisk børnefamilier og villakvarterer. De grupper, som kræver noget, der kan leveres Derfor: I skal kunne råbe op. I skal kræve realistiske løsninger www.operate.dk
Hvordan påvirker I kommunen? – 10 gode råd www.operate.dk
Råd 1: Hvad vil I opnå www.operate.dk
Mål - Forskel på ”besparelse skal droppes” og ”ny bevilling” Vær realistisk – eller tænk langsigtet Realismen handler om at se det fra den anden parts side www.operate.dk
Målene skal være konkrete - ”Forebygge kræft” eller ”indsats mod rygning” skal oversættes til: - Konkrete forvaltningsprincipper, forretningsgange, beslutninger www.operate.dk
Råd 2: Hvis I bestemmer problemet/målet – så bestemmer I løsningen www.operate.dk
Problem og mål I skal ikke kræve ”bedre forhold”. I skal fortælle, hvorfor der er brug for ændringer Kan både være negativt (sygdom) og positivt (nye aktiviteter) www.operate.dk
Råd 3: Brug alliancer og tænk i krydspres www.operate.dk
En borgmesters krydspres Byrådet Medarbejdere Pressen Borgmester Borgere Organisationer Folketinget Embedsmænd Virksomheder www.operate.dk
Jeres interessenter I har ikke mange direkte modstandere (men I slås selvfølgelig om de samme ressourcer) Det kan I bruge til at bygge alliancer www.operate.dk
Det kan I bruge interessenterne til Borgere – cases Pårørende – cases, synliggørelse Forskellige faggrupper – alliancer Embedsmænd og politikere – målgrupper Pressen – kanal www.operate.dk
Hvem er de vigtigste interessenter? Hvem er enige med jer? Hvem er uenige med jer? Hvordan kommunikerer I til dem? www.operate.dk
Råd 4: Husk timingen www.operate.dk
Timing i kommunalreformen Hav styr på beslutningsplanen for 2006 Husk at beslutninger i 99% tages efter indstilling fra embedsmændene Husk at nye initiativer i over 50% af tilfældene oprindeligt stammer fra politikerne www.operate.dk
Budgetåret - Forberedelse forår / forsommer - Budgetforslag i august - Forhandlinger i september-oktober Forlig inden 15/10 www.operate.dk
Råd 5: Brug både politikere og embedsmænd www.operate.dk
Jeres politiske sager Stor identifikation Lokalpresse/politikere Tekniske Enkle Forvaltning Lille identifikation www.operate.dk
Politikere og embdsmænd Forskellige argumenter - Embedsmænd: system, jura, langsigtet, personale, struktur, principper, økonomi Politikere: følelser, enkeltsager, retfærdighed, rimelighed, svage www.operate.dk
Husk i kontakt med politikere og embedsmænd Personlig kontakt Tænk på deres situation Det handler ikke om: ”vi kræver”, men derimod ”vi leverer” www.operate.dk
En embedsmand har brug for Meget konkrete løsninger (inden for tilgængelige styringsredskaber) Politisk opbakning, positiv presse (gulerod) Mindre kritik af borgmester/udvalgsformand (pisk) Dokumentation for effekter Alliancer med organisationer Implementering www.operate.dk
Stopklodser for embedsmænd Økonomi. Hvad koster det? Jura. Hvad siger reglerne? Principper. Hvad er kommunens principper? Interesser. Er der andre store interesser på spil? Vaner. Hvad plejer man? (dovenskab) www.operate.dk
Politikere Børns sundhed Ældre der kommer i klemme Skurke, ofre og helte What’s in it for them. Hvad er den positive historie, som de kan sige? (plakat-testen) www.operate.dk
Politikeres reaktion Kan de få en positiv profil (f.eks. Hvis I har et blad, pressearbejde mv.)? Kan de få problemer? Jeres forhandlingskapital afhænger af disse to faktorer. I er stærkest på nr. 2, men husk 1’eren (politikere elsker ros, men får det sjældent). www.operate.dk
Råd 6: Klar dokumentation og skriftligt bidrag www.operate.dk
Dokumentation Tre krav Kort – ganske få sider (gerne med flere bilag, men de bliver ikke læst) Saglig (ingen ideologi) Konkret (masser af eksempler) www.operate.dk
Dokumentation Dokumentation kan være: Stikprøve eller rundspørge Ekspertudsagn Regnestykke Andre kommuners erfaringer Case www.operate.dk
Skriftligt bidrag Kan være brev, notat el.lign. Skal indeholde: Præcis problembeskrivelse / behov Dokumentation for problemet Kort løsning, inkl. ressourcer Punktform, operationelt Læserne er pressede (3 minutter) www.operate.dk
Råd 7: Få et møde www.operate.dk
Møder Inviter gerne på besøg Klar dagsorden Det nemme fokus: Hvad vil vi gerne have? Den svære prioritering: Hvad er det vigtigste? Det allersværeste: Hvad skal de andre have? Følg op skriftligt (mail) med det samme www.operate.dk
Råd 8: Brug pressen www.operate.dk
Pressen Nyt Konflikt Identifikation – enkeltsag Analyse / dokumentation - væsentligt Citat Pressen kan også lide positive historier www.operate.dk
Husk i pressearbejdet Vinklen er afgørende Personlig kontakt, men skriftligt papir Find det bærende eksempel Kommuniker uden om pressen Pressehistorier er generelt blevet hårdere vinklet. Derfor er analyse/eksperter nødvendige for at signalere objektivitet www.operate.dk
Genveje til en nyhed - Nationale opgørelser: Århus i bund eller top - Udenlandske eksperter - Undersøgelse om borgernes syn (og alle mulige andre undersøgelser/analyser) - Ny opgørelse, ny beslutning, ikrafttrædelse, ny ide mv. - Næste uges udspil - Spil med på de eksisterende dagsordener - Cases, konkret www.operate.dk
Råd 9: Tænk i konkrete historier og eksempler og arbejd bevist med retorik www.operate.dk
Eksempler og retorik - Retoriske billeder: ”verdensmester”, ”børnehaveklasseniveau”, ”forsøgsrotter”, ”hasard”, ”serviceeftersyn”, ”karakter”, Konkrete eksempler (case) kombineret med sandsynliggørelse af generel virkning (beregning) www.operate.dk
www.operate.dk
Råd 10: Evaluer og følg op www.operate.dk
Succes i forhold til kommunalreformen - Lad målet bestemme midlerne - Respekter politikerne og embedsmændene og deres respektive behov. Hjælp dem konstruktivt - Brug pressen, men ikke alene Brug konkrete eksempler som løftestang www.operate.dk
Hvad gør I nu? Fastlæg hvad I vil opnå Find de nøglebudskaber, der skal understøtte det Brug dokumentationen Læg en plan for den videre kommunikation Brug hinanden som sparring www.operate.dk