Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Highlights fra fokusgrupperne Næstved, Undervisnings- og læringsformer med iPad (10-15 minutter) Hvad er nyt/hvad er kendt? Giv eksempler.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Det tekniske: PC:  Tryk Start, programmer, tilbehør, underholdning, lydoptager  Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil  Når du er færdig.
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Forældremøde 8.klasse.
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Sigrid .
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
HØJELSE SKOLE.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
NGG-INFO 1.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Folkeskolereformen - generel information
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Hvordan søger man om optagelse?
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Matematik i 4 klasse.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Folkeskolereform Version 1.0
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Cooperativ learning - også kaldet CL
Forældremøde 7. klasse.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse. Incitament til at søge Hold Fast midler:  Lektiecafé sidst på dagen virker ikke så optimalt: elever udebliver/er.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Netværksmøde den Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium.
Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Herningsholm Erhvervsskole
Lektiefængsel på TG Tørring Gymnasium: 430 elever Landgymnasium
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Velkommen som forældre. Positivt indtryk  Mange oplysninger  Mange indledende indtryk  Mange ting at holde styr på  Anderledes skoledag de første.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Det frie Gymnasium.
Brian Svendsen og Hanne Larsen
Princip for vikardækning
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

Skanderborg-Odder Center for Uddannelse

 Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer  Hold Fast – It og læring  Hold Fast - It og læring: elevkommentarer  Hold Fast – It og læring: lærerkommentarer  Generelle statistikker

 Fokus på introduktion: fra uddannelsesparat til at være i stand til at knække lektie-og læsekoden.  Uddannelsesfremmede elever– i overtal på HF. Har brug for hjælp til at blive ”klædt på” til timerne og til afleveringer generelt  Undgå skriftligt fravær – uoverskueligt – udmelding  Lektiecafé sidst på dagen virker ikke: De der har brug for det, udebliver (erhvervsarbejde, manglende energi)  Vi vil gerne ”holde fast” på eleverne og undgå frafald pga. faglige barrierer

 Lektiemoduler – midt på dagen 60 (klokke)timer ekstra i klassens skema. Styres af en af klassens lærere  Fokus: effektivitet og kontinuitet i disse timer for dermed at styrke elevernes studievaner positivt f.eks. via faste studiegrupper, så lektiemodulet både bliver en gevinst på det faglige og sociale plan.  Skrivemoduler – midt på dagen: 40 (klokke)timer ekstra i en klasses skema på årsbasis. Tildeles de fag, der har skriftlig dimension.  Skrivemodul umiddelbart efter en stillet opgave: uddannelsesfremmede elever hjælpes bedre.

 A-klassen: lektieværkstedstimer mandag og fredag  B- klassen: lektieværkstedstimer mandag og fredag, samt skrivemodul i forbindelse med større opgaver (3 timer om måneden)  Vi forsøger at bruge faste studiegrupper – CL-princip og almindelige grupper  Timerne afholdes af skiftende lærere, på nær skrivemodulet der afholdes af opgavestilleren

 Eleverne forstår ikke, at de skal udnytte timerne – holder mentalt fri  Lærerne mangler at uploade skriftlige opgaver i Lectio, hvilket gør det svært for lektielæreren at henvise til denne lektie.  Lærerbemanding skal afstemmes efter afleveringer/svære fag.  Manglende fælles fodslag fra lærernes side  De faste studiegrupper fungerer ikke, da det ikke er alle lærere /i alle fag de anvendes

 Lærerne får ikke udnyttet det optimalt, at de faktisk kan ønske skrivemodulstimer  Fremtidigt ønske: klasseteamet skal styre fordelingen af skrivemodulstimer mere.  Flere skrivemodulstimer i takt med at der stilles flere skriftlige opgaver

Det er er rart, at lektiemodulet ligger midt på dagen Vi kan gøre gruppearbejdet færdigt Godt at få hjælp til at komme i gang med afleveringer Jeg får hjælp til det, der er svært, så jeg kan følge med fagligt.

 Hvorfor? – endnu en måde at støtte eleverne på. Kan især fange drengenes interesse.  Hvad? - inddrage it mere, tilbyde podcasts, lydafleveringer, tegneserier – på sigt vil vi gerne kunne inddrage ”clickers”  Eksempler på anvendt it: audioboo (indtaling af tale), (ny skriftlighed – forandre novelle til tegneserie), (indtale til PowerPoint), (anvende avatars til anderledes form for personkarakteristik)

Spændende måde at arbejde på Dejligt at kunne redigere sig til et tilfredsstillende resultat Jeg fik mulighed for at lave et produkt, hvor jeg talte i lang tid. Og det lykkedes! Jeg bøvlede med teknikken og brød mig ikke om at høre min egen stemme

Vi får de stille elever i tale Elevernes faglige kunnen udstilles ikke i klassen Vi får givet en platform til de elever, der tilegner sig viden via kreative udfordringer

 Studiecamp –3. lektion, fredag– for alle skolens elever (1 time om ugen – frivillig eller obligatorisk)  Boot camp: 3 gange om året: typisk i forlængelse af, ”advarselsrunde”(lørdage 9-15)  Coaches – uddannede psykoterapeuter – samler op, hvor problemerne er af social/personlig karakter

Hf2 – 2009 før Hold fast – antal færdige antal optaget: 65Tilbage 60Studenter 46 Hold fast Antal optaget: 65Tilbage 50Studenter 49 Hold fast Antal optaget: 64Tilbage 50?