Skanderborg-Odder Center for Uddannelse
Baggrund for at søge Hold Fast midler Hold Fast – introduktion Hold Fast – introduktion: elevkommentarer Hold Fast – It og læring Hold Fast - It og læring: elevkommentarer Hold Fast – It og læring: lærerkommentarer Generelle statistikker
Fokus på introduktion: fra uddannelsesparat til at være i stand til at knække lektie-og læsekoden. Uddannelsesfremmede elever– i overtal på HF. Har brug for hjælp til at blive ”klædt på” til timerne og til afleveringer generelt Undgå skriftligt fravær – uoverskueligt – udmelding Lektiecafé sidst på dagen virker ikke: De der har brug for det, udebliver (erhvervsarbejde, manglende energi) Vi vil gerne ”holde fast” på eleverne og undgå frafald pga. faglige barrierer
Lektiemoduler – midt på dagen 60 (klokke)timer ekstra i klassens skema. Styres af en af klassens lærere Fokus: effektivitet og kontinuitet i disse timer for dermed at styrke elevernes studievaner positivt f.eks. via faste studiegrupper, så lektiemodulet både bliver en gevinst på det faglige og sociale plan. Skrivemoduler – midt på dagen: 40 (klokke)timer ekstra i en klasses skema på årsbasis. Tildeles de fag, der har skriftlig dimension. Skrivemodul umiddelbart efter en stillet opgave: uddannelsesfremmede elever hjælpes bedre.
A-klassen: lektieværkstedstimer mandag og fredag B- klassen: lektieværkstedstimer mandag og fredag, samt skrivemodul i forbindelse med større opgaver (3 timer om måneden) Vi forsøger at bruge faste studiegrupper – CL-princip og almindelige grupper Timerne afholdes af skiftende lærere, på nær skrivemodulet der afholdes af opgavestilleren
Eleverne forstår ikke, at de skal udnytte timerne – holder mentalt fri Lærerne mangler at uploade skriftlige opgaver i Lectio, hvilket gør det svært for lektielæreren at henvise til denne lektie. Lærerbemanding skal afstemmes efter afleveringer/svære fag. Manglende fælles fodslag fra lærernes side De faste studiegrupper fungerer ikke, da det ikke er alle lærere /i alle fag de anvendes
Lærerne får ikke udnyttet det optimalt, at de faktisk kan ønske skrivemodulstimer Fremtidigt ønske: klasseteamet skal styre fordelingen af skrivemodulstimer mere. Flere skrivemodulstimer i takt med at der stilles flere skriftlige opgaver
Det er er rart, at lektiemodulet ligger midt på dagen Vi kan gøre gruppearbejdet færdigt Godt at få hjælp til at komme i gang med afleveringer Jeg får hjælp til det, der er svært, så jeg kan følge med fagligt.
Hvorfor? – endnu en måde at støtte eleverne på. Kan især fange drengenes interesse. Hvad? - inddrage it mere, tilbyde podcasts, lydafleveringer, tegneserier – på sigt vil vi gerne kunne inddrage ”clickers” Eksempler på anvendt it: audioboo (indtaling af tale), (ny skriftlighed – forandre novelle til tegneserie), (indtale til PowerPoint), (anvende avatars til anderledes form for personkarakteristik)
Spændende måde at arbejde på Dejligt at kunne redigere sig til et tilfredsstillende resultat Jeg fik mulighed for at lave et produkt, hvor jeg talte i lang tid. Og det lykkedes! Jeg bøvlede med teknikken og brød mig ikke om at høre min egen stemme
Vi får de stille elever i tale Elevernes faglige kunnen udstilles ikke i klassen Vi får givet en platform til de elever, der tilegner sig viden via kreative udfordringer
Studiecamp –3. lektion, fredag– for alle skolens elever (1 time om ugen – frivillig eller obligatorisk) Boot camp: 3 gange om året: typisk i forlængelse af, ”advarselsrunde”(lørdage 9-15) Coaches – uddannede psykoterapeuter – samler op, hvor problemerne er af social/personlig karakter
Hf2 – 2009 før Hold fast – antal færdige antal optaget: 65Tilbage 60Studenter 46 Hold fast Antal optaget: 65Tilbage 50Studenter 49 Hold fast Antal optaget: 64Tilbage 50?