Cost-benefit analyse af cykling og sundhed Trafikdage Aalborg, 23 August 2005 Thomas Krag Mobility Advice.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy af 7.b Sct. Jørgens Skole
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Ikke-motoriserede transport former
Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Notat 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra med BRK i trafikkøber rollen. Juni.
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Hvad bliver pengene brugt til? Forklaring til budget 2014.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Udsatte familiers bosætnings- mønstre
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Koncernchef i Tryg Vesta Group
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Transport Transport  Morten, Johan og Mikkels undersøgelse:  Vi ville finde ud af, hvor mange der kører, cykler eller går i skole. Vi vil lave en film.
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
ITB 2009 Grøn it Mere effekt end du tror …. ITB 2009 It – den ny klimahelt … It har potentiale til at blive klimahelt 2% brug af verdens energi, 5 gange.
15.1 Den lineære metode Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
LK møde Grand Hotel Odense To punkter på max. ti min. 3½ min: Arrangementer i 2013/2014 5½ min: Oplæg til samarbejde mellem korps, regioner.
BeBiked Foregår på Roskilde Festival -Sommerperioden Monopol Pilotprojekt (nyt) Billigt.
Sandheden Den statistiske sandhed Den oplevede sandhed
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Procent til decimaltal
Baggrund for etablering af infosystem
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Cost-benefit analyse af cykling og sundhed
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
Blødgøring nytænkning af forsyningskonceptet HOFOR
Den danske brug af forsigtighedstilgangen Christian Ege Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd Kemiens Dag, 20. november, 2014.
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Cykling, motion, miljø og sundhed
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
VANDMILJØPLAN II - Økonomisk slutevaluering
TELEMEDICIN OG SAMFUNDSØKONOMI Christiansborg, den 5. december 2014 Z:\Excellence i Incentive\10 Formidling\Billeder til PP\PP forsidebilleder Har du et.
Finansiel vurdering af investeringer
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
 Udgifterne til sårbehandling i kommunerne vil stige med 30 % i perioden p gr af ændringer i demografiske data.  Hjort A et al: Cost of wound.
Matematik B 1.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
Grunde til at jeg elsker dig
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Knap kapacitet, 2 varer Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
VMS Energi Lektion 4 9 Marts 2010 Dynamisk effektivitet og værdisætning af forbrug af samfundsressourcer over tid. (Fokus på forskellige rentebegreber.)
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Præsentationens transcript:

Cost-benefit analyse af cykling og sundhed Trafikdage Aalborg, 23 August 2005 Thomas Krag Mobility Advice

Baggrund Cykling, motion, miljø og sundhed - rapport fra Det Økologiske Råd, Hjerteforeningen, Skole og Samfund og Dansk Cyklist Forbund (støttet af Sundhedsstyrelsen og Rockwool-fonden) Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice

Cykelfremme i Danmark 1.Baggrund for beregningerne 2.Potentialer for more cykling 3.Omkostninger til cykelfremme 4.Transportmæssige effekter 5.Fravær af officielle tal 6.Sundhedseffekter 7.Projektspecifikke tal 8.Generelle tal 9.Projektresultat 10.Beregning af brugergevinster 11.Følsomhedsanalyse 12.Anbefalinger Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice

Baggrund for beregningerne Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice bil cykel General nedadgående tendens for cykling Dog stigning i cykeltrafik i Odense og København

Baggrund for beregningerne Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Odense, opnået i 4-års periode: 20% stigning i cykeltrafik (når der kompenseres for andre effekter) 20% færre cyklist-skader 5 mill. kr ekstra om året befolkningstal (i by): København, faktisk udvikling over 10 år: 40% stigning i cykeltrafik 27% færre cyklist-skader 25 mill. kr. brugt årligt befolkningstal: Cykeltrafik i København

Potentialer for mere cykling Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Cykling og bystørrelse Område Cykling (km pr. person pr. dag) København og Frederiksberg2,5 Københavns forstæder1,4 byer med over indbyggere 1,8 byer med indbyggere1,3 byer med indbyggere0,9 mindre byer og land0,6

Potentialer for mere cykling Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice De mest cyklende kommuner Kommune Cykling (km pr. person pr. dag) Frederiksberg2,5 København2,4 Odense2,1 Holstebro2,1 Rønne2,1 Gladsaxe2,1

Potentialer for mere cykling Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Antagelse 1: Cykling i byer med mindst indbyggere (2,7 milllioner) øges til niveauet i København. Antagelse 2: En del af de korte, motoriserede ture overføres til cykel. Turlængde antal bil- tog og busture (1.000 pr. dag) gennem- snitlig turlængde (km) transport (mio. km pr. år) andel antaget overført til cykel transport overført til cykel (mio km. pr. år) 1-2 km1.1271,561733% km1.0383, % km9245, %371 I alt906

Potentialer for mere cykling Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Konklusion: 900 millioner kilometer mere cykling pr. år blandt de årige (nuværende niveau: millioner kilometer pr. år, dvs. en forventet 50% stigning) -> 1 milliard ( ) kilometer mere cykling pr. år, mindre børn medregnet

Omkostninger til cykelfremme Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Opbygningsfase: 150 millioner kr. pr. år (i 12 år) 120 millioner kr. til infrastruktur 30 millioner kr. til information og kampagner Vedligeholdelse: 50 millioner kr. pr. år (i 38 år) 25 millioner kr. til infrastruktur 25 millioner kr. til information og kampagner Begrundelse:Odense ( ) brugte 5 millioner kr. ekstra pr. år over 4 år København ( ) bruger 25 millioner kr. om året år projekt indtægt

Transportmæssige effekter Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Cykling: million person-km pr. år (+50%) Gang: 200 million person-km pr. år (+30%) Offentlig transport: -900 million person-km pr. år (-12%) Bilkørsel: -900 million person-km pr. år (-2%) Nettoeffekt: -600 million person-km pr. år (-1%)

Fravær af officielle tal Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Transport- og Energiministeriets manual for samfundsøkonomisk analyse Markedspris-metode. Nøgletalskataloget (kørselsomkostninger, skat, tidsomkostninger, eksterne omkostninger etc.) indeholder ingen tal for gang og cykling, og derfor heller ingen tal for sundhedseffekter. Behov for en række antagelser.

Sundhedseffekter Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Officiel anbefaling: En halv times motion om dagen Input: 183 timers aktivitet pr. år (f.eks. gang eller cykling). Effekt: 40-50% reduktion af risikoen for en række sygdomme (hjerte- kar, kræft, diabetes, muskel/skelet, rygsmerter, depression), mindre sygefravær og øget produktivitet, længere levetid (flere sunde leveår). Årlige besparelser pr. aktiv person: kr. (Schweiz, Brian Martin et. al, 2001) kr. (Norge, TØI, 2002) kr. (UK/Harry Rutter, statistisk værdi af liv, upubliceret) ??? kr. (ingen danske tal, men de vil formentlig ligne) pr. time 23 kr. 40 kr. 30 kr.

Sundhedseffekter Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Sundhedsbesparelser (gevinster) Offentlige besparelser Brugergevinster sundheds- effekt motion Valgt: 35 kr. pr. time, reduktionsfaktor 0,5, offentlig / bruger 40% / 60%

Projektspecifikke tal Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Trans- port- middel gang cykel off. tr. bil Hastig- hed (km/time) Kørselsom- kostninger (kr./pkm) 0 0,40 2,00 1,89 Tidsom- kostninger (kr./time) Sundheds- gevinster (kr./time) 35 0 Direkte brugerkonsekvenser: 44 millioner ekstra timer pr. år brugt på transport (+75%) 3 milliarder kr. i kørselsomkostninger sparet pr. år

Projektspecifikke tal Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Trans- port- middel gang cykel off. tr. bil Hastig- hed (km/time) Kørselsom- kostninger (kr./pkm) 0 0,40 2,00 1,78 Bruger- gevinster (kr./pkm) 0,81 0,43 0 Sundheds- gevinster (kr./pkm) 3,50 1,09 0

Projektspecifikke tal Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Trans- port- midde gang cykel off. tr. bil Hastig- hed (km/time) Eksterne omkostninger (kr./pkm) 0 0,38 Ulykkes- omkostninger (kr./pkm) 0

Projektspecifikke tal Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice adfærds- ændring år 012

Generelle tal Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Kalkulationsrente6% p.a. (til beregning af nutidsværdi) Forvridningstab20% Nettoafgiftsfaktor1,17

Projektresultat Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Offentlige udgifter mv. Initial investering i infrastruktur Vedligehold af infrastruktur Kampagner og information Offentlig andel af sundhedseffekter Ændret skatteprovenu Driftsindtægter offentlig trafik Restværdi af infrastruktur Brugergevinster Eksterne omkostninger Øvrige sundhedseffekter Forvridningstab nettonutids- værdi (mill. kr.) fuld årlig effekt (mill. kr. pr. år)

Projektresultat Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice

Projektresultat Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Nettonutidsværdi Benefit-costforhold Intern rente ,35 66,4 mill. kr % p.a.

Beregning af brugergevinster Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice GRO: Generaliserede rejseomkostninger = Kørsels- og tidsomkostninger Cost-elasticitet anvendt (normalt -1,2 til -0,05; -1,0 brugt for gang og cykling) GRO 0 GRO 1 gang8,627,00 cykel3,452,59

Følsomhedsanalyse Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Væsentligste faktorer: Sundhedseffekter (omfang, offentlig andel) Overføringsforhold (km gang/cykel/offentlig transport/bil) Brugergevinster (cost-elasticitet for gang og cykling, tidsomkostninger) Mindre vigtigt: Forholdet mellem investering og adfærdseffekter

Andre data Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice Tidsomkostninger cykelsti70 SEK/h blandet trafik90 SEK/h. Forsinkelser ventetid ved kryds140 SEK/h Komfort og tryghed Forbedringer målt med willingness-to-pay (WTP), SEK per oprindelig tur på den analyserede strækning. Omfattende cykelprogram (cykelstier, parkering, kampagner) Enkeltstående højklasset cykelrute5-10 Jævnere overflade 5-10 Separat cykelsti3-5 Forbedret vintervedligeholdelse 1-3 Sikker cykelparkering 1-3 Skiltning og vejafmærkning0,5-2 Sundhed SEK pr. ny cyklist, for ældre inaktive dog op til SEK. Kilde: Den samhällsekonomiska nyttan av cykeltrafikåtgärder - förbättring av beslutsunderlag. Naturvårdsverket, rapport 5456, april 2005.

Anbefalinger Trafikdage Aalborg, 23 august 2005 Thomas Krag Mobility Advice At undersøge nærmere: Sundhedseffekter (omfang, offentlig andel) Overføringsforhold (km gang/cykel/offentlig transport/bil) Tidsomkostninger og cost-elasticitet for gang og cykling (til beregning af brugergevinster)