Kvantitativ metode og triangulering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

? Fra 1 til 10.
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Langvarigt sygefravær
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Analyse af kvalitative data
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Program Informationer χ2-test (chi-i-anden) Projekt 3
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Kvantitative metoder
Metode og videnskab Henriette Lungholt
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Videnskabsteori og faglige metoder
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
SEO PÅ AU.
7. kursusgang Kvantitative metoder.
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
4. Kursusgang Kvalitative metoder
Hvad er målgruppeanalyse
11. Kursusgang Generaliserbarhed
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Metode Henriette Lungholt Uge
Den anerkendende interviewform
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Validitet og reliabilitet
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
7. kursusgang Kvantitative metoder.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Segmentering, interessentanalyse og kvalitativ metode
Validitet og reliabilitet
Validitet og reliabilitet
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
1 5. Kursusgang Kvalitative metoder På programmet Hvad kan man bruge kvalitative metoder til? Planlægning af interview Metodevariationer Fokusgrupper.
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Usability – øvelse 1: Kortsortering
1 20. januar Disposition Introduktion, pointer fra analysen, opsamling, videre undersøgelser - MARK Fokusgruppe -CHRISTIAN Nyt segment, SWOT -MORTEN.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Kursus i Målgruppeanalyse
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Validitet, reliabilitet og generaliserbarhed
SKABELON.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Præsentationens transcript:

Kvantitativ metode og triangulering 12.03.12 6. Kursusgang Kvantitativ metode og triangulering 12.03.12

Hvad er der galt med denne historie? Danske kandidater er for dårlige Undervisningsministeren efterspørger kvalitetsløft på landets videregående uddannelser. Kandidater fra danske universiteter er for dårlige - i hvert fald set i forhold til for ti år siden. Det viser en rundspørge til forskere og undervisere på landet universiteter, som Berlingske Research har lavet. 43,4 procent mener, at det faglige niveau for kandidater er faldet over en ti-årig periode. Ifølge eksperter kan det hænge sammen med, at der i dag er færre undervisningstimer på uddannelserne. Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) siger til Berlingske, at undersøgelsen understreger behovet for bedre kvalitet på de videregående uddannelser. "Når jeg igen og igen hører fra studerende og arbejdsgivere, at der er for lidt undervisning, så må vi til at finde ud af, hvordan vi får mere undervisning ud af de uddannelser, vi tilbyder i dag," siger Morten Østergaard til Berlingske. Han vil dog ikke love flere undervisningstimer. Også gymnasierne får en ordentlig tur af de universitets ansatte, hvor hver femte universitetsansatte er utilfredse med gymnasierne måde at forberede de unge til universitetslivet. 3.400 forskere og undervisere har deltaget i undersøgelsen. Kilde: Avisen.dk 5. marts 2012

Dagens program Midtvejsstatus… Kvantitativ metode Metodetriangulering

Projektopgaver Miniprojekt Ny opgave:  Overvej hvordan I kan bruge kvantitative metoder i projektet. Arbejd videre med jeres problemformulering. Forbered jeres undersøgelser Deadline er fredag den 16/03-12 kl. 16. Send til:Paul@media4masses.dk og prm@itu.dk

Kvales syv stadier Tematisering Design Interview Transskribering Analyse Validering Rapportering

Hvad er metode? … en systematisk måde at undersøge virkeligheden på. Det er de fremgangsmåder, vi bruger og benytter, når vi skal indsamle, bearbejde og sammenfatte information, så resultatet bliver viden. Ib Andersen: Den skinbarlige virkelighed, s.15

Design og metodevalg Valg af metode bestemmes af Problemformuleringen Situationen Tiden Ressourcerne

Dataindsamling Primære data Sekundære data Egen indsamling og registrering Sekundære data Andres indsamling og registrering Kvantitative eller kvalitative data

Kvantitativ vs. Kvalitativ ”at forklare” skal her forstås som sammenhænge mellem to faktorer f.eks. rygning og uddannelse Lund, Anker Brink (1986): Habermass i hovedet og Gallup på papiret

De tre videnskaber Naturvidenskab Humaniora Samfunds-videnskab Kvantitative undersøgelsesmetoder Videnskab er værdifri Mennesket udgør i kraft af subjektivitet en fejlkilde Virkeligheden er håndgribelig, konkret og kan opgøres i tal Metode skal være neutral Fortolkningslære Kvalitative undersøgelsesmetoder Subjektivitet For at forstå det enkelte ord i en tekst, skal man forstå og tilegne sig hele teksten, samtidig skal man forstå hele teksten for at forstå de enkelte ord - del og helhed Den hermeneutiske cirkel Fænomenologi Socialkonstruktivisme Hvordan placerer man humane og samfundsmæssige fænomener i social, økonomisk, politisk og produktionsmæssig sammenhænge? Kvalitative og kvantitative metoder Objektivitet – subjektivitet

Positivisme vs Hermeneutik

Den kvalitative metode Udgangspunkt i de humanistiske og samfundsvidenskabelige traditioner I modsætning til den naturvidenskabelige tradition Bruger interview, fokusgrupper og observation til at indsamle data

Kvantitative metoder 22.03.2010

Fuck you! - unge indvandrermænd er kvindefjendske eller..? Fra artiklen: ”De muslimske drenge vil kun have jomfruer, når de skal giftes. De opfatter pigerne fra det oprindelige hjemland som uskyldsrene, indhyllet i sommerfuglestøv” ”De muslimske drenge i Danmark ser ikke meget sommerfuglestøv over de herboende muslimske piger”. Citat fra selve rapporten: »Et flertal af de interviewede mener, at de er hurtigere udviklede end etniske danskere, og at de beholder et forspring i form af at have en større penis« Om artiklen i Jyllandsposten Der deltog 13 unge mænd og 14 kvinder i undersøgelsen. 27 i alt. Kilde: JP 5.martsog den 21. marts 2000

Er noget objektivt? ” I virkeligheden er alle rådata kvalitative af natur. Nogle af disse data har vi valgt at kategorisere og tælle op i antal, symboliseret ved arabiske tegn, som vi kalder tal. Men det bliver de jo ikke mere objektive af” Ib Andersen i ”Den skinbarlige virkelighed”

Hvornår er spørgeskemaer det rigtige redskab? Når man vil indsamle mange besvarelser Når man gerne vil arbejde med kvantificerbare data Når man gerne vil kunne generalisere sin resultater fra undersøgelsen til en større population

Lidt historie – om antal Kilde: http://www. clbs

Formålet med kvantitative undersøgelser ”Formålet med kvantitative stikprøve-undersøgelser er at finde mønstre i mangfoldigheden. Disse undersøgelser fokuserer på et mindre antal kendetegn hos mange respondenter, hvor den kvalitative undersøgelse fokuserer på et større antal kendetegn hos få undersøgte enheder.” Sepstrup, Preben (2002): ”En undersøgelse viser…”, s. 19

Måle og veje Den kvantitative metode antager, at de undersøgte forhold kan måles og værdisættes eks:   Hvor tit taler du i mobiltelefon? Hvor vigtig er din mobiltelefon for dig på en skala fra 1-5? Kan man så det?

Styrke og svagheder Metodens styrke Metodens svaghed Klarhed Overblik Tal (– en undersøgelse viser…) (Anerkendelse)   Metodens svaghed Reduceret forståelse Minus nuancer Minus dybde

Kvantitativ vs. kvalitativ At beskrive At generalisere Bredde Intervieweren – objektiv Eks. hvor mange ryger At forstå At illustrere tendenser Dybde Intervieweren - subjektiv Eks. hvorfor de ryger

Metodetriangulering

OBS Metodetriangulering behøver ikke at være tre metoder – men også to eller fem! Det er også metodetriangulering at bruge sekundær data fra andre undersøgelser

Hvad er metodetriangulering   "En måte å styrke validiteten i et prospekt på er metodetriangluering. Metodisk triangulering betyr å kompensere for svakheter ved én metode ved å bruke også andre metodiske tilnærminger.......Slik triangulering kan innebære at en bruker både kvalitative og kvantitative metoder..., eller at en bruker flere ulike kvantitative eller kvalitative metoder for å analysere en problemstilling.” Helge Østbye m.fl. (1997): "Metodebok for mediefag", s. 101

Hvad kan metodetriangulering? Støtte validiteten (gyldighed - måler man det man vil måle) af undersøgelsen Dette kan også bruges til at vurdere, validiteten af de involverede undersøgelser. Levere viden, som det kvalitative interview er dårligt til f.eks. antal brugere, uddannelse, køn, etc Åbne øjnene for nye aspekter - f.eks. hvem der er de primære brugere af en hjemmeside Sikkertrafik.dk - bekymrede mødre og mandlige trailerentusiaster   Forbehold Men dette forudsætter, at alle involverede metoder (delundersøgelser) er valide

Eksempler på triangulering Brug af flere forskellige metoder til at undersøge f.eks. et website for at få et samlet billede: Kvantitativ: hvem er brugerne(alder, køn, antal, aktivitetsniveau i forening, købsadfærd) spørgeskema(Gallup), trafikdata Kvalitativ: Fokusgrupper, interviews, observation, egen deltagelse, etc.

Former for metodetriangulering, 1 Bente Halkier beskriver tre årsager til at lave metodetriangulering:   1) For at forbedre metoderne gensidigt Ved at bruge den ene metode f.eks. fokusgruppeinterview som pilotmetode for at udvikle et større spørgeskema. 2) Som opfølgning efter hinanden for at opnå yderligere relevant information Ex. hvis individuelle interview viser, at den sociale interaktion er vigtig, så kan der følges op med fokusgruppeinterview – og omvendt.

Former for metodetriangulering, 2 3) Som ligestillede former for empiri Ex. både at bruge individuelle interview og fokusgrupper for at opnå forskellige perspektiver. (Halkier (2002): ”Fokusgrupper”, s. 18-23) Hvis I bruger metodetriangulering, så tænk over: Hvorfor er det en væsentligt eller en god fremgangsmåde til jeres formål?

Kritik af metodetriangulering Kim Schrøder: For at sige, at hvis resultaterne fra de anvendte metoder understøtter hinanden er det fint. Hvis ikke behøver, det ikke være et problem, men tegn på mangfoldighed.   ”Måske skulle vi med en anden metafor hellere se de forskellige metoder som forskellige optiske linser, hvor man jo forventer, at man ser noget forskelligt igennem dem?" Kim Schrøder: "Pionerdagene er forbi, hvor går receptionsforskningen hen", s. 13.

En anekdote I alt 125 husmødre skulle interviewes om nogle nye annoncer for hvidevare fra Bauknecht Med spørgeskemaer, farvekort, fotos ” und die ganze Schweineri“ 5-7 interviewpersoner ville have været mere end nok Morale: Kvalitative metode skal ikke leve op til kvantitative normer for at virke.