Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet
Anvendelse af video på LIFE Hvordan? Grad af netbrug i undervisningen I konfrontationstidBlended learning Netbaseret Ingen konfrontation
Anvendelse af video på IMHS Til hvad? Færdigheder Handlingsforløb Cases Refleksion Diskussion
Færdigheder Demonstration af kliniske færdigheder Eksempler: Ilæggelse af urinvejskateterurinvejskateter Øjenundersøgelse Klinisk undersøgelse af hjertepatient Intubering af patient til anæstesi Anvendelse: Undervisning Blended learning (e-learning+efterfølgende indøvning på IMHS)
Handlingsforløb Demonstration af kliniske handlingsforløb Eksempler: Kemoterapibehandling Den kliniske konsultation(inklusiv almindelige fejl) Blodtapning Anvendelse: Undervisning Blended learning (E-learning+udførsel på IMHS) Holdundervisning ved mangel på patienter Klientinformation
Cases Illustration af kliniske fund Eksempler: Hund med øregangsbetændelse Hund med discusprolaps Hund med fremmedlegeme i øjet Halt hund Anvendelse: Hold-undervisning
Cases – Ønske! Dokumentation af kliniske fund Eksempler: Kat med øregangbetændelse Hund med discusprolaps Halt hund Anvendelse: Journal Dokumentation/progression/adfærd
Reflexion Optagelser af studerende i kliniske situationer Eksempel: Operationsøvelser Anvendelse: Identifikation Selv-evaluering
Reflexion – Idé Studerendes egne optagelser Eksempel: Klinisk konsultation Anvendelse: Diskussion Evaluering/Selv-evaluering
Diskussion Oplæg til diskussion Eksempel: Klientkommunikation Klienttyper Anvendelse: Holdundervisning Diskussioner vedr. kommunikation, etik, dyrevelfærd
Anvendelse af video på LIFE Hvordan? Grad af netbrug i undervisningen I konfrontationstidBlended learning Netbaseret Ingen konfrontation
Blended learning - Basic Surgical Skills ’Pakken’ - The Educational Kit Trinvist øgede udfordringer - progression Variation En vifte af undervisnings-metoder Tilfredsstiller forskellige læringsstile DUMMIES Indøvning af kirurgiske færdigheder KADAVERE Hudsuturer og rekonstruktiv kirurgi LEVENDE FORSØGS DYR Kirurgiske procedurer inklusiv abdominal kirurgi E-LÆRING Teori+Video
’Pakken’ – Trin for trin E-learning – læs, lyt, se, repetèr Færdighedslaboratoriet - afprøv, indøv Kadavere - indøv Forsøgsgrise – udfør operationer E-learning – identificer, selv-evaluèr, repetèr
E-Learning absalon.ku.dk
Færdighedslaboratoriet To formiddage 15 stationer Dummies/Tøjdyrsmodeller Videofilm Skriftlige opgaver
Færdighedslaboratoriet
Kadaver øvelser En formiddag Dyr doneret til instituttet efter aflivning
Operationsøvelser på forsøgsgris Fire formiddage Procedurer på absalon – Video Video-optagelser af de studerende under øvelserne Lægges på nettet (lukket)
Evaluering - Studerende Vurdering af kursus i Kirurgisk Teknik Meget dårligt Dårligt Hverken godt eller dårligt 4% Godt 29% Meget godt 67%
Evaluering - Studerende Evaluering af E-learning trinnet Meget dårligt Dårligt Hverken godt eller dårligt Godt 24% Meget godt 76%
”Jeg synes det var et fantastisk kursus, og vi fik meget mere ud af operationsøvelserne fordi vi havde haft Færdighedslaboratoriet først. E-learning var super fordi du kunne gennemgå det i dit eget tempo og uden irriterende larm fra et auditorium.”
E-learning/Video – andre kurser på IMHS Klinisk Undersøgelsesmetodik Almen Medicin Almen Kirurgi Klinisk Patologi Klinisk Radiologi
Praktiske overvejelser - Video Tilgængelighed Kamera Lys Bruger/kameramand Overskuelighed Forventningsafstemning/Kvalitetsniveau Bearbejdning Redigering Faglig baggrund Anvendelighed Klient/Offentlighed Undervisning – læringsmål/færdigheder Undervisning – illustration/diskussion Dokumentation
Konklusion Overvej i hver enkelt situation: Hvad skal det bruges til? Er det et godt læringsmæssigt supplement? Er der andre metoder der er ligeså gode/bedre? Og endelig… Gør det ikke mere kompliceret end nødvendigt!