Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Svar fra et tilsyn bliver overset Kontinuitetsbrud.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
‘rum for læring’ om program og indretning af studios
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Individuel uddannelsesplan
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
TERM modellen Introduktion til øvelse
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
D E P A R T M E N T O F S M A L L A N I M A L C L I N I C A L S C I E N C E S F A C U L T Y O F L I F E S C I E N C E S U N I V E R S I T Y O F C O P E.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Præsentation af teorien transfer
Vejledningsforløb med læringskontrakt
At udforske sin egen praksis
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Videoundervisning i klinisk mikrobiologi
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Vejlederens kommunikation
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Digitale læringsmuligheder – Velfærdsteknologi, E-Læring og simulationsrum Sundhed & Omsorg Esbjerg Kommune Seminar for AMU udbydere 15. august 2014.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Obligatorisk Selvvalgt Opgave -Kirurg
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Udvalg for professionsspor
Kirurgisk færdighedstræning/simulation Region Øst
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Rollen som professionel indebærer i følge speciallægekommissionen, at man Præsterer høj kvalitet i behandling med integritet, ærlighed og medfølelse Udvise.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Aftale format – Use cases
Modul 3.3 – At arbejde med læring
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
DEN GODE STIL.
DEN GODE STIL.
Projekt: Koncept til formidling
Præsentationens transcript:

Video – ned med overliggeren! Rikke Langebæk, DVM, Phd-stud. Institut for Mindre Husdyrs Sygdomme Faculty of Life Sciences Københavns Universitet

Anvendelse af video på LIFE Hvordan? Grad af netbrug i undervisningen I konfrontationstidBlended learning Netbaseret Ingen konfrontation

Anvendelse af video på IMHS Til hvad? Færdigheder Handlingsforløb Cases Refleksion Diskussion

Færdigheder Demonstration af kliniske færdigheder Eksempler: Ilæggelse af urinvejskateterurinvejskateter Øjenundersøgelse Klinisk undersøgelse af hjertepatient Intubering af patient til anæstesi Anvendelse: Undervisning Blended learning (e-learning+efterfølgende indøvning på IMHS)

Handlingsforløb Demonstration af kliniske handlingsforløb Eksempler: Kemoterapibehandling Den kliniske konsultation(inklusiv almindelige fejl) Blodtapning Anvendelse: Undervisning Blended learning (E-learning+udførsel på IMHS) Holdundervisning ved mangel på patienter Klientinformation

Cases Illustration af kliniske fund Eksempler: Hund med øregangsbetændelse Hund med discusprolaps Hund med fremmedlegeme i øjet Halt hund Anvendelse: Hold-undervisning

Cases – Ønske! Dokumentation af kliniske fund Eksempler: Kat med øregangbetændelse Hund med discusprolaps Halt hund Anvendelse: Journal Dokumentation/progression/adfærd

Reflexion Optagelser af studerende i kliniske situationer Eksempel: Operationsøvelser Anvendelse: Identifikation Selv-evaluering

Reflexion – Idé Studerendes egne optagelser Eksempel: Klinisk konsultation Anvendelse: Diskussion Evaluering/Selv-evaluering

Diskussion Oplæg til diskussion Eksempel: Klientkommunikation Klienttyper Anvendelse: Holdundervisning Diskussioner vedr. kommunikation, etik, dyrevelfærd

Anvendelse af video på LIFE Hvordan? Grad af netbrug i undervisningen I konfrontationstidBlended learning Netbaseret Ingen konfrontation

Blended learning - Basic Surgical Skills ’Pakken’ - The Educational Kit Trinvist øgede udfordringer - progression Variation En vifte af undervisnings-metoder Tilfredsstiller forskellige læringsstile DUMMIES Indøvning af kirurgiske færdigheder KADAVERE Hudsuturer og rekonstruktiv kirurgi LEVENDE FORSØGS DYR Kirurgiske procedurer inklusiv abdominal kirurgi E-LÆRING Teori+Video

’Pakken’ – Trin for trin E-learning – læs, lyt, se, repetèr Færdighedslaboratoriet - afprøv, indøv Kadavere - indøv Forsøgsgrise – udfør operationer E-learning – identificer, selv-evaluèr, repetèr

E-Learning absalon.ku.dk

Færdighedslaboratoriet To formiddage 15 stationer  Dummies/Tøjdyrsmodeller  Videofilm  Skriftlige opgaver

Færdighedslaboratoriet

Kadaver øvelser En formiddag Dyr doneret til instituttet efter aflivning

Operationsøvelser på forsøgsgris Fire formiddage Procedurer på absalon – Video Video-optagelser af de studerende under øvelserne Lægges på nettet (lukket)

Evaluering - Studerende Vurdering af kursus i Kirurgisk Teknik Meget dårligt Dårligt Hverken godt eller dårligt 4% Godt 29% Meget godt 67%

Evaluering - Studerende Evaluering af E-learning trinnet Meget dårligt Dårligt Hverken godt eller dårligt Godt 24% Meget godt 76%

”Jeg synes det var et fantastisk kursus, og vi fik meget mere ud af operationsøvelserne fordi vi havde haft Færdighedslaboratoriet først. E-learning var super fordi du kunne gennemgå det i dit eget tempo og uden irriterende larm fra et auditorium.”

E-learning/Video – andre kurser på IMHS Klinisk Undersøgelsesmetodik Almen Medicin Almen Kirurgi Klinisk Patologi Klinisk Radiologi

Praktiske overvejelser - Video Tilgængelighed Kamera Lys Bruger/kameramand Overskuelighed Forventningsafstemning/Kvalitetsniveau Bearbejdning Redigering Faglig baggrund Anvendelighed Klient/Offentlighed Undervisning – læringsmål/færdigheder Undervisning – illustration/diskussion Dokumentation

Konklusion Overvej i hver enkelt situation: Hvad skal det bruges til? Er det et godt læringsmæssigt supplement? Er der andre metoder der er ligeså gode/bedre? Og endelig… Gør det ikke mere kompliceret end nødvendigt!