It-kompetente borgere. Stevns Kommune 21.855 indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Finsenscentret den 25. marts 2014
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Løn •Generelle lønstigninger i 2013: 0,70 % •Generelle lønstigninger i 2014: 1,21 % •Forbedringer af overenskomsterne pr. 1. januar 2014: 0,25 % •Reguleringsordningen.
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
EU Socialfondsprojektet
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
PR Kampagne for folkeskolen
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
 Projektets ordinære målgruppe var ældreområdet  Efter at have foretaget interviews med ældrechefer i Vordingborg og Næstved, stod det klart, at projektet.
ESCO Energy Service COmpany
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
Afslut med at henvise til Modstrøm
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune • indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
”Nemt på Nettet” - kurser for borger og ansatte i digital selvbetjening / Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – Vejle 10. oktober 2012.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: 1
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Biblioteket lærer borgerne it - forskellige måder og forskellige steder v/ Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – 27. marts 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Introduktion til eDag3- kampagnen og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. kampagne og konferencemedarbejder Karina Velling Olesen, IT- og Telestyrelsen.
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Morten Elbro HR Chef SILVAN-Kæden
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Forhistorie. Indtil Tidligere amtsskole med tilknyttet ”fælles kommunal” SFO. ”fælles kommunal” SFO. 2 adskilte budgetter. Lærerne arbejdede.
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Uddannelsesafklarende samtaler
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Hvem er vi og hvad laver vi? Undervisning på bibliotekerne i Odense Kommune. 120 kurser i 2014 Rejsehold til plejecentre og bosteder De unge De udsatte.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Digital Post – kommunikationen til borgerne
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Aktiviteter Resultater (kort/langt sigt) Effekter Forandringsteori for Frivillighuset 2013 Udfordringer: Brugernes behov ændrer sig løbende og aktiviteterne.
- Fritidsvejledning i Viborg Kommune
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
Læsning giver livsglæde Formål: At tydeliggøre biblioteket og litteraturen som middel til at skabe et øget positivt indhold i tilværelsen hos borgere med.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Seniorsurf-dag 2012 Evaluering. Antal besøgende på Seniorsurf-dagen Gennemsnitligt besøgstal pr. sted: 17,8 Antal undervisningsteder: 462 Opregnet besøgstal.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
IT-værktøjer i Jobrettet indsats
Nye medlemmer og frivillige i aftenskolen
Mobil- og bredbåndsdækning
”Sådan bruger du digital post”
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Præsentationens transcript:

It-kompetente borgere

Stevns Kommune

indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere - 11,9 årsværk

Forhistorie Synliggørelse af bibliotekerne Kommunale hjemmesider Tværfaglige arbejdsgrupper Mindre kommune Medarbejdernes enorme betydning

Stevns Kommune kender til værdien af at komme på Danmarkskortet Derfor anerkender Stevns Kommune bibliotekerne for deres indsats Kommunen er vidende om bibliotekernes kunnen og professionalisme Kommunen er klar over bibliotekernes uundværlighed

Hvordan er aftalen kommet i hus? Digitalisering i Stevns Kommune Det Digitale Taskforce Tvunget til at kompetenceudvikle borgere og virksomheder Tillid til at biblioteket kan påtage sig opgaven Rådhuset er ikke selv interesseret

It-kompetente borgere Organisering Stevns Kommunes projekt Bibliotekerne varetager opgaven i praksis i tæt samspil med afdelinger og eksterne institutioner Projektorganisation Projektleder: Marianne Sivertsen Referencegruppe

Samarbejdspartnere Rådhuset, - borgerservice, HR, øvrige afdelinger Eksterne institutioner Ældresagen, Ældrerådet Landsbyernes Fællesråd Relevante foreninger, aftenskoler Erhvervschefen, Erhvervsrådet

Mål At øge borgernes it-kompetencer, så de kan begå sig digitalt i deres kontakt med Stevns Kommune. At gøre borgerne selvhjulpne og trygge ved digital kontakt med det offentlige, så de betjener sig selv, søger information og benytter NemID, NemSMS og digital postkasse.

En massiv promovering af kurserne vil som en afledt effekt kaste lys over de digitale løsninger, digital postkasse osv., så de muligheder også bliver synliggjort for ’ikke- kursister’. Synliggørelsen af de digitale løsninger kan også medvirke til at flytte de borgere, som kan – men ikke vil – bruge dem.

Målgrupper Stevns Kommunes borgere Ansatte - i fritiden Fritidshusbeboere Særlige målgrupper Virksomheder

Budget kr. Løn kr. Mobilt udstyr kr. Markedsføring kr. Andre udgifter kr.

Hvordan løser vi opgaven i praksis? Digitale Ambassadører Bjarne Herskins metode 10 undervisere Baseteam og Offteam

Hvor langt er vi nået? Folder med forårets kurser på bibliotekerne - 85 i alt, +25 ekstrakurser Kick-off dag Presseomtale, lokalradio, dagblade Kursusstart 5.marts

Hvad skal der ellers ske? Kurser i lokalsamfund Udvalgte målgrupper, rådhuset kan have ønske om særlige selvbetjeningsløsninger, institutioner kan rekvirere kurser f.eks. i forbindelse med et forældremøde Kurser for virksomheder, ex. i NemRefusion Truckerstævne, Kulturens Motionsdag, messer, markedsdage, butikker Grænseflade til andre kommunale projekter

Succeskriterier I projektperioden tilbydes mindst 150 kurser. Der afholdes kurser på alle 3 biblioteker og på forskellige tidspunkter, herunder også om aftenen. Desuden afvikles kurser i lokalsamfundene og kurser for udvalgte målgrupper. I forbindelse med kurserne foretages en skriftlig evaluering, hvor

80% af deltagerne skal tilkendegive, at de enten har eller vil oprette en NemID. 80% af deltagerne skal tilkendegive, at de enten har eller vil oprette en digital postkasse. 90% af deltagerne skal tilkendegive, at kurset har givet dem ny, relevant og brugbar viden, som gør dem bedre i stand til at begå sig digitalt i kontakten med Stevns Kommune. 90% af deltagerne skal tilkendegive, at de er blevet mere trygge omkring digital kontakt med kommunen.

Bibliotekernes sidegevinster Kompetenceløft HK Enestående chance for at ruste os til fremtiden

Hvis I vil vide mere Projektleder Marianne Sivertsen Stevns Bibliotekerne Tlf.: Mobil