Omgivelsernes indflydelse på konsumentadfærden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Definition på evaluering
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Kulturmøder og kulturforskelle
10 Konkurrencesituation
En grundlæggende introduktion
PEST Analyse værktøj.
LEVEKÅR, LIVSFORMER & LIVSSTIL
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Afsætning 2012.
Produktion og Logistik
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
8 Segmentering og målgruppevalg
Kultur i organisationer
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
NOEA/Aalborg Universitet
Sociologi – Individ og samfund
Markedskommunikation - del 1
AFSÆTNING A – Schønberg
AFSÆTNING B – Schønberg
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Hvad kan I forvente som forældre?
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Forretningsmodel.
Danmark i en globaliseret verden
Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7
Hedegårdenes Skole 2009 / Værdidebat. Værdidebat - synlighed og handling.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Livsstilsanalyse i Danmark
En præsentation af forskellige indfaldsvinkler
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
1 Værdidebat - synlighed og handling Værdidebat Globalisering Medborgerskab Bæredygtighed Pædagogisk udvikling.
Introduktion til Konsumentadfærd
Lyngby storcenter LSC har de seneste par år set en negativ udvikling på markedet. Hvordan kan de formå, at ændre denne udvikling til noget positivt?       Hvem.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
8 Segmentering og målgruppevalg
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Tommy Engedal Kronborg
Kvalitative metoder.
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
Segmentering - grundlag og metoder
Socialisering Kapitel 5.
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Målgrupper og segmentering
Livsstilsanalyse i Danmark
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Idegrundlag og målsætninger
10 Konkurrencesituation
Kunder og kommunikation
Præsentationens transcript:

Omgivelsernes indflydelse på konsumentadfærden Produkt/forbrugerrelation

Omgivelser Makro Mikro kultur, klima, religion, økonomi, politisk system effekt på generelle værdier, købsretninger, mængder, processer og tidspunkter Mikro butik, musik, displays, familie, venner, osv. Effekt på specifik behovstilfredstillende adfærd, konkret forretnings- og mærkevalg

Extern influering på forbrugerne Kultur Subkultur Social klasse Reference gruppe Situation

Kultur (1) Definition Kendetegn Indflydelse meninger, opfattelser, værdier der er fælles for majoriteten af individer i en social gruppe Kendetegn socialt (deles med andre), dynamisk, uhåndgribeligt, sprog og andre symboler, tillært, sammenhængende Indflydelse kultur og subkultur har stor indflydelse på vores værdier, opfattelser, cognitive og affektive reaktionsmønstre og adfærd

Kultur (2) Indlæring Måling familien (socialisering) samfundets institutioner annoncering og vareforbrug Måling indholdsanalyse desk-research Observation (etnografi) iagttagelse Værdimåling monitor-tracking løbende ad hoc markedsundersøgelser

Kultur (3) Måling Værdimåling (fortsat) terminale værdier; måling af den relative vigtighed af at opnå de personlige mål instrumentale værdier; måling af de grundlæggende tiltag et individ vil foretage for at opnå sine personlige mål resultater; kulturens grad af fokus på materialistiske goder og ”åbenhed” overfor nye produkter

Kultur (4) Kulturoverføring hvordan kulturelle meninger overføres gennem institutioner og individer fra kulturel verden til produkter kulturelle opfattelser ved produkter fra produkter til forbrugere kulturelle opfattelser hos forbrugerne fra forbrugeropfattelser til kultur vigtigt at følge, styrke og tilpasse et mærkes kulturelle mening, er en del af “brand equity”

Subkultur Definition afgrænsede grupper med fælles kulturelle meninger om affektive og cognitive reaktioner, adfærd og omgivelser segmenter defineret udfra demografi, etniske forhold, psykografi, livsstil

”Cross-Culturel” adfærd Definition hvordan forbrugerne i 2 eller flere kulturer lig hinanden ”Country of origin” positive, negative eller neutrale holdninger til produktionslandet udtrykt gennem perception, attitude, præference og erfaring Global eller lokal markedsføringsstrategi Standardisering eller tilpasning af produktet

Social klasse Definition statushierarki med gruppering efter erhvervsprestige og anseelse faktisk een stor subkultur indikatorer erhverv uddannelse indkomst

Social gruppe Definition Basisopdeling 2 eller flere personer, der igennem interaktion søger at realisere fælles målsætninger Basisopdeling subjektive inddeling; selvopfattelser omdømme inddeling; opfattelsen af andre objektive inddeling; socialøkonomiske faktorer

Referencegruppe Definition en eller flere personer, der benyttes som basis for sammenligning/referencepunkt og dermed påvirker affektive og cognitive reaktioner og adfærd man behøver ikke at være medlem af en referencegruppe

Referencegruppe Typer Roller normative grupper (f.eks. familien) som har indflydelse på generelle værdier og holdninger komparative grupper (f.eks. venner) som har indflydelse på specifikke holdninger indirekte grupper (f.eks. media); blanding af ovenstående Roller influenter, informationsvogtere, planlæggere, beslutningstagere, købere, vedligeholdere, brugere, ”skraldemænd”

Segmentering Definition Opdeling af markedet henimod grupper af ensartede/homogene konsumenter og udvælgelse udfra væsentlige efterspørgsels- kriterier af den/de grupper, som virksomheden ønsker at betjene.

Strategisk vurdering Segmentets størrelse og vækstpotentiale Segmentets strukturelle attraktivitet Bedømmelse af konkurrenceintensiteten Betydende segmenteringskriterier Segmenteringsvariable og –baser Countersegmentering Sammenlægning af flere segmenter for at skabe tilstrækkeligt potentiale Virksomhedens egne mål og ressourcer

Strategisk markedsføring Differentieret markedsføring Specifikt designet marketing mix rettet mod hvert segment Som regel større salg og flere omkostninger Udifferentieret markedsføring Samme marketing mix rettes mod hele markedet Som regel mindre salg (ifht. diff.) og færre omkostninger

Segmenteringsbaser (1) Geografi Land Regioner Amter Større byer Mindre byer Urbanisering (befolkningstæthed) Landbefolkning

Segmenteringsbaser (2) Demografi Køn Alder Civilstand single, gift, samboende, fraskilt Indkomst husstands- og personlig Uddannelse lang, mellem, kort, student, lærlinge, ingen Beskæftigelse nuværende, arbejdsløs, hjemmegående, pensioneret

Segmenteringsbaser (3) Psykografi Livsstil, f.eks. Ideologi Moderne Pragmatisk Traditionel Miljøbevidsthed Økologi Status Natur Osv …

Segmenteringsbaser (4) Psykologiske Behovsmotiver Sikkerhed, sociale, selvrealisering, selvværd Personlighed Aggressiv/passiv, søgende, udadvendt/indadvendt, selvsikker, usikker Perception Opfattelser af høj/moderat/lav risiko Indlæring Lille eller stor involvering Attituder Positiv eller negativ holdning

Segmenteringsbaser (5) Adfærdsmæssige faktorer Forbrugsstørrelse Heavy-, medium- og light users Cognitivt niveau Ubevidst, bevidst, interesseret eller entusiastisk ifht. produktet Mærkeloyalitet Loyalitetsbarometer efter ingen, nogen eller stærk loyalitet til mærket

Segmenteringsbaser (6) Benefit segmentering Opfattede nytteværdier og fordele Bekvemmelighed Økonomisk Sundhed Social accept Osv.

Segmenteringsbaser (7) Forbrugssituation Formål Nødvendighed, interesse, hobby, mode, osv. Sammen med andre Familie, venner, alene Sted Beslutninger hjemme, arbejde, klubben, foreningen, butikken Tidspunkt I fritiden, på arbejde, morgen, aften, hverdag, weekend

Segmenteringsbaser (8) Socio-kulturelle tilhørsforhold Kultur vestlig, asiatisk, afrikansk, m.m. Religion troende eller ikke troende, retning Subkultur etniske grupper Social klasse erhvervsprestige Livscyklus Børn, unge, voksne, forældre, pensionister