Virksomhedens informationsbehandling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Kvalitet i systemudvikling
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Anskaffelse af ny teknologi
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Skabelon til strategisk plan
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Iterativ udvikling og UP
Begreber og Redskaber 6. Afprøvning Formål: •Ekstern afprøvning (Funktionstest). •Hvordan dokumenterer man afprøvning i en rapport. •Hvordan konstuerer.
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Softwarekonstruktion
Udvikling og styring af en virksomhed
Virksomhedens informationsbehandling (Økonomistyring I) HD 5
Virksomhedens informationsbehandling
Fra innovation til projektudvikling
IT i undervisningen.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 4 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 13 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 17 HD 5. semester forår 2010
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
24. Kvalitet i forsyningskæden
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Virksomhedens informationsbehandling
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Virksomhedens informationsbehandling lektion 17 AIS udviklingsstrategier Ved. Jens Godik Højen.
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Projektafslutning – Navision Attain
Virksomhedens informationsbehandling lektion Ved. Jens Godik Højen.
Contextual design Opgave F gruppe Mål Videndeling: Alle medarbejder hos HP Element skal være i stand til at hente information ud af systemet.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Virksomhedens informationsbehandling
Sikring af ensartet sagsbehandling og kvalitet i projekt med eksterne konsulenter Hasse Milter & Sune D. Lillie – Region Sjælland.
Perspektivering & Demonstration v. Claus. Resultat af Accepttest Produkt perspektiver Videreudvikling Demonstration.
Data Warehouse - indledning 8. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, Februar 2010 Fredag kl
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Virksomhedens informationsbehandling lektion Ved. Jens Godik Højen.
Virksomhedens informationsbehandling
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Virksomhedens informationsbehandling Opgave inden for databehandling Opgave 1 Ved. Jens Godik Højen.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Begreber i systemudviklingsprocessen Udviklingsmodel Metode Beskrivelsesteknik Værktøj.
Introduktion til Systemudvikling Datalogi Modul 1 Efterår 2000 LCK.
Miljøcertificering på IBOS
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Evaluering.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
1.08 Test.
Virksomhedssamarbejde
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Implementering og dokumentation
Implementering og dokumentation
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Virksomhedens informationsbehandling lektion 16 Introduktion til systemudvikling 11-11-2009 Ved. Jens Godik Højen

Program De fem faser i systemudvikling Metodiske overvejelser vedrørende aktører. Metode - metodik Hvorfor er grundig systemudvikling vigtig? Diskuter forskellige planlægningsteknikker Modstand mod forandring  igen

Grunde til udskiftning af system Ændring i virksomhedens krav og behov for information Teknologiske ændringer Forbedrede forretningsprocesser Produktivitetsforbedringer Vækst / stagnation / resignation Systemintegration Forældet teknologier

Systemudviklingslivscyklus Systemanalyse – helhedsanalyse over hvilke opgaver systemet skal løse, hvordan datagrundlaget skaffes samt hvilke brugere der skal betjene systemet. Konceptuelt design – hvilket design skal anvendes?, hvordan skal inddata og uddata funktionerne fungerer, hvilket uddannelsesniveau skal betjene det færdige produkt. Fysisk design – datakilde, output, input, programudvikling, procedurer, ´kontroller, et færdigt system? Implementering og konvertering – installering af systemet, test systemet, undervisning, dokumenter, konvertering af gamle data? Betjening og vedligeholdelse – finindstilling, detalje fejlfinding, betjening, ændre, optimer. Se figur side 683 Mellem alle fem faser skal der fastsættes milesten i form af økonomiske, tekniske, regel, tidsmæssige og operationelle gennemførlige mål

Aktørrollen i systemudvikling Ledelse Revisorer Medarbejdere Informationssystemer styregruppe Projektudvikling team Systemer analytikere og programmører Eksterne aktører Anvend figuren side 701

Metodik og metode Metode er måden hvorpå man gør Metodik er værktøjet hvorved man løser

Paradigme og arbejdsparadigme Paradigme er en lang række ”spilleregler” sammensat af et mixtum compositum mellem semantik, lingvistik, logik, normer m.v. i et porøst relationelt sammenspil. Et arbejdsparadigme består af metodik, metodisk procedure og teknik, dertil skal der tages højde for ”nært beslægtede”, afledede perspektiver som igen indeholder metodik, metodiske procedurer og teknik af betydning

Vandfaldsmodellen s. 687 er en model for udvikling af software Kravspecifikation Design Implementation Afprøvning/fejlfinding Integration og vedligeholdelse.

Modstand mod forandring Personlige karakteristika og baggrund Måde, hvorpå ændringen er indført Erfaringerne med tidligere ændringer Sikre topledelses opbakning kommunikation Systematiske fejl og naturlig modstand mod nære forandringer Forstyrrende karakter af forandringsprocessen frygt

Forebyggelse af adfærdsmæssige problemer Opfylde brugernes behov Hold kommunikation linjer åbne Opretholde en sikker og åben atmosfære Få støtte til forvaltning Dæmpe frygten Opfordre til bruger deltagelse Give ærlig feedback Sikre at brugerne forstår systemet Beskrive nye udfordringer og muligheder Løbende evaluering af ydeevne Teste systemets integritet Undgå følelsesmæssig indblanding Præsenter systemet i den rette sammenhæng med den rette aktør Afstemning af brugernes forventninger anvend simpelt brugervenligt design

Virkelighed igen igen