Udvikling i og af professionen set fra et uddannelsesmæssigt perspektiv Landskonference for udviklingssygeplejersker og kliniske oversygeplejersker 9.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Klasseledelses- og relationskompetence
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Uddannelse til tværfaglighed
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Fagidentitet Takt eller utakt mellem uddannelse og arbejdspraksis.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
At høre stemmer – en fælles indsats.
i dødens og omsorgens rum
Sygeplejerskens virke
Information til samfundet og politikere
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Sygeplejeruddannelsen
Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg
Borger- og lægeperspektiver v. Marie Brandhøj Wiuff, sociolog, projektleder.
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Sygeplejerske Lone Woelders
Sygepleje som profession
Social- og sundhedshjælper
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Følge- Op.
Patientforløb internt i Onkologisk Afdeling og i samarbejde med regionshospitalerne.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
T. Rune Nielsen, neuropsykolog, Ph.D.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Hvad er relationel koordinering
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Læring i et vejledningsperspektiv
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Den svære samtale PsykiatriFondens Børne- og UngeProjekt.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Introduktion til opgaveskrivning
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Praksissygeplejerskers tanker og visioner for almen praksis
brugerinddragelse i Danmark
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Velkommen til Temadag for Gerontologiske og Geriatriske sygeplejersker
Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Apotek-Højskole projektet, 2. Del 2000 Angina pectoris patienten og sygehusapoteket Information om lægemidler på kardiologiske afdelinger Resultater fra.
Sygepleje og fagidentitet
Sygeplejens virksomhedsfelt
Team Frederiksberg Hjemmepleje
 Cirka 30 Limited care(LC) patienter  Cirka 12 Selfcare(SC) patienter  Cirka 20 Hjemmehæmodialyse(HHD) patienter  Strukturændring 2012  Den enkelte.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
De pårørende i beslutningsrummet
"De er jo så søde alle sammen"
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Præsentationens transcript:

Udvikling i og af professionen set fra et uddannelsesmæssigt perspektiv Landskonference for udviklingssygeplejersker og kliniske oversygeplejersker 9. Oktober 2007 ved Christina Holm-Petersen Organisationssociolog, projektleder v. Dansk Sundhedsinstitut Phd forsvar 21. november 2007

Udgangspunkt i en DSI undersøgelse på tre afdelinger 1.Hjertemedicinsk Afdeling B2, Skejby 2.Endokrinologisk afdeling J106, Herlev 3.Gastroenterologisk, hepatologisk afdeling I23, Bispebjerg.

Tre delundersøgelser Observationsstudier (9-11 primært dagvagter) Interview (individuelle og fokusgruppeinterview) Tids- og opgaveregistrering (3x3 dagvagter).

Analytisk skelnen mellem fagidentiteter 1.Generel sygeplejerske fagidentitet 2.Lokal (afdelingsspecifik ideal-faglig identitet 3.Lokal (afdelingsspecifik) praktisk-faglig identitet

Operationalisering af identitetsteori Relationelt syn på identitet –Hvordan gøres en gruppe til et VI i dagligdags situationer? –Hvilke fælles opfattelser af, hvordan dette VI gør her, findes? fx har fælles normer for den gode sygepleje –Hvordan trækkes der grænser til andre grupperinger? VI-DE relationer

Mangefacetterede opgaver (1/2) Behandlings- og medicinopgaver Overvågningsopgaver Personlig pleje og hygiejneopgaver Sårplejeopgaver Mobiliseringsopgaver Tovholderopgaver Informationsopgaver

Mangefacetterede opgaver (2/2) Ernæringsopgaver Lytte og lindre opgaver Patientadministrationsopgaver Dokumentationsopgaver Værtindeopgaver Serviceopgaver Rengøringsopgaver Uddannelsesopgaver

Sygeplejerskens hverdag Personlig hygiejne, pleje og almindelig ernæring 7 % (heraf 4 % med patient) Medicinering 16 % (heraf 6 % med patienten) Kommunikation med patient/pårørende 14 % –10 % oplæring til og fra patient –Psyko-emotionel samtale 1 % Stuegang og lægerelateret arbejde 12 %

Sygeplejerskens hverdag (2) Pauser 11 % Administrativt arbejde og koordinering 19 % Kommunikation om patienter 9 % Husholdningsopgave 6 % Andet (herunder tale med observatøren) 6 %

Sygeplejerskens hverdag (3) Her-og-nu-orientering –Variation –Samtidighed –Afbrydelser Konsekvenser –Reagerer fremfor organiserer!

Sygeplejersken og patienten 30 % af tiden er sammen med patienten –Personlig hygiejne, pleje og alm. ernæring 4 % –Medicinering 6 % –Patientoplæring 10 % –Anden samtale med patient 3 % –Psykoemotionel samtale med patient 1 % –Stuegang 6 %

Hverdagens fagidentiteter Den uklare relation til social- og sundhedsassistenterne og sygehjælperne. –Den formelle og uformelle arbejdsdeling –Parløb, ad hoc blæksprutte eller fuld uddelegering? –En fortælling om lighed

Hverdagens fagidentiteter Den verbale distance til lægerne og samarbejdet med dem. –To ligeværdige perspektiver? –Hierarki og afhængighed –At få tingene til at glide i hverdagen

Hverdagens fagidentiteter Den verbale distance til lægerne og samarbejdet med dem. –Det usynlige ansvar –Den overvældende ansvarsfølelse

Hverdagens fagidentiteter Belastende samarbejde med hjemmeplejen.

Hverdagens fagidentiteter Den verbale distance til patienter og pårørende. –Kategorisering –Det svære følelsesarbejde

Ideelle forestillinger og praktisk virkelighed Forestilling og virkelighed harmonerer ikke –Gabet leder ind imellem til frustration, vrede og utilfredshed med systemet og ofte til dårlig samvittighed.

Overraskelser og ting at undre sig over! På tværs Specialefaglighed som forskel Omsorg 1 % Faglighed og relationer

Barrierer for omsorg Produktionsorientering Travlhed Arbejdets organisering Manglende overskud Svag professionel omsorgsfaglighed

Hvor skal vi hen? Minilægen (opstigning mod lægerne) Venflon og andre kedelige opgaver Øget delegering til social- og sundhedsassistenter? Hvad er sygeplejerskefaglighed i det daglige?

Hvordan styrkes fagligheden? Den praktiske faglighed omkring omsorg og kommunikation –Redskaber, faglige rum, supervision, fagligt fokus og med tiden en del af uddannelsen. –Fokus på de organisatoriske og fysiske rammer, arbejdets organisering og prioritering.

Hvordan styrkes fagligheden? Overvejelse: Specialisering –Klinisk specialisering giver mere faglig stolthed og mere sikkerhed i behandlingen. –Specialisering giver mulighed for mere selvstændighed i samarbejdet med lægerne.

Fremtiden: Faglighed og samarbejde? De faglige og de relationelle kompetencer. –”Jeg ser sådan på det, at hvis man er positiv, så er personalet det også”. (Drua, ældre dame efter hofteoperation på Holstebro Sygehus, accelereret patientforløb, DR TV, Mit Danmark ).