Uddannelserne på tværs – oplæg til diskussion ved bordene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Blended learning – hvordan?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
En ph. d. afhandling af cand. pæd
Projekt læring i praktik
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Dansen omkring handicapbegrebet
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
De første erfaringer med…
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
29. September 2011 Helle Bjerg & Lars E. D. Knudsen INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Bridging the Gap – foreløbige perspektiver.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Teori og praksis i ingeniøruddannelsen
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Sygepleje og fagidentitet
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Bachelorprojektvejledning?
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Vidensbaseret praksis i botilbud
Professionsidentitet og teori/praksis
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Kvalitet i uddannelsen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Uddannelserne på tværs – oplæg til diskussion ved bordene V. Lisbeth Haastrup, DPU

Professionsuddannelser I forandring Professionsbachelorkoncept standardiserer og akademisrer Fra lokalt forankrede uddannelsessteder til regionale UC´er Ændring I ledelse og opgaver Fælles campus – tværprofessionelt samarbejde Ændret rekruttering af studerende Konjunktursvingninger Nyt fokus på teori-praksisproblematik, Forandringer som tænkes løst af uddannelsesstederne? Forandringer i uddannelserne og i professionspraksis må ses i sammenhæng

Brobygning som metafor Indsigter: Brobygningsmetafor er genkendelig og udbredt Bygger på en dualisme – og et ideal om at veksle og koble. Brobygning ligger til grund for mange tiltag fra uddannelsesstederne. Brobygning ser fra et uddannelsesplanlægger og administratorperspektiv.

Brobygningsprojektet Vi indskriver os i denne selvfølgelighed med vores projekt – men prøver teoretisk/logisk at medtænke andre muligheder – og mulige forandringer. Brobygningsmetaforen og vores design lægger op til at lede efter sammenhænge, mangel på sammenhænge, sammenbrud, overgange, koblinger, brud, dilemmaer. Ud fra disse forudsætninger kan vi foreløbigt pege på:

Kriterier for succesfuld praksis for hver ende af broen. Uddannelsessteder: Klar målsætning Ledelsesfokus Reflekterede undervisere Systematisk opfølgning Ressourceallokering og prioritering Praktiksteder Uddannelse som fokus Uddannede og reflekterede praktikvejledere Ressourcerallokering og prioritering

Kriterier for succes I brobygning Klare mål, rammer og vejledning for relationen mellem de tre parter uddannelsessted, praktiksted og de studerende. Mangfoldighed af tiltag i sammenhæng, Helhed og opfølgning er vigtigere end det enkelte tiltag. Undervisernes og praktikvejledernes teori-praksisforståelser og deres refleksionsniveau, konsensus og samarbejde. Underviseres professionskendskab og praktikvejlederes uddannelse og ressourcer til vejledning. Mulighed for et tredje læringsrum - laboratorium/værksted/øvelser som rollespil.

Spørgsmålstegn ved brobygningsmetaforen? Topos og logos modellen peger på at relationen er mere kompleks og processuel. Skift og overgange mellem steder og måder at praktisere teori og praksis rummer løbende muligheder for såvel fastholdelse som frafald. Skift og overgange mellem steder og måder at praktisere teori og praksis kan tage sig helt forskelligt ud for undervisere, studerende og praktikvejledere. Skift og overgange mellem steder og måder at praktisere teori og praksis kan tage sig helt forskelligt ud for hver af livsformerne.

Forskelle på hvad broen bygges over Professionsuddannelsernes faglighed Pædagogisk Sundhedsfaglig Teknisk Professionsuddannelsernes arbejdsmarked Offentlige velfærdsprofessioner Private markedsorienterede professioner

Frafald som problem? Fravalg og omvalg – selektion og omfordeling kan vurderes forskelligt efter hvorfra man ser. Der er en centrifugalkraft og en centripetal mulighed i enhver situation/tiltag i professionsuddannelserne. Praktikophold kan både ses som sortering og som springbrædt til arbejde. Den svære teori kan både ses som sortering og som invitation til professionsfællesskab. Optag og frafald hænger sammen. Men ikke kun med teori-praksisforholdet. Frafald fortsætter trods store ændringer.

Forholdet mellem kulturelle og sociologiske analysekategorier Ser hver sit - supplerer hinanden. Opsamling på livsformer Opsamling på sociologiske statistiske variable

Opsamling på livsformer

Relationer mellem livsformer i professionsbachelorudannelserne Uddannelsesplanlægning er tænkt ud fra karrierelivsformens begreber Uddannelserne søges af studerende med alle livsformer. Uddannelserne og de forskellige livsformer matcher ikke hinanden lige godt Uddannelserne og de studerende søges generelt styret med formelle kontrolteknologier der passer til lønarbejderlivsform.

Sammenfald og forskel I livsformer Sammenfald af livsformer mellem de tre invovlerede parter giver styrke til professionen, Fokus på det faglige, og indforstået personlig dannelse og professionskultur selektere på det faglige. Ikke italesat selvfølgeligheder reproducerer indre modsætninger. (ingeniører og sygeplejersker) Forskel I livsformer mellem de tre parter giver usikkerhed, modsætninger og mindre anerkendelse til professionen. Fokus på personlig dannelse og professionskultur, selektere på personlighed. Italesættelse og reflektion giver mulighed for udvikling og forandring (Pædagoger og lærere)

Oversete modsætninger Professionsuddannelserne tiltrækker ikke mange studerende med træk af karrierelivsform. Såvel uddannelse som profession giver mindre gode vilkår for karrierelivsformen. Bekendtgørelser ud fra karrierelivsformens begreber opsætter succesmål som mange studerende ikke kan honorere. Bidrager det til lavere anerkendelse og status for uddannelserne og professionerne?

Oversete modsætninger Professionsuddannelserne søges af mange med træk af lønarbejderlivsform. Klare rammer, standarder og sikkerhed i uddannelse og arbejde efterspørges – men imødekommes først som straf når de studerende er faret vild i karrierelivsformens krav. Fører det til lavere niveau, lav status, frafald – og skrappere styring der gør uddannelse og arbejde surt for alle?

Oversete modsætninger Velfærdsuddannelserne bygger på og tiltrækker mange studerende med træk af personorienteret livsform. Denne livsform opfattes ambivalent i uddannelse såvel som profession. Velfærdsprofessioner uden udøvere med træk af den personorienterede er måske dårligt stillede?

Oversete modsætninger Professionsuddannelserne tiltrækker en del studerende med træk af selvstændig livsform. Bortset fra i ingeniørstudiet imødekommes denne måde at opfatte studiet ikke på en eksplicit måde. Studerende og professionsudøvere med træk af selvstændig livsform udfylder vigtige opgaver også i den offentlige sektor.

Opsamling på frafaldsfaktorer

Frafaldskategorien køn AKF viste at kønnet i mindretal har større frafald. Kønsfordeling på de fire uddannelserne er meget skæv og meget forskellig. Men den tages også meget selvfølgeligt, ligesom kønsarbejdsdelingen på arbejdsmarkedet og mellem offentlig og privat sektor. Ud over en formel ligestillingspolitik, ses der forbavsende få tiltag indenfor denne problematik. Hvordan kan teori-praksisforståelser og livsformer kaste lys over kønsdimensionen?

Frafaldskategorien etnicitet Etnicitet viser interessante forskelle. På velfærdsuddannelserne er der få studerende med anden etnisk baggrund – og de anses for at være et problem der skal tages særligt hånd om. På ingeniøruddannelsen er der mange internationale studerende. Der laves strukturelle, organisatoriske tilpasninger, f.eks. undervisning på engelsk. Det ses som en ressource og give status udad, Forskellige integrationsstrategier? Forskellige arbejdsmarkeder?

Frafaldskategorien alder Aldersspredningen er meget stor på nogle uddannelsessteder og meget lille på andre. Homogenitet på holdene opleves som lettere af en del undervisere, Heterogenitet som en ressource blandt de studerende der oplever den. Tidligere uddannelser og erhvervserfaring giver merit og målrettethed for studerende – men fordømmes som samfundsmæssigt spild.

Frafaldskategori familiedannelse Familiedannelse fremmer fastholdelse. Ansvar for andre, nødvendigheden af at kunne forsørge andre tvinger til at blive ved. Familiebaggrund og sociale og sundhedsmæssige problemer blandt forældre og partnere/ekspartnere ser ud til at motivere start på uddannelse i velfærdsprofessionerne. og betyde udfordringer med Konfrontationen med selvoplevede problemer som kommende professionel giver risiko for frafald i praktik. Studentertilværelsen kan for nogen ses som en fleksibel tilpasning til en svær familiesituation/personlige problemer?

Frafaldskategori uddannelsesforudsætninger Karakter niveau fra tidligere eksamen viser i AKF data at have betydning for om teori-praksiskoblingen opleves som problematisk. Oplevelsen af succes i praktik kan fastholde også selvom teorien opleves som svær. Oplevelsen af fiasko i praktik fører snarere til frafald. Krav om bestemte fag i gymnasiet for at komme ind på bestemte uddannelser/vælge studieretning fører til meget skæve rekrutteringer fordelt på uddannelsesforudsætninger til professionsuddannelserne. Lærer- og sygeplejerskeuddannelserne hæver niveauet. Pædagoguddannelsen, der ikke stiller krav om særlige skolefag, samler op.

Uregelmæssige, afbrudte studieforløb Nogle studerende har uregelmæssige, afbrudte studieforløb bag sig. De registreres som frafaldne og problematiske, men er måske stoppet med uddannelsen og starter igen senere, Frem for at se det alene som et problem fra et uddannelsesplanlægnings- og ressourceperspektiv, kan det ses som individuelle udviklingsprocesser og fleksible tilpasninger . Dobbeltuddannelser registreres ikke som overforbrug af ressourcer, men er en anden udbredt strategi. Man kan med fordel se mere bredt på kombinationen og overgangene mellem uddannelser i hele uddannelsessystemet.

Helbred og sundhed Helbred og sundhed har betydning for studieegnethed i almindelighed og også for hvor godt man kan bygge bro mellem teori og praksis. Særlige kropslige dispositioner er fordelagtige i hver profession, og de kulturelle formninger af krop og udseende bliver genkendt og forventet indenfor hver profession. Der er tydelige fællestræk mellem studerende – og undervisere/praktikvejledere indenfor hver profession. I sygeplejerskeuddannelsen er sundhed faglig genstand og dårligt helbred kan både være en motivation for at søge ind og få ny viden om egne problemer – og en risiko for frafald, da usund livsstil problematiseres og marginaliserer denne slags studerende.  

Spørgsmål Hvad kan professionsbacheloruddannelserne lærer af hinanden i udviklingen af bedre sammenhænge mellem teori og praksis? Hvilke faktorer oplever I på jeres uddannelser er afgørende for de studerendes oplevelse af sammenhængene mellem teori og praksis? Hvilke mønstre følger frafald på jeres uddannelse, og hvordan forholder I jer til dette?