Intern strategi Competitive position, value chain,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3 Interne forhold Oversigt Muligheds- og trusselsmatrix TOWS-matrix
Advertisements

Logistik Mål og strategier
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Virtuel medarbejder eller konsulent
En grundlæggende introduktion
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Head Lean Netværks-gruppe.
Marketingplanlægning
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Den nye rolle for design
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Ledelse af forandringer
Forretningsudvikling med IT
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Richard A. Walker The Geography of Production. Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service.
Forretning og Ledelse lektion 7
Business Process Management -> ERP Nuuk, 24. februar, 2014
Forretning og Ledelse lektion 8 Innovation og entrepreneurship.
Business models – a new perspective on firms’ assets and capabilities Risto Rajala Mika Westerlund Oberservations from the Finnish software industry.
Forretning og Ledelse – Lektion12
Sune Adam Schackenfeldt, PA Consulting Group
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Forretning og Ledelse – Lektion13
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
CRM – værdi for virksomheden Et rigtig godt sted at starte er hos Frederich Reicheld:
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Analyse af virksomhedens eksterne strategifaktorer
Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2 Om megatrends, PESTEL, Globalisering, 5 forces etc.
Forretning og Ledelse – Lektion 9
Sparet CO2 (1000 Tons) Antal boliger Bæredygtige forretningsmodeller Formål: Projektets ambition er at skabe innovation i byggeriet ved at understøtte.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Standarder og ISO 9001 som ledelsesværktøj
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Smart Crowd __________________________________________________ A crowd lending platform that helps improve local energy efficienty and economy.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Tænk udover optimering af omkostninger og logistik
18. Strategisk analyse af eksterne forhold
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Supply Chain management SCM
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Partnerskaber – erfaringer udefra
Christian.
Sense My City Develco A/S.
An IP Strategy comprises
Business Model Generation
Business Model Generation
10 grunde til hvorfor en digital strategi er altafgørende
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

Intern strategi Competitive position, value chain, Forretning og Ledelse – Lektion4 Intern strategi Competitive position, value chain,

Emner idag Forretning og Ledelse – Lektion4 Competitive Positioning Value Chain Opgave

Generic Strategies Forretning og Ledelse – Lektion4 Definitioner: Strategic capability is concerned with the adequacy and suitability of ressources and competences required for an organisation to survive and prosper Ressources: Physical, Financial, Human, Intellectual (goodwill) Competences: the skills and abilities by which ressources are deployed effectively through an organisations activities and processeses

Generic Strategies Forretning og Ledelse – Lektion4 Threshold capability: Competitive advantage is ressources and competences that are valuable to customers and difficult to imitate ”the 5 competitive forces”: entry of new competitors threat of substitutes buyers bargaining power suppliers bargaining power rivalry among existing competitors

Generic Competive Strategies Forretning og Ledelse – Lektion4 Generic Competive Strategies Competitive Advantage: Cost leadership or differentiation ? (profit above avarage in industry) Lower Cost Differentiation Cost Leadership Differentiation Cost Focus Focus Broad Target Competitive Scope Narrow Target

Generic Strategies – Cost Efficiency - A treshhold capability Forretning og Ledelse – Lektion4 Generic Strategies – Cost Efficiency - A treshhold capability Costdrivers: 1. Economies of Scale (vigtigt når der er et stort kapitalapparat, eller andre store omkostninger til distribution og markedføring ) 2. Supply costs (eksempelvis produktions lokation vs. marked) 3. Experience (erfaringskurven, servicekoncept) 4. Product/Process Design (kapacitetsudnyttelse, after sale service)

Generic Strategies Forretning og Ledelse – Lektion4 Cost Efficiency Capability for achieving and sustaining competitive advantage Costdrivers: Størrelse betyder noget! Enhedsomkostninger bør falde år for år First mover fordel også fordi man får opbygget erfaring før konkurrenter - et temporært monopol

Generic Strategies – Competitive Advantage Forretning og Ledelse – Lektion4 Generic Strategies – Competitive Advantage Differentiation Capabilities – Customer value Uniqness (personer (kerne kompetencer), patenter, beliggenhed etc) Men hvordan fastholde uniqness over tid? Hvordan sørger vi for at kerne kompetencerne er vanskelige at imitere? Hvordan sørge for at skifte i tide når præferencer ændrer sig?

Generic Strategies – Competitive Advantage Forretning og Ledelse – Lektion4 Generic Strategies – Competitive Advantage Differentiation Robusthed og risikoen for at konkurrenterne imiterer Kompleksitet: linke aktiviteter (interne og eksterne) sammen i processer, der giver kundeværdi (lean og f.eks. Service Operation management) Culture og historik: At finde et effektfuldt DNA Ambiguity : Eksempelvis software (vanskeligt at efterligne) Paradigmeskifte: Produkt og servicesubstitution Produktions automatisering – eks. tegnefilm Dynamik – evne til at forny og genopfinde sig selv – for at møde ændrede behov

Generic Strategies – Competitive Advantage Forretning og Ledelse – Lektion4 Generic Strategies – Competitive Advantage Focus Den der fokuserer vælger et segment (f.eks. Kunder, geografisk område ) eller en gruppe af segmenter som de fokuserer deres service/ produkter til

Porters generiske strategier Forretning og Ledelse – Lektion4 Porters generiske strategier Competitive Advantage Lower Cost Differentiation Birger Christensen Cost Leadership Differentiation Focus Tøjeksperten Broad Target Competitive Scope Netto Odin Fisk Irma Bilka Narrow Target (focus)

Forretning og Ledelse – Lektion4 SWOT

VRIN Valuable Rare Inimitable Nonsubstitutable Forretning og Ledelse – Lektion4 VRIN Valuable Rare Inimitable Nonsubstitutable - Best practices as a source of competitive advantage Barney (1991)

Man må vælge et af følgende områder at satse på: Forretning og Ledelse – Lektion4 En helt anden vinkel på Generic Strategy Treacy, Michael and Wiersema, Fred :The Discipline of Market Leaders. HarperCollins, 1995 : Man må vælge et af følgende områder at satse på: 1.Operational Excellence 2.Product Leadership 3.Customer Intimacy

1.Operational Excellence Forretning og Ledelse – Lektion4 1.Operational Excellence Virksomheder med fokus på operational excellence, er virksomheder som optimerer de interne processer. De ønsker så vidt muligt at levere standardiserede produkter på en standardiseret måde. 2.Product Leadership Denne disciplin har fokus på produktet, en konstant produkt innovation er fokus for disse virksomheder. Enten helt nye produkter eller væsentlige forbedringer af produkter. Det fordrer et fokus på udviklingshastighed, evne til at opfange nye signaler, enten fra kunder eller fra den teknologiske udvikling. De nye produkter skal også sælges, så derfor er der ligeledes fokus på nye salgskanaler, på kundeoplevelser og på bytte og reklamationsmuligheder. Ikke mindst skal der lægges vægt på forberedelsen af markedet. Helt nye innovative produkter kendes ikke af markedet og det skal derfor opdrages.

3.Customer Intimacy Forretning og Ledelse – Lektion4 Firmaer, som forfølger en customer intimacy strategi har normalt hverken de billigste eller mest innovative produkter. De har derimod et dybtgående kendskab til hver enkelt kunde og arbejder målbevidst på at skabe værditilvækst for kunden (kundens forretning). Firmaet vil ofte ikke sælge det enkelt produkt, men en vifte af produkter, rådgivning, uddannelse, holden-i-hånden m.v. Produktet inklusive tilhørende services skal matche den individuelle kunde. Virksomheden gør meget for at forstå den enkelte kunder og yder gerne en personaliseret service.

Forretning og Ledelse – Lektion4 Værdikæde: Aktiviteter (i og udenfor) der kædet sammen og skaber et produkt eller en service Hvis den skal have værdi – skal nogen være villige til at betale for produktet eller ydelsen! Primære aktiviteter og støtteaktiviteter

Diagnose af den strategiske capabilitet (ressources and competences) Forretning og Ledelse – Lektion4 Value Chain Diagnose af den strategiske capabilitet (ressources and competences) Firm Infrastructure Human Resource Management Technology Development Inbound Logistics Procurement Operations Outbound Marketing & Sales Service Margin Support Activities Primary Activities En virksomheds styrke (og behov for styrke) kan ligge forskellige steder i værdikæden Profitten (værdigenereringen) kan også ligge forskellige steder

Forretning og Ledelse – Lektion4 The Value System Supplier Value Chain Channel Value Chain Customer Value Chain Organisation’s Value Chain Også grundlag for analyse af hvad der kan/skal outsources/købes eksternt og hvad der er strategisk vigtigt at beholde selv

Diagnose af den strategiske capabilitet Forretning og Ledelse – Lektion4 Value Chain Diagnose af den strategiske capabilitet Firm Infrastructure Human Resource Management Technology Development Inbound Logistics Procurement Operations Outbound Marketing & Sales Service Margin Support Activities Primary Activities Hvert led i kæden kan nedbrydes yderligere – afhængigt af behovene Gundlaget for BPR og Lean-optimering, BPMN (arbejdsgangsmodellering) men også et procesorienteret organisationsdesign med procesejerskab

Benchmarking Forretning og Ledelse – Lektion4 Historical Benchmarking – udfordringer? Industry/Sector Benchmarking – udfordringer? "Best in Class" Benchmarking (processer på tværs af brancher) - udfordringer? Resultat benchmark og proces benchmark Benchmarking – andet og mere end blot måling – også læring

Hvordan udvikle en særlig strategisk capabilitet? Forretning og Ledelse – Lektion4 Hvordan udvikle en særlig strategisk capabilitet? Fokus på omkostninger/pris eller produkt/service differentiering (uniqness) Værdikæde optimering? Procesoptimering - f.eks. Kortere responstid Optimering af det samlede værdisystem, f.eks. ved samarbejde Benchmarking; sammenligning og læring Udbrede god praksis fra en del af organisationen til resten Nye produkter og services baseret på eksisterende capability (diversifikation) Bringe nye parter sammen f.eks. via internettet Nye capabiliteter ved opkøb, alliancer eller joint ventures Eller en anden synsvinkel: 1.Operational Excellence 2.Product Leadership 3.Customer Intimacy

HJEMMEOPGAVE Forretning og Ledelse – Lektion4 Hvordan vil I karakterisere SAS strategi ? - i forhold til Porter’s generiske strategier? - og i forhold til The Discipline of Market Leaders?