Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Har I verdens bedste uddannelser?
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Fagidentitet Takt eller utakt mellem uddannelse og arbejdspraksis.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Socialt udsattes adgang til sundhedsydelser Samarbejdskonference 2013 Faglig konsulent Nina Brünés.
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Sygeplejerskens virke
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Sygeplejeruddannelsen
Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Sygepleje som profession
Sygeplejerskeuddannelsen
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Introduktion til opgaveskrivning
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Bæredygtig økonomi Kun revisitation på plejecenter hvert fjerde år – bortset fra særligt ”dyre” borgere.
Uddannelse og profession
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Landsforeningen for ansatte Sunhedsfremmende Forebyggende hjemmebesøg. Sufo`s anbefalinger: SUFO.

af den ældre medicinske patient
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Velkommen til Lægedage
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Grundlæggende sygepleje i Hjørring Kommune. Hvem er vi?
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KL´s visioner for kroniske patienter
Vi kan gøre det sunde valg nemt og fordelagtigt for borgerne.
KR Rådgivning Det gode genoptræningsforløb Afsluttende konference den 29. oktober, 2007 Region Syddanmark.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Sygeplejerske!!.
UDDANNELSE OG PROFESSION.
Sygepleje og fagidentitet
Sygeplejens virksomhedsfelt
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Palliation til ældre med kræft
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Sygepleje Sygeplejeteorier
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Spændingsfelt Sygepleje, klinisk lederskab og ulighed i sundhed
Længdegående integrerede klinikophold
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Tandlægernes rolle i det nære sundhedsvæsen
Rehabilitering og hjemmehjælp
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.

Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Kræftplan fokus på det kommunale område
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Præsentationens transcript:

Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.

Sygeplejerske teoretiker, Virginia Henderson: ”Sygeplejerskens unikke funktion består i at bistå den enkelte, syg eller rask, med at udføre de aktiviteter til fremme eller genvindelse af sundheden (eller til en fredelig død), som han ville udføre på egen hånd, hvis han havde den fornødne styrke, vilje og viden, og at gøre dette på en måde, der hjælper ham til så hurtigt som muligt at blive selvhjulpen” Definitionen af en sygeplejerske: Eller i hvert fald hvad Virginia Henderson siger er en sygeplejerske.

Omsorg <3 Hovedessensen i sygepleje er omsorg. Herunder Orems egenomsorg. Egenomsorgskapacitet og krav (defineres af alder, Køn, Udviklingstrin, Sundhedstilstand, Social og kulturel orientering, Sundhedsvæsenets tilbud, ex. mulighed for undersøgelse og behandling, Familiesituationen, Livsstil, Miljømæssige forhold, Adgang til tilstrækkelige og passende ressourcer) Egenomsorgssvigt Sygeplejesystemer – helt, delvist, støttende/undervisende Mange forskellige teorier – primært Henderson og Orem på vores første moduler.

Sundhedsfremme Det er sygeplejerskens opgave at arbejde sundhedsfremmende og forebyggende

Uddannelsen Professionsbachelor 3,5 år 14 moduler 14 eksaminer Det er en professionsbachelor uddannelse Tager 3,5 år – 7 semestre, 14 moduler – eksamen i slutningen af hvert modul Fag: Primært anatomi og fysiologi, biokemi og sygepleje. Nu begyndt på mere ”flyvske” fag sociologi mm.

Profession Formål, struktur og varighed § 1. Formålet med uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje er at kvalificere den studerende til efter endt uddannelse at kunne fungere selvstændigt som sygeplejerske og til at indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde. Uddannelsen skal, i overensstemmelse med den samfundsmæssige, videnskabelige og teknologiske udvikling samt befolkningens behov for sygepleje, kvalificere den studerende inden for teoretiske og kliniske sygeplejekundskaber jf. bilag 1.

Profession Stk. 2. Den studerende skal kunne: 1) udføre, formidle og lede sygepleje, der er af såvel sundhedsfremmende, sundhedsbevarende, forebyggende som behandlende, rehabiliterende og lindrende karakter, 2) vurdere, begrunde og udvikle sit professionelle virke i forhold til patienten, 3) indgå i samarbejde med patienten, pårørende, kolleger og andre faggrupper uafhængigt af etnisk, kulturel, religiøs og sproglig baggrund, 4) udvikle sygepleje, skabe fornyelse og anvende kendt viden i nye sammenhænge samt følge, anvende og deltage i forskningsarbejde inden for sundhedsområdet samt 5) fortsætte i teoretisk og klinisk kompetencegivende videreuddannelse efter afsluttet uddannelse. Regner med at læse op!

Fordeling

Kliniske moduler Modul 4 - Grundlæggende klinisk virksomhed Modul 6 - Kronisk syge patienter og borgere i eget hjem Modul 8 - Psykisk syge patienter/borgere og udsatte grupper Modul 11 - Kompleks klinisk virksomhed Modul 12 - Selvstændig professionsudøvelse Modul 13 - Valgmodul: Praksis-, udviklings- og forskningsviden Vores praktik moduler er bygget således op: Nogle moduler er fastlagte, såsom modul 6 og 8 – alle skal i hjemmepleje og på psyk. Afd.

Arbejdsområder Videre uddannelse: På sygehusene i det offentlige eller i det private regi kan du som sygeplejerske f.eks. arbejde på: Medicinske afdelinger, Kirurgiske afdelinger, Ambulatorier, Fælles Akut Modtage afsnit, Operationsafdelinger, Anæstesiafdelinger, Psykiatriske afdelinger, Skadestuer, Intensivafdelinger, Børneafdelinger, Dialyseafdelinger, Udenfor sygehusene kan du som sygeplejerske f.eks. arbejde på/i: Hjemmeplejen, Plejecentre og ældre centre, Distriktspsykiatrien, Sundhedsplejen, Sundhedscentre, Arbejdstilsynet, Privatklinikker, Fængselsvæsenet, Forsvaret, I en akutambulance, Medicinalindustrien, Internationale, hjælpeorganisationer som f.eks. Læger uden Grænser, feltsygeplejersker, Uddannelsesinstitutioner

Vugge til krukke Det er folk i alle aldre – ment som mennsker i alle mulige forskellige stadier i deres liv vi arbejder med – Uddybes i næste slide.

Alle aldre

Alle etniske typer Herunder alle etniske typer – der må ikke forskelbehandles og alle skal have hjælp på lige fod med hinanden – der er ikke plads til at man kan have forbehold over for nogen hvad enten det er deres religion, køn, livsstil mm. der er anderledes. (alkoholikere mm)

Fordomsfri

Innovativ Innovative ideer – Ilt sutten: da det er svært at have små børn til at have ilt kateder i næsen Smarte toiletter Robot bad Smarte senge

Færdighedslab

Ment som at var der ikke nogen sygeplejersker ville der ikke være styr på en skid.. Eller noget.. 

Tværfaglig samarbejde Tværfagligt samarbejde med; læger, fys, ergo, hørecentre, optikkere, tandlæge, kommuner, hjælpere, assisetnter etc…

Af mangel på bedre billeder…..

The end!!