LBR og jobcenterindsats i arbejdsmarkedspolitikken Henning Jørgensen Professor, Aalborg Universitet, CARMA LBR Ikast-Brande 29.1.2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Love og regler på beskæftigelsesområdet
Beskæftigelsesregion
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Langvarigt sygefravær
Reform af førtidspension og fleksjob
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Betydning af styring og organisering for arbejdsmarkedsindsatser
Styringskrav for jobcentre
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR
Oplæg til DH’s temadag for nye RBR-medlemmer Oplæg v/Palle Christiansen d. 18. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Kodeks for offentlig topledelse
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Tema Det gode samarbejde Forventninger til arbejdet i LBR Forventninger til samarbejde Sekretariatets rolle.
Center for Job- og Erhvervsservice - få det bedste frem.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Temadag for kommende RBR-repræsentanter 18. maj 2010.
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Fællesmøde mellem Arbejdsmarkedsudvalget & LBR 6. marts 2013.
Grunde til at jeg elsker dig
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Fundamentale datastrukturer
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Richard B. Larsen Oplæg ved FOKUS’ gåhjemmøde ”Sammenhængende beskæftigelsesindsats – erfaringer med jobcentre”
Beskæftigelsesnetværket
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
A-, B- og C-hold og arbejdsmarkedspolitikken Henning Jørgensen Professor, Aalborg Universitet, CARMA LO-Skolen 19. juni 2007.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Sygefravær Dialogmøde, d. 13. november 2008, oplæg v. Karl Schmidt, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Jobcenterchefmøde 2010 Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Præsentationens transcript:

LBR og jobcenterindsats i arbejdsmarkedspolitikken Henning Jørgensen Professor, Aalborg Universitet, CARMA LBR Ikast-Brande

2 Arbejdsmarkedspolitik (AMP) vigtigere!  Vækst og velfærd fremover fordrer sektorpolitiske indsatser – og arbejdsmarkedet har en nøglerolle  Arbejdsmarkedspolitik angår både kvantitative og kvalitative (u)balancer  Arbejdsmarkedspolitik har fået udvidede funktioner og målgrupper  Arbejdsmarkedspolitik spiller sammen med andre sektorpolitikker

Makroøkonomisk politik Lønpolitik Kollektivaftaler og lokalt partssamarbejde Velfærdsstaten Indkomstsikkerhed Off. hjælp og aktiv arbejdsmarkedspolitik De sociale partnere Den nordiske model:

4 ”Flexicurity på dansk” i 2000´erne Mobilt arbejdsmarked Social sikring Aktiv AMP 30 procent skifter job hvert år 20 procent berøres af ledighed hvert år 12 procent i aktiv AMP hvert år VEU 13 procent af arbejdsstyrken afslutter VEU hvert år

5 Arbejdsmarkedspolitik (AMP) ”flaskehalse” EFTERSPØRGSEL UDBUD ”marginalisering”

6 Principper for organisering af indsats funktionelt geografisk Det samlede arbejds- markeds funktions- dygtighed globalt perspektiv funktionel organisering lokalt bred Det regionale/kommunale områdes situation

7 Inddeling efter funktionelle kriterier Der søges standardisering af offentlige tiltag Arbejdsmarkeds- politik Uddannelses- politik ErhvervspolitikSocialpolitik - Region A - - B - -C - -D - Region A - - B - -C - -D - Region A - - B - -C - -D - Region A - - B - -C - -D

8 Inddeling efter geografiske principper Region/Kom. ARegion/Kom. B Region/Kom. CRegion/Kom. D AMP Uddannelsespolitik Erhvervspolitik Socialpolitik  AMP  Uddannelsespolitik  Erhvervspolitik  Socialpolitik AMP Uddannelsespolitik Erhvervspolitik Socialpolitik  AMP  Uddannelsespolitik  Erhvervspolitik  Socialpolitik Der søges regional/kommunal integration

9 ”Flere i arbejde” 2002/2003  ”Sammentænkt system”  Individuelt og fleksibelt kontaktforløb  Brug af ”andre aktører”  Jobplan  Tilbudsmuligheder vejledning og opkvalificering virksomhedspraktik ansættelse med løntilskud

10 Det rummelige arbejdsmarked  Forebyggelse  Fastholdelse  Integration

11 Udfordringer for det fleksible arbejdsmarked og AMPen Midlertidige indkomsterstattende ydelser samt førtidspension og efterløn,

12 Offentligt forsørgede

13 OECD, Employment outlook, Arbejdsløshed (%),

14 Udgifter til aktiv arbejdsmarkedspolitik 2005

15 Det går bedre med et sikkerhedsnet

16 Rammebetingelser for decentral AMP nu  Arbejdsmarked i vækst mange jobåbninger skiftende kvalifikationskrav fortsat mange arbejdsløse stigende indvandring og fortsatte integrationsproblemer  Stigende statslig proces- og resultatstyring centrale indgrebsmuligheder ekstremt vidtgående stærkt øget processtandardisering fare for organisationsstivhed: ”maskinbureaukrati” fare for erosion af fagligheden (ingen fælles metode)  Arbejdsmarkedets parter kun rådgivere fra beslutningstagere til rådgivere øget indsigt med kommunale aktiviteter

17 Beskæftigelsespolitikken i dag Indholdsmæssigt: prioriteringsskift fra ledighedsbekæmpelse mod øgning af arbejdsudbuddet Procesmæssigt: arbejdsmarkedets parter screenet noget ud til fordel for centrale og decentrale politikere Styringsmæssigt: skizofren blanding af konkurrence og kontrol (drift decentraliseret – styringen centraliseret)

18 AMPske problemer fremover Arbejdskraftforsyning (både p.g.a. demografi og geografi) Arbejdskraftefterspørgslen svingende (både for offentlig og privat sektor) Kvalifikationsstrukturen matcher ikke behov (mangel på overførbare kompetencer) Udstødningstruslerne manifeste (stress, sygdom og selektion mindskes næppe) Sektorpolitikker spiller ikke godt sammen (silotænkning dominerer stadig)

19 Befolkningstallet falder fremover

20 Fremtidigt arbejdskraftbehov dækkes? ved at tage fra de lediges rækker? ved at aktivere brakliggende ressourcer? ved at importere udenlandsk arbejdskraft? ved at nedbringe sygefravær? ved at forbedre arbejdsmiljøet? ved at ???

21

22 Det danske beskæftigelsessystem 2007 Beskæftigelsesministeren DriftsregionBeskæftigelsesregion BER RBR Jobcentre B KSK CLBR Statslig finansiering af forsørgelse og indsats Overvågning og opfølgning på effekter og resultater KB Kommunal finansiering af forsørgelse og indsats

23 Beskæftigelsesregionerne  Overvågning og analyse  Effektvurderinger  Indsats for særlige grupper  Aftaler med jobcentre om at forbedre indsats  Pålægge jobcentre øget brug af andre aktører  Inddrage RBR  Være sekretariat for RBR

24 Regionale beskæftigelsesråd (RBR)  overvågning og analyse  årlige analyserapport og konference  kontraktindgåelse med ministeren  koordinere uddannelses- og erhvervsvejledning  Indstille til regionsdirektør om indgreb over for jobcentre  styre særlig statslig bevilling til flaskehalsindsats

25 Lokale beskæftigelsesråd (LBR)  Overvåge resultater og effekter af jobcentrenes indsats  Rådgive jobcentrene  Inddrages i udarbejdelse af beskæftigelsesplan  Administrere en bevilling til fremme af særlige virksomhedsrettede initiativer lokalt

26 Jobcentrene: fælles opgaver  Jobsøgning og jobformidling  Aktive tilbud til de ledige  Virksomhedsservice  Integration  Opfølgning på sygefravær  Andre aktører (kontrakter, visitation)  Monitorering af indsats og evaluering

27 Jobcentrene: fælles problemer  Overlap i målgrupper  Forskelle i regelsæt og kultur  To former for politisk styring  Omfattende sagsgang mellem systemerne  Manglende fælles metode og kvalificering  Informatikunderstøttelse  Overvinde begrænset geografisk udsyn

28 Strukturkommissionen: Kort Pendlingsoplande, 1998

29 Politisk indhold i politikrollen Roller Arbejdsopgave Initiativtager Strategiudvikler Politikdanner Finansator Kontrollant Være en stadig igangsætter af lokal beskæftigelsespolitik Primus motor i udviklingen af lokal strategi for mål og midler Primus motor i formulering af konkrete politikker til at nå opstillede mål Mobilisering af (ekstra) ressourcer til indsatsen Godkendelser af planer, budget og regnskab

30 CARMA survey maj 2008 om LBR Vurdering af LBRs funktion og rolle i politikprocessen? (opinionsbalance) LBR opfanger nye og væsentlige problemstillinger på beskæftigelsesområdet? + 56 LBR fungerer især som politikformulerende i.f.t. tilrettelæggelse af beskæftigelsesindsats + 42 LBR bidrager med input og viden, som gør, at der træffes mere kvalificerede beslutninger + 67 LBR fungerer primært som ”vagthund” i.f.t. at reagere på manglende resultater og effekter i jobcentret + 31

31 CARMA survej maj 2008 om LBR I hvilken grad påvirkes aktiviteterne i LBR af den centrale styring af beskæftigelsesindsatsen? LBR sekr. LBR medl. I høj grad 29 % 33 % I nogen grad 57 % 55 % I ringe grad 7 % 8 % Slet ikke 0 % 1 %

32 CARMA survej maj 2008 LBR Den centrale styring af beskæftigelsesindsatsen hæmmer engagement og følelsen af ejerskab i LBR? LBR sekr.LBR medl. Helt enig Delvis enig Hverken enig eller uenig Delvist uenig Helt uenig 11 % 43 % 15 % 11 % 13 % 21 % 40 % 18 % 11 % 8 %

33 CARMA survey maj 2008 LBR Er LBR, efter din vurdering, underlagt den kommunale styring af beskæftigelsesindsatsen? I høj grad I nogen grad I ringe grad Slet ikke LBR medl. 22 % 53 % 15 % 6 % LBR sekr. 14 % 46 % 28 % 8 %

34 CARMA survey maj 2008 LBR I hvilken grad har LBR, efter din vurdering, indflydelse på kommunalbestyrelsens beslutninger på beskæftigelsesområdet? I høj grad I nogen grad I ringe grad Slet ikke LBR medl. 8 % 53 % 29 % 5 % LBR sekr. 6 % 50 % 33 % 4 %

35 CARMA survey maj 2008 LBR Hvad er, efter din vurdering, jobcentrets opfattelse af LBR? LBR medl. En inspirerende samarbejdspartner for at udvikle jobcentrets beskæftigelsesindsats 39 % En stimulerende instans for kontakten til de lokale arbejdspladser 34 % En unødvendig overlappende instans 25 % En konfliktskabende faktor 2 %

36 Konklusion: Arbejdsmarkedets parter har fået passiv, overvågende og kontrollerende rolle at spille Arbejdsmarkedets parter kan ikke få lov at spille den aktive rolle, de gerne vil have Styringsmæssigt er en situation med villet, skabt szicofreni etableret

37 Politisk selvreflektion omkring roller selvopfattelse sætte dagsordener forberede beslutninger tage strategisk relevante beslutninger deltage i debatter og netværk overvåge implementering løbende være politisk membran mellem beskæftigelsessystem og kommunalbestyrelsen bruge medierne (oplyse borgere og virksomheder)

38 Prioritering af indsats 1. Arbejdsmarkedets behov (overkommunalt) 2. Forebyg udstødning Indsatsen i forhold til kontant- og starthjælpsmodtagere Ungeindsatsen Sygedagpenge 3. Bekæmp udstødning Matchkategorierne 3, 4 og 5

39 Funktionsvaretagelsen i kommunerne  AMP er hele kommunalbestyrelsens ansvar – ikke kun beskæftigelses- eller økonomiudvalgets  Hele arbejdsmarkedets funktionsdygtighed orienteringsrammen  At udvikle handlekraft på området kræver fælles vilje og forbedrede evner  Hold også af arbejdsmarkedets parter  Hold retning mod jobcentrenes behov: ro, respekt og ressourcer

40 Problemer i forhold til (pilot)jobcentre RODFÆSTE EN INVESTORTÆNKNING - udgifter kortsigtede - gevinster langsigtede POLITISK OPMÆRKSOMHED - svag i udgangspunktet - kæmper med andre områder KOMPETENCEUDVIKLING - politikere ret ukendte med området - profileringsbehov skal identificeres

41 Ledelse – hvordan?

42 Ledelse og udvikling af pilotjobcentre  Ledelsesmodel bør kunne sikre fornuftig drift  Sikre efteruddannelse og fælles metode  Stå vagt om ildsjæle  Dyrk vidensdeling – afprøv jobmetoder, få tid til erfaringsudveksling, brug teamorganisering  Undgå høj personaleomsætning  Undgå svag politisk opmærksomhed

43 Indsatsprioriteringer (prioritetsrækkefølge)  Arbejdsmarkedets umiddelbare behov  Forebyggelse af nedslidning og udstødning  Bekæmpelse af nedslidning og udstødning  Udvikle overførbare kompetencer  Sikre borgernes livskvalitet

44 Indsatsen fordrer bl.a., at:  Fokus er på kvalitet i arbejdet – ikke kun på at opfylde præstations- og resultatkrav  Arbejdsmarkedsindsatser bliver en politisk topprioritet for kommunerne  Jobcentrene professionaliserer arbejdet  Jobcentrene får større viden om årsag- virkningsrelationer  Godt humør hos de ansatte

45 Den fulde kommunalisering: Aktivitetsplan: Vil ? - alt bliver orienteret mod udbudssiden - nedprioritering af jobindsats og matchning - få instrumenter – politiske frihedsgrader bliver udnyttet - svækket indsats for forsikrede ledige - uddannelse vil ikke blive brugt meget (forsikrede ledige) - dårlig kvalitet: de kommunalt ansatte ikke kvalificerede nok og uden tilstrækkelige frihedsgrader?

46 Den fulde kommunalisering: Styringsplan: VIL ? - centralstatslig overvågning og styring: vidtgående indgreb i det kommunale selvstyre - demokratisk underskud af rang: kamp om placering af ”aben” - beskæftigelsesregionerne bliver ny ”DDR-agent” for ministerium og AMS - målesystemet bruges til mobning, overvågning og styringsindgreb (men det er både for ensidigt, partielt og udynamisk) - arbejdsmarkedets parter sat udenfor: kun deltagere i en studiekreds fremover

47 Den fulde kommunalisering: Financieringsplan: VIL ? - incitamentssystem omdrejningspunkt (men det vil ikke virke: refusionsordningerne opfordrer til enkeltkommunal kassetænkning, men ulige forhold og problemudviklinger vil ikke samlet blive tilgodeset) - Kommunerne får økonomiansvar (også for ledighedsudviklinger – dog vis statslig kompensation for konjunkturudviklinger) - Kommunerne opdager sent, at de har vundet en Phyrrus-sejr

48 ”If you can dream it you can do it!”(Walt Disney)

49 ”A dream, you dream alone, is only a dream. A dream, you dream together, is reality” (John Lennon)