Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykiatrisk patient dør af lungeemboli efter bæltefiksering
Advertisements

Hvordan arbejdes der med utilsigtede hændelser i Svendborg Kommune?
Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Velkommen til Oplæg om det nye patientklage system
Den Danske Kvalitetsmodel
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Dialog og læring i klagesager
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Set fra sundhedspersonens side
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Mindreåriges patientrettigheder
Præsentation af Patientens bog
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhed og klinisk biokemi
Lægekonsulenternes rolle i kommunerne
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Patientsikkerhed
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
TR´s rolle ved utilsigtede hændelser Regional Risikomanager
Status på reform af patientklagesystemet Erfaringsudvekslingsmøde for DH-udpegede medlemmer af Patientklagenævnet og Patientskadeankenævnet torsdag den.
TR´s rolle ved utilsigtede hændelser Regional Risikomanager
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
Psykiatriloven Almindelige bestemmelser Regler for anvendelse af tvang
Temadag Bloklæger, Region Sjælland 17. maj 2011
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
1 Hvordan er forsøgspersonen i et lægemiddelforsøg forsikret?
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Samarbejde med praktiserende læger
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv. 21. September 2011 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
FORSIDEVARIANT 2 SYGEPLEJERSKERS JURIDISKE RETTIGHEDER VED SELVSTÆNDIGE OPGAVER FAGLIGT SELSKAB FOR GASTROENTEROLOGISKE SYGEPLEJERSKER KOLDING DEN 21.
Hospitalsenheden VEST
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Oplæg til Praktiserende Fysioterapeuter
Registreringssystem på Thorax-kirurgisk intensivafdeling (TIA)
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
Medicinkursus Dag : Velkomst v. Anne og registrering
Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag D0sisdispensering December.
Sidste nyt ved Patientombuddet 20. september 2016 slide 1 Netværk for Forebyggelse af Medicineringsfejl torsdag d. 15. november 2012 Pia Knudsen, Patientombuddets.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Lægelig direktør Dorthe Crüger PhD MHM Sygehus Lillebælt Patientsikkerhed – back to basic.
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Ledende overlæge Bjarne Rønde Kristensen Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling Y Århus Universitetshospital, Skejby Mail:
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Læringssæt om temarapporten: Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med handicap Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Læringssæt om temarapporten: Behandling med insulin - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Behandling med insulin.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
””Guds vilje” Teknisk fejl Menneskelig fejl Sikkerheds- kultur Komplekse systemer PRAY REPAI R BLAME PRAY PAY Historisk udvikling.
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Hvordan forenes sundhedsfagligt arbejde med kvalitetsudvikling? Inspirationen til temaet for Kvalitetsdag 2016 #kvalitetsdag_2016.
D0sisdispensering Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Velkommen.
Nyhedsbrev 23. september 2011 Ankenævnets fortolkning af reklamekodeksets § 13, stk. 9 På Ankenævnets møde den 21. september 2011 blev reklamekodeksets.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Metoden brugerstyret behandling
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
Præsentationens transcript:

Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge En ny uafhængig, statslig institution, der har patienterne sikkerhed og retssikkerhed i fokus. Ud over at sikre en grundig og kvalificeret behandling af patienternes klager, har ombuddet også til opgave at bidrage til, at sundhedsvæsenet lærer af fejl og forebygger gentagelse. v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge

Patientombuddets opgaver Afgøre klager fra patienter over sundhedsvæsenets faglige virksomhed i bred forstand Patientklagecenteret og Erstatningssagscenteret Sekretariatsbetjene 4 nævn Disciplinærnævn og Det Psykiatriske Ankenævn Patientskadeankenævnet og Lægemiddelskadeankenævnet Administrere Dansk PatientSikkerhedsDatabase Administrere International sygesikring

Patientombud PKN Utilsigtede hændelser ELI PSAN Klage over frit valg osv. Patientombud International sygesikring PKN

Hovedformål: styrke patienters retsstilling Bedre klagemuligheder Lettere klageadgang Hurtigere afgørelser Højere grad af læring

International sygesikring 08-04-2017 Direktion Administration og service International sygesikring Læringsenhed DPSD Patientklagecenter Erstatningscenter

Patientklagecenteret Vurderer klager vedrørende sundhedsfaglig virksomhed, patientrettigheder og tvang i psykiatrien. Vurderer klager over afgørelser fra de lokale psykiatriske patientklagenævn. Det vurderes om der har været svigt i behandlingen, eller om patientens rettigheder ikke er blevet efterlevet. Sekretariat for: Disciplinærnævnet og Det Psykiatriske Ankenævn

Dialogsamtale Alle patienter, der klager, vil automatisk blive tilbudt en dialog med regionen om den behandling, patienten har klaget over, inden der oprettes en egentlig klagesag. Det åbner dermed op for, at patienter kan få en undskyldning, inden der går jura i processen. Beslutter patienten alligevel at gå videre med sagen som en klagesag, vil han automatisk blive tilbudt en bisidder til det følgende forløb.

Erstatningssagscenteret Patientskadeankenævnet Lægemiddelskadeankenævnet Vurderer klager over afgørelser fra Patientforsikringen om erstatning for patientskader og lægemiddelskader.

Læringsenheden Den samlede viden fra rapporteringer om utilsigtede hændelser (DPSD-2) og fra klage- og erstatningssager benyttes forebyggende til gavn for fremtidige patienter.

Faglige udmeldinger Publikationer Undervisning Informationsmateriale OBS-meddelelser Patienthistorier Temarapporter Nyhedsbrev Årsrapport Undervisning Informationsmateriale

Antallet af indsendte hændelser i 2009 er cirka 7 gange større end i 2004. Man regner med, at det er 15- 20 % af de utilsigtede hændelser, der sker, som rapporteres. Vidensgrundlaget i 2010

Synergieffekt DPSD

Sagsflow for en UTH Rapportør Initialmodtager Sagsbehandling (lokal læring) Alvorlighed Hændelsesklassifikation (WHO) Aktion (Handleplan) Anonymisering Indsendelse til POB Sagsbehandling i POB Dataanvendelse til læring

Definition af utilsigtet hændelse I forbindelse med udvidelsen ændres definitionen af en utilsigtet hændlelse. Definitionen er fra ’Forslag til Lov om ændring af lov om klage-og erstatningsadgang i sundhedsvæsenet’ – og endnu ikke fremsat/ vedtaget. I forbindelse med udvidelses er også definitionen af en utilsigtet hændelse ændret i loven Denne definition er fra forslag til lov om ændring af klage- og erstatningsadgang indenfor sundhedsvæsenet, som endnu ikke er fremsat Definition af utilsigtet hændelse En begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, herunder præhospital indsats, eller i forbindelse med forsyning af og information om lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende eller kunne have været skadevolden, men forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre omstændigheder.

Definition af utilsigtet hændelse I forbindelse med udvidelsen ændres definitionen af en utilsigtet hændlelse. Definitionen er fra ’Forslag til Lov om ændring af lov om klage-og erstatningsadgang i sundhedsvæsenet’ – og endnu ikke fremsat/ vedtaget. I forbindelse med udvidelses er også definitionen af en utilsigtet hændelse ændret i loven Denne definition er fra forslag til lov om ændring af klage- og erstatningsadgang indenfor sundhedsvæsenet, som endnu ikke er fremsat Definition af utilsigtet hændelse En begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, herunder præhospital indsats, eller i forbindelse med forsyning af og information om lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende eller kunne have været skadevolden, men forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre omstændigheder. DVS: En begivenhed som medføre skade eller risiko for skade og som vi kan lære af

Hvordan kommer vi videre med patientsikkerhed? The National Patient Safety Foundation Conference Washington DC, 26. maj 2011 Transforming healthcare: a safety imperative (“En sikkerhedsnødvendighed”) Lucian Leape Institute at NPSF Et af 6 punkter i et strategiske program for et sikkert sundhedsvæsen var: Genskabe glæde og mening med arbejdet

Hvordan kommer vi videre med patientsikkerhed? Genskabe glæde og mening med arbejdet Sundhedspersoner og andet personale kan ikke klare den udfordring det er, at gøre sundhedsvæsenet sikkert, medmindre de føler sig værdsat og finde glæde og mening i deres arbejde. Man skal have ‘hvad der er nødvendigt’ for at kunne udføre sit arbejde rigtigt og sikkert Jeg bliver behandlet med ”Værdighed og respekt” Jeg bliver ”Annerkendt for mit arbejde”

Hvordan kommer vi videre med patientsikkerhed? Genskabe glæde og mening med arbejdet Det er en ledelsesopgave at skabe denne kultur Ledere har et valg: de kan se organisationen som en industrielle model og fokusere på omstrukturering, produktion og regulering, eller de kan se den som værende sammensat af folk med kvalifikationer og energi til at udføre meningsfuldt arbejde, og sætte fokus på den fælles vision og værdier, der giver mening og glæde i arbejdet.

Yderligere oplysninger: 8. april 2017 Yderligere oplysninger: www.patientombuddet.dk www.dpsd.dk Eller Kim Lyngby Mikkelsen kilm@patientombuddet.dk 19