1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyt fra Undervisningsministeriet
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Overgangen til ungdomsuddannelse – analyser for Skolerådets Formandskab og planlagte analyser i WP 4 Work in progress møde maj 2011.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Uddannelsesvejledningen i 9. klasse
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Date :31 1.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
78,8 % er i uddannelse 53,6 % går i gymnasiet 21,7 % er i erhvervsuddannelse 1,3 % er i andre ungdomsuddannelser 0,9 % er i andre uddannelser 1,3 % er.
Velkommen hjem fra efterskole….
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
- Overgangsfrekvenser
Vejledningsreformen Steffen Jensen Kontorchef
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Forældremøde 7. klasse.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Velkommen til forældremøde
Regeringens globaliseringsudspil
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Orienteringsaften på Byhøjskolen tirsdag den 2. februar 2015 kl. 17.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Velkommen til forældremøde
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Ny vejleder i Efterskolen Vejlederkonferencen 2013.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Udarbejdet af UU Randers 21. oktober 2015 Afgangselever Status i oktober måned det år hvor grundskoleeleverne afsluttede 9. og 10. klasse i.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Afgangselever Status i oktober måned
eVejledning – hvor er vi nu?
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Nyt fra Undervisningsministeriet
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet København, 30. september 2008

2 Det organisatoriske set up (1) Overgangsvejledningen er flyttet fra skolerne til professionelle og uafhængige vejledningscentre 45 kommunale enheder (Ungdommens Uddannelsesvejledning) yder vejledning i og fra grundskolen til ungdomsuddannelserne 7 statslige centre (Studievalg) yder vejledning i og fra ungdomsuddannelserne til de videregående uddannelser

3 Det organisatoriske set up (2) Gennemførelsesvejledning på alle ungdomsuddannelser og videregående uddannelser Vejledningen skal varetages af personer, der har en uddannelses- og erhvervsvejlederuddannelse eller kan dokumenterer tilsvarende kvalifikationer Web-baseret information og understøtning

4 Mål for vejledningen (1) Valg af uddannelse og erhverv skal være til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet Den enkeltes interesser og kvalifikationer samt samfundets behov skal inddrages Vejledningen skal i særlig grad målrettes unge, der har vanskeligheder ved at vælge, påbegynde eller gennemføre en uddannelse eller vælge et erhverv

5 Mål for vejledningen (2) Bidrage til at frafald fra og omvalg i uddannelserne begrænses Bidrage til at den enkelte bliver selvhjulpen Vejledningen skal være sammenhængende og fremadskridende

6 Grundlaget for kvalitetssikringssystemet Fremgår af vejledningsloven (fælles bestemmelse) og i de respektive bekendtgørelser Indgår i Undervisningsministeriets kontrakt med de enkelte Studievalg Udviklet i samarbejde med de aktørerne

7 Mål for kvalitetssikringssystemet Sikre en erfaringsopsamling, som kan bidrage til at udvikle kvaliteten vejledningen Give beslutningstagerne overblik over omfang, resultater og effekter af vejledningen Inddrage brugerne således, at der skabes grundlag for en brugerdrevet videreudvikling

8 Udvikling af kvalitetssystemet Ministerielt niveau Udarbejdelse af kvalitetsmanualer (UU og Studievalg) Udvikling af værktøj og metoder Uddannelse af vejledningsmedarbejdere Løbende offentliggørelse af resultater Vejlednings niveau Årlig aktivitetsplan, løbende evaluering og opfølgning, selvevaluering og rapport Løbende offentliggørelse af resultater

9 Kvalitetssikringssystemet (1) Ungdommens uddannelsesvejledning Overgangen fra grundskolen til ungdomsuddannelserne efter 3, 15 and 27 måneder Profilmodellen på kommunalt niveau. Placering umiddelbart i forlængelse af grundskolen (15. marts sammenholdt med 2. sep. og 1. nov.) Placering og vejledningsperiode for unge under 25 Årlig brugerundersøgelse

10 Kvalitetssikringssystemet (2) Studievalg Overgangen fra ungdomsuddannelserne til de videregående uddannelser efter 3, 15 and 27 måneder Profilmodellen på kommunalt/regionalt niveau. Kontaktstatistik kvartalvis Årlig landsdækkende brugerundersøgelse Løbende opfølgning på afviklet aktivitet studievalg Årlig rapport

11 Kvalitetssikringssystemet (3) Gennemførelsesvejledningen Frafald og gennemførelse på hver enkelt uddannelsesinstitution Årlig brugerundersøgelse

12 Målemetoder ex Ungdommens Uddannelsesvejledning Brugerundersøgelser Denne indikator måler elevernes udbytte af og tilfredshed med vejledningen Effektundersøgelser De forskellige indikatorer bidrager til at tegne et billede af effekten af den vejledning, der ydes af Ungdommens Uddannelsesvejledning Resultaterne publiceres på internettet

13 Brugerundersøgelser (1) UU gennemfører 1 gang årligt i april måned en brugerundersøgelse UNI-C udvikler og ajourfører et spørgeskema, der indeholder de centralt stillede spørgsmål UNI-C tilrettelægger brugerundersøgelsen rettet mod et repræsentativt udsnit af afgangselever i grundskolen

14 Brugerundersøgelser (2) UVM fastsætter i samarbejde med bl.a. KL og UU et mindre antal centralt stillede spørgsmål Fokusområder i de centralt stillede spørgsmål rubriceres under overskrifterne tilgængelighed, formidling og opnåelse af valgparathed. Tilgængelighed Er der vejledning til rådighed når elev og forældre har behovet Er der tilrettelagt en proces der inddrager forældrene Formidling Tilfredsheden med den givne vejledning Er vejledningen relevant og bidrager den til at gøre eleven selvhjulpen Opnåelse af valgparathed Har vejledningen bidraget til at eleven har opnået valgparathed Udbytte af vejledningsaktiviteter fx brobygning/praktik

15 Effektundersøgelser (1) Umiddelbar placering 15. marts søgemønstret reg. i optagelse.dk og samkøres med registreringerne i de administrative systemer sep. og nov. UNI-C udarbejder en rapport, der belyser elevernes valg på de enkelte skoler den 15. marts omfanget af de omvalg som eleverne foretager efter den 15. marts UVM offentliggør landstallene, og de enkelte UU’er offentliggør egne tal.

16 Effektundersøgelser (2) Placering og vejledningsperiode (liggetid) Den placering, de unge rykker til - grupperet i vejledningsperioder. Liggetid for de unge, der ikke er genplaceret Resultaterne offentliggøres dels af kommunerne dels af undervisningsministeriet.

17 Effektundersøgelser (3) Overgangsfrekvenser Fastholder de unge i det UU, der havde ansvaret for deres vejledning, da den unge forlod grundskolen / 10. klasse - status efter 3, 15 og 27 måneder Profilmodel på kommunalt niveau. Modelanalysen beregner en ungdomsårgangs forventede uddannelsesadfærd 5 til 25 år frem i tiden

18 Foreløbige erfaringer (1) Forskel på de tre områder Vi er i en konstant udviklings- og implementeringsproces Vanskeligt at finde de rette indikatorer til måling af vejledningen Vigtigt at fastholde at målingerne så vidt muligt skal bygge på registreringerne i de administrative systemer, og at såvel registreringer som resultater skal være en hjælp til vejlederne

19 Foreløbige erfaringer (2) Mangelfuld datadisciplin påvirker datakvaliteten Der skal etableres en sammenhæng med andre tiltag fx ressource-regnskabet

20 Foreløbige erfaringer (3) Forsinkelse i mulighederne for at måle og offentliggøre resultater Lov udstedt juni 2007 Træder i kraft 1. aug Effekten indtræder i 2009 og registreres i oktober 2009 Kan aflæses i fx profilmodellen i 2011

21 Forskning efterspørges Vi har brug for en undersøgelse, der kan belyse, analysere og vurdere vejledningens rolle og effekt for de vejledte over tid Samt belyse muligheder og barrierer for fremtidens vejledning for forskellige grupper af vejledte (køn, etnicitet, social arv, mv.)

22 Tak for opmærksomheden