Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 indbyggere  elever  750 lærere og børnehaveklasseledere (-70)  Selvforvaltning  Center for uddannelse  Børneudvalg Næstved Kommune.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Alle børn skal være del af fællesskabet
Læringsmiljø – og pædagogisk analyse
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Folkeskole-reformen August 2014.
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Ordblindhed Hvad er det?.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Inklusion i Børneinstitution Højme
Skoleledelse – hvad virker? Uddannelsesforum, Odense 3. november 2009.
Velkommen til valgmøde
Steen Gravgaard Eriksen
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
’Gode’ specialpædagogiske indsatser …
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Inkluderende pædagogik – intentioner og virkelighedens verden
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Læringsmiljø – og pædagogisk analyse www. lp-modellen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Hvordan lykkes det at få de unge fra folkeskolen videre til en ungdomsuddannelse og til at gennemføre en ungdomsuddannelse? Hvordan sikrer vi, at de unge.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Inklusion – Hvad skal der til for at det lykkes?
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
National konference den 3. november 2009 Røgfrihed for alle Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte v/projektleder Helle Stuart.
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Præsentationens transcript:

Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop KL konference Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop Specialundervisning og LP-modellen

Holbæk Kommune Ca. 72.000 indbyggere 21 folkeskoler 7 private skoler 65 daginstitutioner 2 private daginstitutioner Børnespecialcenter 1 (specialskole) Børnespecialcenter 2 (specialskole) 3 specialklasserækker 1 10. klassecenter

Børnekonsulentcenter, Holbæk Kommune 90 medarbejdere Sundhedspleje Tale/høre Ressourcepædagoger Psykologer Læsekonsulent Integrationspædagoger (§ 4a)

Samarbejde omkring sikring af lokale tilbud skal medvirke til: Mangfoldighed Alsidighed Forskellighed Anderledeshed

Politik Økonomi Menneskesyn Brug af ny viden Organisationsformer Rummelighed Politik Økonomi Menneskesyn Brug af ny viden Organisationsformer Efteruddannelse 5

Ønsker til samarbejdsplatform Lokal indsats Tidlig indsats Konsultativ tilgang Forebyggelse Innovative institutioner/skoler Vidensdeling Uddannelse fleksibilitet

Løsninger - smalle perspektiv Eleven er med problemer – individteorier anvendes til at forklare.. Eksperter beskriver ’hullerne’ hos eleven Aktiviteterne målrettes for at fylde hullerne ud. Henvisninger og visitation Undervisning oftest på eksterne domæner fx klinik, mens klassen undervises i faget. 7 7

Løsninger - det brede perspektiv Eleven i problemer – systemteorier anvendes til at forstå.. Undervisning foregår ud fra valg, hold og fleksible tilbud. Eleven (og dennes forældre) vælger selv blandt skolens fleksible palet af blandede fællesskaber ’Specialundervisning’ som begreb henføres til specialskole/klasse. 8 8

Udvikling af inkluderende miljøer Udgangspunkt i det vi kender Afsøgning af udviklingsmuligheder Analyse af de pædagogiske udfordringer Indsamling af informationer Samarbejde om handlingsstrategi Samarbejde om gennemførelse af strategi

LP - arbejdsplatform Fase 1: Formulering af udfordringer eller problemer og mål Indhentning af information Analyse af opretholdende faktorer ---------------------------------------------- Fase 2: Udvikling af strategier og tiltag Gennemførelse af valgte strategier Fase 3: Evaluering 10

LP-MODELLENS SYSTEM ANALYSE 11

Valg af LP-modellen som samarbejdsplatform. Børnekonsulentcentret bruger LP-modellen på alle niveauer. Omkring udfordrende enkeltbørn Manglende faglige resultater Udvikling af undervisningstilbud Etablering af kursusforløb for personale Ved tildeling af støttetimer Ledelsesmæssig sparring Forankring og implementering af metoder og ideer

Internt samarbejde i Børnekonsulentcenter Månedlige udviklingsfora på alle institutioner og skoler – konsultativ tilgang Udviklingsmøder efter aftale Netværksmøder incl. Familiecenter Beskrivelse af undervisningsbehov – særlig tilrettelagt undervisning Lokal skole/institution har altid ansvaret.

Specialundervisningen og LP platformen Hvordan er udviklingen? Den almindelige spc. undervisning Specialklasser Specialskoler Særlige tilbud (akt) Forældresamarbejde Personaleuddannelse Intern uddannelse

For alle pædagogiske professioner på en skole: LP - modellen For alle pædagogiske professioner på en skole: Pædagoger Lærere Ledelsen Med høj grad af forældreinddragelse

Vigtige faktorer for læringsmiljøet Niels Egelund, Nordahl, Haug m Vigtige faktorer for læringsmiljøet Niels Egelund, Nordahl, Haug m.fl 2007 Relationer mellem lærere og elever Relationer mellem elever Regler og håndhævelse af regler Lærerens evne til at lede klassen og læringsprocessen Undervisningens indhold, arbejdsmetoder, uv. diff. Forældresamarbejde Virkelighedsopfattelser og værdier Motivation, mestring, udfordringer og krav til elever Opmuntring, ros, prosocial adfærd

Opretholdende faktorer, som ofte ses i skoleforskningen Dårlige relationer Undervisningens struktur Klasseledelse Manglende differentiering Manglende opmuntring og ros Uklare regler Ekskluderende læringsmiljøer Manglende skole-hjem-samarbejde Ringe vægt på social kompetence 17 17