Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop KL konference Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop Specialundervisning og LP-modellen
Holbæk Kommune Ca. 72.000 indbyggere 21 folkeskoler 7 private skoler 65 daginstitutioner 2 private daginstitutioner Børnespecialcenter 1 (specialskole) Børnespecialcenter 2 (specialskole) 3 specialklasserækker 1 10. klassecenter
Børnekonsulentcenter, Holbæk Kommune 90 medarbejdere Sundhedspleje Tale/høre Ressourcepædagoger Psykologer Læsekonsulent Integrationspædagoger (§ 4a)
Samarbejde omkring sikring af lokale tilbud skal medvirke til: Mangfoldighed Alsidighed Forskellighed Anderledeshed
Politik Økonomi Menneskesyn Brug af ny viden Organisationsformer Rummelighed Politik Økonomi Menneskesyn Brug af ny viden Organisationsformer Efteruddannelse 5
Ønsker til samarbejdsplatform Lokal indsats Tidlig indsats Konsultativ tilgang Forebyggelse Innovative institutioner/skoler Vidensdeling Uddannelse fleksibilitet
Løsninger - smalle perspektiv Eleven er med problemer – individteorier anvendes til at forklare.. Eksperter beskriver ’hullerne’ hos eleven Aktiviteterne målrettes for at fylde hullerne ud. Henvisninger og visitation Undervisning oftest på eksterne domæner fx klinik, mens klassen undervises i faget. 7 7
Løsninger - det brede perspektiv Eleven i problemer – systemteorier anvendes til at forstå.. Undervisning foregår ud fra valg, hold og fleksible tilbud. Eleven (og dennes forældre) vælger selv blandt skolens fleksible palet af blandede fællesskaber ’Specialundervisning’ som begreb henføres til specialskole/klasse. 8 8
Udvikling af inkluderende miljøer Udgangspunkt i det vi kender Afsøgning af udviklingsmuligheder Analyse af de pædagogiske udfordringer Indsamling af informationer Samarbejde om handlingsstrategi Samarbejde om gennemførelse af strategi
LP - arbejdsplatform Fase 1: Formulering af udfordringer eller problemer og mål Indhentning af information Analyse af opretholdende faktorer ---------------------------------------------- Fase 2: Udvikling af strategier og tiltag Gennemførelse af valgte strategier Fase 3: Evaluering 10
LP-MODELLENS SYSTEM ANALYSE 11
Valg af LP-modellen som samarbejdsplatform. Børnekonsulentcentret bruger LP-modellen på alle niveauer. Omkring udfordrende enkeltbørn Manglende faglige resultater Udvikling af undervisningstilbud Etablering af kursusforløb for personale Ved tildeling af støttetimer Ledelsesmæssig sparring Forankring og implementering af metoder og ideer
Internt samarbejde i Børnekonsulentcenter Månedlige udviklingsfora på alle institutioner og skoler – konsultativ tilgang Udviklingsmøder efter aftale Netværksmøder incl. Familiecenter Beskrivelse af undervisningsbehov – særlig tilrettelagt undervisning Lokal skole/institution har altid ansvaret.
Specialundervisningen og LP platformen Hvordan er udviklingen? Den almindelige spc. undervisning Specialklasser Specialskoler Særlige tilbud (akt) Forældresamarbejde Personaleuddannelse Intern uddannelse
For alle pædagogiske professioner på en skole: LP - modellen For alle pædagogiske professioner på en skole: Pædagoger Lærere Ledelsen Med høj grad af forældreinddragelse
Vigtige faktorer for læringsmiljøet Niels Egelund, Nordahl, Haug m Vigtige faktorer for læringsmiljøet Niels Egelund, Nordahl, Haug m.fl 2007 Relationer mellem lærere og elever Relationer mellem elever Regler og håndhævelse af regler Lærerens evne til at lede klassen og læringsprocessen Undervisningens indhold, arbejdsmetoder, uv. diff. Forældresamarbejde Virkelighedsopfattelser og værdier Motivation, mestring, udfordringer og krav til elever Opmuntring, ros, prosocial adfærd
Opretholdende faktorer, som ofte ses i skoleforskningen Dårlige relationer Undervisningens struktur Klasseledelse Manglende differentiering Manglende opmuntring og ros Uklare regler Ekskluderende læringsmiljøer Manglende skole-hjem-samarbejde Ringe vægt på social kompetence 17 17